گچکاری دیوار و سقف از ضروریات غیر قابل انکار در زیرسازی سطوح است و قبل از هر نوع زیباسازی که برای سطوح انجام شود، باید گچ دیوار و سقف اجرا شده باشد. اجرای صحیح و اصولی گچ کاری و خشک شدن کامل آن موجب افزایش کیفیت رنگ کاری و یا کاغذ دیواری اجرا شده روی آن خواهد شد از این رو این سؤال که از کجا بفهمیم گچ دیوار خشک شده یا نه؟ سؤالی مهم است.

خشک کردن سریع گچ دیوار

 

لینک های مفید:
قیمت نقاشی ساختمان

 

چند روش برای تشخیص خشک شدن گچ دیوار وجود دارد:

1- مشاهده:

  • رنگ: رنگ گچ هنگام خشک شدن تغییر می‌کند. گچ خیس به رنگ خاکستری تیره یا قهوه‌ای است، در حالی که گچ خشک شده به رنگ سفید یا خاکستری روشن است.
  • بافت: سطح گچ خیس صاف و خنک است، در حالی که گچ خشک شده زبر و گرم است.
  • اثر انگشت: انگشت خود را به آرامی روی سطح گچ فشار دهید. اگر اثر انگشت شما باقی بماند، گچ هنوز خیس است. اگر اثری باقی نماند، گچ خشک شده است.

2- لمس:

پشت دست خود را به آرامی روی سطح گچ قرار دهید. اگر گچ خنک باشد، هنوز خیس است. اگر گچ گرم باشد، احتمالاً خشک شده است.

3- ابزار:

  • دماسنج رطوبتی: از دماسنج رطوبتی برای اندازه گیری میزان رطوبت هوا در اطراف گچ استفاده کنید. گچ زمانی خشک می شود که رطوبت هوا کمتر از 50 درصد باشد.
  • پین رطوبت سنج: پین رطوبت سنج را در گچ فرو کنید. اگر پین هنگام بیرون کشیدن تمیز باشد، گچ خشک شده است. اگر پین مرطوب باشد، گچ هنوز خیس است.

علت زرد شدن گچ دیوار

4- زمان:

زمان خشک شدن گچ به ضخامت لایه گچ، دما، رطوبت و تهویه هوا بستگی دارد. به طور کلی، یک لایه گچ 1.5 سانتی‌متری در دمای 20 درجه سانتیگراد و رطوبت 50 درصد حدود 24 ساعت طول می کشد تا خشک شود.

علت زرد شدن گچ دیوار

نکات اضافی:

  • در هوای گرم و خشک، گچ سریعتر خشک می شود.
  • در هوای سرد و مرطوب، گچ کندتر خشک می شود.
  • از قرار دادن فن یا بخاری مستقیم روی گچ خودداری کنید، زیرا این کار می تواند باعث ترک خوردن یا جدا شدن گچ شود.
  • تا زمانی که گچ کاملاً خشک نشده است، از نقاشی یا کاغذ دیواری روی آن خودداری کنید.

اگر کوچکترین رطوبتی در اعماق گچ باقی مانده باشد بعد از مدتی مشاهده خواهید کرد که رنگ دیوار به زردی می زند و در موارد شدیدتر ممکن است رنگ شروع به پوسته پوسته شدن کرده و ریزش کند و تمام وقت و هزینه ی شما را از بین ببرد پس در رابطه با خشک شدن گچ عجله نکنید و مدت زمانی حتی بیش از زمانی که به طور استاندارد برای خشک شدن گچ گفته شده است به سطح زمان دهید تا از خشک شدن گچ دیوار اطمینان حاصل کنید.

با رعایت این نکات، می توانید به راحتی از خشک شدن گچ دیوار خود مطمئن شوید.