در اجرای نقاشی ساختمان بی عیب و نقص و ممتاز باید زیرسازی سطح صاف و یکدست شده و به درستی اجرا شده باشد از این رو باید تمامی مراحل زیرسازی بادقت و به دست فردی باتجربه و خبره انجام شود.یکی از مراحل بسیار مهم در زیرسازی سطوح بتونه کاری است که هم باید با روشی درست تهیه شده و هم اجرا شود.اما چگونه باید بتونه را تهیه کرد؟ آیا بتونه برای رنگ های مختلف متفاوت است؟ اهمیت استفاده از بتونه هم جنس با رنگی که قرار است روی سطح اجرا شود چیست؟

رنگ مناسب برای مکان هایی با رطوبت بالا و نحوه اجرا

بتونه چیست ؟

بتونه ماده ای خمیری شکل است که از مل و دیگر ترکیبات و همچنین همرنگ با رنگ اصلی تهیه می شود این ماده برای پر کردن ترک ها و شکاف های ریز استفاده شده و در صاف و یکدست شدن سطح بسیار تأثیر گذار است.در اجرای بتونه کاری این کار در دو مرحله اجرا می شود یک بار در اول کار برای پر کردن ترک ها و شکاف ها و یک بار بعد از اجرای دست اول آستری برای اطمینان از یکدست شدن سطح استفاده می شود.

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان در غرب تهران

 

انواع بتونه در نقاشی ساختمان

    • بتونه روغنی
    • بتونه اکریلیک
  • بتونه پلاستیک
  • بتونه همه کاری

بتونه

بتونه روغنی

این نوع از بتونه برای اجرای رنگ روغنی مورد استفاده قرار می گیرد و نمی توان از بتونه پلاستیک یا اکریلیک برای این منظور استفاده کرد چون کیفیت و دوام رنگ نهایی را به شدت کاهش خواهد داد.

طرز تهیه بتونه روغنی

برای تهیه بتونه روغنی به موادی شامل  : رنگ روغنی براق ، مل (پودر بتونه) ، تینر ، آب ، روغن بتونه

برای تهیه ی بتونه روغنی کافیست مقداری رنگ روغنی براق را که به رنگ دلخواه است در ظرفی مناسب ریخته و پودر مل را به آن اضافه کنید و با کاردک مواد را به طور کامل با هم مخلوط کنید تا مخلوطی یکدست بدست آید.سپس مقداری آب که باید نسبت آن با رنگ اضافه شده و مل مساوی باشد اضافه کرده و دوباره مخلوط کنید.در این مرحله برای ایجاد خاصیت چسبندگی به مخلوط مقداری تینر اضافه کنید.در ادامه کار اگر بتونه سفت بود و پوسته پوسته می شد به آن روغن بتونه اضافه کنید تا خمیر بدست آمده خمیری نرم ،یکنواخت ، حالت پذیر و یکدست باشد.

نکته : برای اینکه چسبندگی بتونه مناسب باشد باید از آب سرد و روغن بتونه استفاده کنید.

 

لینک های مفید:
نقاشی نمای ساختمان

بتونه

بتونه اکریلیک

این نوع از بتونه برای اجرا رنگ اکریلیک مناسب است این بتونه موجب دوام و کیفیت بیشتر رنگ اکریلیک خواهد شد این بتونه چسبندگی بالایی داشته و بر پایه آب است اما در مدت زمان کوتاهی در حدود 4 تا 6 ساعت خشک خواهد شد از این رو باید در این مدت زمان بتونه را مورد استفاده قرار داد.

مواد مورد نیاز برای تهیه ی بتونه اکریلیک شامل : رنگ اکریلیک به رنگ دلخواه ، مل

برای تهیه بتونه اکریلیک کافیست رنگ اکریلیک را با مقداری مل مخلوط کنید باید مقدار مل به اندازه ای باشد تا خمیری نرم و یکدستی به دست آید.بتونه اکریلیک اگر چسبندگی کافی داشته باشد ترک ها و شکاف های ریز را به خوبی پوشانده و کمک خواهد کرد رنگ نهایی اجرا شده، کاملاٌ صاف و یکدست با عمر و دوام طولانی باشد.

بتونه اکریلیک همه کاره چیست؟

بتونه همه کاره اکریلیک بر پایه آب بوده و با فناوری پیشرفته تولید شده است و حاوی چسب های مخصوص اکریلیک می باشد این بتونه با قدرت چسبندگی بالا قادر به ترمیم ترک ها ، فرورفتگی ها و شکاف های ریز در سطوح است .بتونه همه کاره سطوح را کاملاً صاف و یکدست کرده و ظاهری بی عیب و نقص به کار اجرایی شما خواهد داد.

مزایای استفاده از بتونه در نقاشی ساختمان

  • بتونه ماده ای بسیار کاربردی در نقاشی ساختمان است که سطوح را صاف و یکدست خواهد کرد.
  • از بین بردن ترک ها و شکاف های ریز موجب دوام و عمر طولانی تر نقاشی ساختمان خواهد شد.
  • اگر سطح به طور کامل بتونه کاری شود احتمال پوسته پوسته شدن رنگ تا حدود بسیار زیادی برطرف خواهد شد.
  • بتونه در قدرت چسبندگی بیشتر رنگ به دیوار مؤثر است.
  • با استفاده از بتونه همرنگ می توان با مقدار کمتری رنگ ،نقاشی ساختمان بی نقص داشت.

سخن آخر

در نقاشی ساختمان زیرسازی بسیار اهمیت دارد و در کنار بالا بردن زیبایی بر کیفیت کار نیز مؤثر بوده و کمک می کند رنگ سطوح تا مدتهای طولانی کیفیت خود را حفظ کند اما اگر بتونه به طور ناصحیح ساخته شود تأثیری عکس گذاشته و عمر و دوام نقاشی ساختمان را به شدت کاهش خواهد داد پس به شما پیشنهاد می شود یا از بتونه آماده استفاده کنید و یا اگر خود قصد تهیه ی بتونه را دارید از استادکاران خبره در این رابطه کمک بگیرید تا هزینه و وقت شما بی ثمر نماند.

بتونه