بتونه چیست ؟

بتونه به ماده ای خمیری گفته می شود که برای پر کردن درزها و ترک ها و خلل و فرج ها و سوراخ ها ی که در اثر سرپیچ ها و میخ ها به وجود آمده ، به کار می رود . بتونه را به کمک دو کاردک یا کاردک و لیسه به دیوار می کشند .

نکته قابل توجه در مورد بتونه : بتونه فقط می تواند درزها و ترک های ریز و باریک را بپوشاند و در ترک ها و خرابی های عمق و بزرگ باید حتماً دیوار گچ کاری شود چون بتونه در این موارد بعد از مدتی می ریزد و کار به راحتی خراب می شود .

انواع بتونه در نقاشی ساختمان

  1. بتونه روغنی
  2. بتونه پلاستیک
  3. بتونه سنگی
  4. بتونه چوبی
  5. بتونه کناف

 

لینک های مفید:
شرکت نقاشی ساختمان

 

بتونه روغنی در نقاشی ساختمان

مواد مورد استفاده در ساخت انواع بتونه روغنی

  • تینر فوری
  • روغن الیف
  • رنگ روغنی آستر
  • آب
  • مل یا همان خاک بتونه

نحوه ی ساخت بتونه روغنی

در نقاشی ساختمان برای تهیه بتونه روغنی ابتدا مل را به اندازه ای که لازم دارید داخل ظرفی ریخته سپس به آن رنگ روغنی و آب اضافه  بکنید و خوب با کاردک آن ها را به هم بزنید . وقتی خوب هم خوردند روغن الیف را اضافه کرده تا حالت چسبندگی پیدا کند و بار دیگر به خوبی هم بزیند .

نکته : تهیه ی بتونه کاری تخصصی بوده و برخی استادکاران مل را در آخر به مواد اضافه می کنند .

تهیه بتونه ای با غلظت و چسبندگی مناسب نیاز به مهارت و تجربه کافی دارد و شما نمی توانید فقط با خواندن این مطلب بتونه ای کاملاً بی نقص تهیه کنید مگر اینکه مدتی را به تمرین و کمک گرفتن از یک استادکار بگذرانید .

 

لینک های مفید:
نقاشی درب چوبی

 

بتونه پلاستیک در نقاشی ساختمان

مواد لازم برای ساخت بتونه پلاستیکی در نقاشی ساختمان

  • آب
  • رنگ پلاستیکی سفید
  • مل یا همان خاک بتونه

در ابتدا در ظرفی مقداری آب و رنگ بریزید و آنرا خوب بهم بزنید ، توجه کنید که غلیظ بودن رنگ پلاستیک کیفیت بتونه را بالا برده و آن را محکم می کند ، اما باید دقت کنید که زیاد محکم شدن بتونه نیز جالب نیست چون موجب می شود پس از اجرای بتونه وقتی روی آن سمباده می کشید به راحتی سمباده نخورده و صاف نشود ، پس از مخلوط کردن آب و رنگ پلاستیک ، مل را به آن می افزاییم و تمام مواد را بخوبی هم می زنیم ، حال بتونه پلاستیک ما آماده است .

بتونه چوبی

بتونه چوبی به دو صورت تهیه می شود :

1- بتونه چوبی تهیه شده با چسب چوب و خاک اره که به سادگی تهیه می شود و کارایی زیادی دارد بخصوص در شکستگی هایی که در اثر ضربه در چوب به وجود آمده را کاملاً پر کرده و از دوام بسیار بالایی برخوردار است

2- بتونه چوبی شفاف

مواد مورد نیاز در تهیه بتونه چوبی شفاف

  • سلولز
  • تینر فوری

مراحل تهیه بتونه چوبی

در تهیه بتونه چوبی فقط کافیست مقدار مشخصی از نیترو سلولز را با حلال تینرفوری مخلوط کرده و ماده ی خمیری ژله مانند و شفافی به وجود می آید که برای بتونه کاری بر روی چوب های با شیارهای درشت بسیار مناسب است چون در عین حال که شیارها را می پوشاند عمق شیار مشخص بوده و چیزی از زیبایی چوب کم نمی شود بلکه با شفافیتی که دارد زیبایی چوب را چند برابر می کند .

بتونه کناف

مواد مورد نیاز در تولید بتونه کناف

  • آب
  • پودر بتونه کناف

کاربرد انواع بتونه کناف

امروزه استفاده از پیش ساخته برای ساخت دیوارهای گچی بسیار زیاد شده چون صاحب خانه می تواند به راحتی دیواری را در قسمتی از خانه گذاشته یا به راحتی آن را بر دارد باری ساخت این دیوارهای کاذب نیاز به کناف و بتونه کناف است پس از به کار گذاشتن کناف ها شکاف های بینشان را با بتونه کناف پر می کنند

نحوه ی تهیه بتونه کناف

پودر کناف را از رنگ فروشی ها خریداری کرده و آن را با مقدار کمی آب مخلوط کنید تا بتونه حاضر شود .

نحوه ی استفاده از بتونه کناف

برای استفاده از بتونه کناف نیاز به نوار طیف داریم در ابتدا باید سطح کناف را پاک کرده و نوار طیف را بچسبانیم سپس بتونه کناف را روی آن بکشید

بتونه سنگی

بتونه ی سنگی به طور آماده به فروش می رسد کار اصلی این بتونه برای نقاشی ماشین ها است اما در نقاشی ساختمان از این بتونه برای دربهای فلزی استفاده می شود .

بتونه همرنگ

در پایان کار نقاشی ساختمان اگر ترکی در دیوار یا سقف دیده شود کافیست در بتونه رنگ نهایی کار را بریزید و بتونه ای هم رنگ درست کرده و ترک را بپوشانید و روی آن را رنگ آمیزی کنید چون این بتونه از همان رنگ اصلی تهیه شده پس از خشک شدن رنگ به صورت لکی محو کار را خراب و ایراد دار نمی کند .