استفاده از رنگ ها برای تزیین منازل و نمای داخلی و خارجی ساختمان ها بسیار مورد توجه بوده و در تنوع متفاوتی از رنگ ها مورد استفاده قرار می گیرد.رنگ ها به صورت مقاوم در برابر آب و بدون مقاومت در برابر آب و رطوبت تولید شده اند و باید بسته به شرایط محیط از مناسب ترین آنها استفاده شود تا رنگ آمیزی نهایی باکیفیت ، بی نقص با عمر و دوام طولانی اجرا شود.

وقتی قصد رنگ آمیزی سطوح را دارید باید به نوع سطح توجه کنید تا انتخابی بی نقص داشته باشید برای مثال اگر سطح مورد نظر شما سیمانی یا بتنی باشد بهتر است از رنگ های مقاوم با پوشش دهی بالا استفاده شود ولی اگر سطح مورد نظر رنگ شده باشد باز هم باید به نوع رنگ قبلی دیوار توجه شود تا اگر رنگ قبلی از انواع رنگ های آبگریز است زیرسازی مناسبی برای بالا بردن کیفیت رنگ نهایی انجام شود.

 

لینک های مفید:
رنگ آمیزی ساختمان

 
پرایمر نقاشی ساختمان

آیا روی رنگ روغنی می توان رنگ اکریلیک اجرا کرد؟

اجرای انواع رنگ های معمولی و حتی رنگ های بافت دار روی رنگ روغنی کمی سخت خواهد بود و باید قبل از رنگ آمیزی زیرسازی های خاصی روی سطح اجرا شود تا رنگ بتواند روی این سطح با رنگ روغنی، پوشش دهی و چسبندگی لازم را داشته و کیفیتی ممتاز ایجاد شود.

رنگ های ضد آب مانند رنگ های روغنی آبگریز بوده و استفاده از رنگ های با حلال آب مانند رنگ اکریلیک روی این رنگ سخت خواهد بود و رنگ اکریلیک نمی تواند روی سطح چسبیده و پوشش دهی لازم را اجرا کند از این رو باید بدانید چگونه سطح را برای رنگ آمیزی با رنگ اکریلیک آماده کنید.

آماده سازی سطح با رنگ روغنی برای رنگ آمیزی با رنگ اکریلیک

اگر قصد دارید روی رنگ روغنی رنگ اکریلیک اجرا کنید باید مراحل گفته شده در زیر را با دقت اجرا نمایید تا کیفیت رنگ نهایی قابل قبول بوده و رنگ بتواند کاملاٌ سطح را پوشش دهد.

  • بتونه کاری : اولین مرحله در رنگ آمیزی روی سطوح رنگ روغنی اجرای بتونه است تا ترک ها و ناهمواری های سطح به طور کامل پوشش داده شود.
  • سنباده کاری : این مرحله بسیار مهم بوده و باید با دقت اجرا شود تا سنباده درخشش رنگ روغنی را از بین برده و با ایجاد خراش های بسیار ریز سطح را برای چسبندگی بهتر رنگ اکریلیک آماده کند.
  • استفاده از شوینده های صنعتی : استفاده از این شوینده ها کمک می کند تا مولکول های آب و حلال های نفتی بتوانند در یک جا تجمع کنند .شوینده هایی همچون تری سدیم فسفات همراه زدودن چربی ها کمک می کنند تا در کنار ایجاد پیوند شیمیایی جداگانه با مولکول های آب و هیدوکربن ها موجب اتصال آب و مواد نفتی شوند.
  • آستر اکریلیک : اجرای لایه ای از آستر اکریلیک به شما کمک خواهد کد تا چسبندگی کافی برای رنگ نهایی ایجاد شود و می توان دو دست رنگ را در فاصله زمانی کوتاه اجرا کرد چون این رنگ خیلی زود خشک می شود.
  • رنگ نهایی : اگر مراحل بالا را به خوبی اجرا کرده باشید اجرای رنگ نهایی برایتان مشکل ساز نخواهد بود و می توانید با قلمو یا غلطک و حتی پیستوله به راحتی سطح را رنگ آمیزی کنید.

 

لینک های مفید:
نقاشی نمای ساختمان

 

مشخصات کلی رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک  از رنگ های دوستدار محیط زیست هستندکه بسیار مورد پسند مشتریان بوده و در کشورهای پیشرفته در سطح وسیعی برای رنگ آمیزی ساختمان استفاده می شوند.رنگ های اکریلیک تقریباً بی بو بوده و بوی نامطبوعی ندارند .قابلیت شستشو در این رنگ متوسط بوده و پوشش دهی خوبی دارند .

رنگ های اکریلیک مناسب برای تمام نقاط ساختمان و حتی نمای ساختمان تولید شده اند و مقاومت خوبی در برابر نور خورشید و رطوبت دارند از این رو از رنگ اکریلیک مناسب نمای ساختمان در سطحی وسیع استفاده می شود.

رنگ اکریلیک حلال آب داشته و مانند رنگ روغنی خطر آتش سوزی ندارد اما قابلیت شستشوی این رنگ به اندازه ی رنگ های روغنی نیست و قیمت بالاتری نسبت به رنگ روغنی دارد از این رو استفاده از رنگ روغنی بیشتر مورد پسند مشتریان می باشد.