همیشه این مطلب را شنیده اید که رنگ روغنی جزء رنگ های قابل شستشو است و مقاومت بالایی در برابر شستشو با آب را دارد. اما آیا این مطلب می تواند نشان دهنده ی ضد آب بودن رنگ روغنی نیز باشد و آیا رنگ روغنی در برابر آب کاملاً مقاوم است و می توان با قاطعیت گفت رنگ روغنی ضد آب است.

در ابتدای این مقاله پاسخ را به شما می گوییم و در ادامه علل این پاسخ را بررسی خواهیم کرد تا اطلاعاتی کامل در این رابطه داشته باشید.

آیا رنگ روغنی ضد آب است؟

رنگ آمیزی دیوار راهرو و راهپله 1400

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

 

آیا رنگ روغنی ضد آب است؟

رنگ روغنی با حلال روغنی و ترکیباتی ویژه می تواند به طور موقت و محدود در برابر رطوبت و آب مقاومت کند برای مثال اگر درب فلزی و چهار چوب ها را با رنگ روغنی رنگ کنید این رنگ می تواند همچون ضد زنگ ها عمل کرده و از رسیدن رطوبت و آب به سطح فلز جلوگیری کرده و مانع از زنگ زدن و خوردگی فلز شود و یا از چوب در برابر نفوذ آب و پوسیدن چوب جلوگیری کند.

تمامی سخنان گفته شده در رابطه با قابل شستشو بودن رنگ های روغنی حقیقت دارد اما این مطلب نشان دهنده ی این نیست که رنگ روغنی ضد آب است بلکه فقط به صورت محدود قابلیت شستشو دارد به همین دلیل اگر در فضای باز از رنگ روغنی استفاده کنید با بارش باران به مرور زمان پوسته پوسته شده و چسبندگی خود را از سطح از دست داده و رنگ می ریزد.

استفاده از رنگ روغنی در نمای ساختمان به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود هرچند برخی مواقع در نقاط کم بارش و با اجرای رنگ روغنی روی پرایمر می توان از این رنگ به عنوان رنگ نما هم استفاده کرد اما به طور کلی رنگ روغنی ضد آب نیست و بهتر است در نمای ساختمان استفاده نشود.

برعکس نمای ساختمان رنگ روغنی قدرت چسبندگی قوی روی فلزات دارد به همین دلیل از رنگ روغنی برای رنگ آمیزی درب های فلزی در فضای باز استفاده شده و مانعی وجود ندارد.

 

لینک های مفید:
ضد زنگ

رنگ روغنی ضد آب وجود دارد؟

رنگ آمیزی نشیمن با رنگ روغنی

رنگ روغنی ضد آب :مشخصات رنگ روغنی

رنگ روغنی با حلال تینر در سه دسته رنگ روغنی مات ، نیمه مات و براق در نقاش ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد که هر یک مزایایی مخصوص به خود دارند.رنگ های روغنی از باکیفیت ترین رنگ های ساختمانی هستند که مقاومت بالایی در برابر رطوبت و آب دارند از این رو می توانند به خوبی نقش عایق را برای فلزات و چوب ها داشته باشد و استفاده شود.

از رنگ روغنی براق به عنوان قوی ترین رنگ روغنی در برابر شستشو نام برده می شود که البته رنگ روغنی ضد آب محسوب نمی شود ولی قدرت چسبندگی بسیار قوی داشته و می توان از این رنگ برای رنگ آمیزی درب و پنجره های فلزی در فضای بیرونی و در سطوح چوبی در داخل ساختمان استفاده کرد.

اما از این رنگ در دیوار ها اجرا نمی شود زیرا رنگ روغنی براق انعکاس نور بالایی داشته و نمی تواند عیوب دیوار را به خوبی پوشش دهد به همین دلیل زیبایی و نظم محیط را می کاهد از این رو از این رنگ فقط به صورت محدود در برخی دیوارها که کاملاً از نظر گچکاری بی نقص باشد و در سطوح فلزی و چوبی استفاده می کنند.

رنگ روغنی مات از رنگ های بسیار جذاب در نقاشی ساختمان است چون رنگ دیوار را مات کرده و به خوبی تمامی نقایص دیوار را محو کرده و پوشش دهی عالی دارد اما این رنگ از قدرت شستشوی کمتری نسبت به انواع رنگ روغنی براق و نیمه مات دارد.

رنگ روغنی نیمه مات ترکیبی از رنگ روغنی براق  و مات است و هر میزان رنگ روغنی براق و مات را با درصد های متفاوت در هم مخلوط کنید می توانید رنگ نیمه مات با ماتی بیشتر یا با براقیت بیشتر تهیه کنید که مسلماٌ هر چه رنگ را براق تر کنید قدرت شستشوی آن را بالاتر برده اید و برعکس هر چه رنگ را مات تر کنید قدرت شستشوی آن را پایین تر می برید که البته رنگ های با درصد ماتی بیشتر به علت کم کردن انعکاس نور و بیشتر کردن پوشش دهی رنگ ،بیشتر مورد پسند است.

رنگ های روغنی با ترکیبات شیمیایی ساخته شده اند از این رو موجب آلودگی محیط زیست و همچنین تولید گازهای سمی می شوند که سلامت انسان ها و دیگر موجودات زنده را به خطر می اندازد و استفاده از این رنگ در کشورهای پیشرفته دنیا منسوخ شده و رنگ های با حلال آب جایگزین این رنگ شده است.

رنگ روغنی ضد آب است؟

رنگ آمیزی نشیمن 1400

رنگ روغنی ضد آب نیست

مزایای رنگ روغنی

  • قابلیت شستشوی بالای این رنگ آن را بسیار پرطرفدار کرده بخصوص رنگ روغنی براق که بیشترین مقاومت را در برابر شستشو داراست.
  • مقاومت در برابر سایش و ضربه به علت قدرت چسبندگی بالای رنگ روغنی در این رنگ قابل توجه است.
  • عایق رطوبت بودن این رنگ موجب شده از این رنگ به عنوان ضد زنگ برای فلزات و رنگ آمیزی چوب ها و فلزات استفاده شود.
  • کاربرد رنگ روغنی بسیار فراوان است و از این رنگ می توان برای رنگ آمیزی انواع سطوح گچی ،سیمانی ، بتنی ، رنگ شده و … استفاده کرد.
  • عمر و دوام رنگ روغنی بسیار طولانی مدت بوده و می تواند تا سال ها کیفیت و زیبایی خود را حفظ کند.
  • قیمت رنگ روغنی به نسبت کیفیت آن بسیار مناسب بوده و از رنگ های قابل شستشوی اکریلیک مقاوم تر است.
  • قدرت پوشانندگی رنگ روغنی مات بالا بوده و می تواند به خوبی کلیه عیوب سطح را پوشش دهد.

معایب رنگ روغنی

  • بوی رنگ روغنی بسیار تند است و حتی بعد از خشک شدن رنگ تا چند روز بوی آن باقی می ماند.
  • رنگ روغنی گاز سمی تولید می کند که برای افراد خطرناک بوده و می تواند موجب مسمومیت شود.
  • رنگ روغنی حتی بعد از خشک شدن نیز به علت وجود سرب در ترکیباتش برای کودکان مضر بوده و بهتر است در اتاق کودکان استفاده نشود.
  • رنگ روغنی با ترکیبات شیمیایی موجب آلودگی و آسیب به محیط زیست می شود.

جمع بندی نهایی

استفاده از رنگ روغنی در نقاشی ساختمان بسیار پرطرفدار است چون این رنگ عمر و دوام طولانی دارد اما رنگ روغنی ضد آب نیست و نمی تواند در برابر باران مقاومت زیادی از خود نشان دهد پس استفاده از رنگ روغنی را برای محیط هایی که زیر باران و تابش شدید نور خورشید قرار ندارند، انتخاب کنید .