چوب از لوازم لاکچری در منازل است که در لوازمی همچون درب ها و پنجره ها ، مبل و صندلی و میز ، کمد و … استفاده می شود این کالای شیک و زیبا نیاز به نگهداری مناسب دارد تا کیفیت خود را از دست ندهد،اما به هر دلیلی ممکن است بعد از مدتی رنگ چوب خراشیده شده و آسیب ببیند .حال سؤال این است که ترمیم رنگ وسایل چوبی چگونه انجام می شود.

مطمئناٌ رنگ آمیزی کامل لوازم چوبی که آسیبی جزئی دیده، بصرفه نیست و هزینه و زمان زیادی از شما خواهد گرفت پس بهتر است فقط نقاط آسیب دیده ترمیم شود.ترمیم رنگ وسایل چوبی باید با روش های درست و اصولی و با ابزاری مناسب انجام شود در غیر اینصورت وسایل چوبی شما زیبایی خود را از دست داده و باید رنگ آمیزی مجدد روی آن صورت پذیرد پس در ادامه ما را همراهی کنید تا روش های صحیح ترمیم رنگ چوب را آموزش ببینید.

 

لینک های مفید:
قیمت اجرای رنگ پلی یورتان

 

آیا رنگ خودرو برای چوب مناسب است؟

روش ترمیم رنگ وسایل چوبی

اگر متوجه آسیبی از قبیل خراشیدگی و کنده شدن قسمتی از رنگ چوب شدید باید چگونه آن را ترمیم کنید.برای ترمیم آسیب دیدگی های چوب مراحل ترمیم چوب را با دقت اجرا کنید تا به نتیجه ی مطلوب برسید.مراحل ترمیم رنگ وسایل چوبی شامل :

1- تمیز کردن سطح چوب

وجود هر گونه آلودگی ها شامل گردوغبار ، لک های روغنی و دیگر آلودگی ها می تواند مانع ثبات رنگ شده و حتی موجب تغییر رنگ چوب شود پس قبل از هر اقدامی سطح چوب را بادستمالی تمیز و انواع مواد شوینده مناسب برای شستشوی چوب به خوبی تمیز کنید.

انواع سنباده

در این مرحله به چند نکته توجه کنید اول اینکه حتماٌ از شوینده ی مناسب برای چوب استفاده کنید و اگر شوینده ی مخصوص چوب در دسترس شما نیست از مقدار کمی مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید.و دوم اینکه دستمال آغشته به مواد شوینده نباید دارای رطوبت فراوان باشد چون به چوب آسیب می زند پس رطوبت اضافی دستمال را به خوبی بگیرید.

 

2- لکه زدایی از سطح چوب

در دومین مرحله از ترمیم رنگ چوب باید سطح چوب لکه زدایی شود برای این کار از ژل پترولیوم استفاده کنید و لکه های آب روی سطح چوب را با این ماده به خوبی پاک کرده و اجازه دهید به مدت 12 ساعت این ژل روی چوب باقی مانده و جذب چوب شود.بعد از این مدت ژل را پاک کنید.

با پاک کردن کامل ژل، شاهد خواهید بود که کلیه لک های باقی مانده از قطرات آب و یا مواد شوینده به خوبی پاک خواهند شد.

در صورتی که ژل پترولیوم در دسترس ندارید می توانید از دیگر مواد با خواص مشابه استفاده کنید اما دقت کنید که ممکن است ترکیبات این مواد با بافت چوب تضاد داشته و موجب آسیب بیشتر شود پس در ابتدا این مواد را در یک نقطه ی کوچک استفاده کنید و در صورتی که از مناسب بودن آن مطمئن شدید از آن در دیگر نقاط چوب استفاده کنید.

3- استفاده از بتونه مخصوص

در این مرحله از ترمیم رنگ چوب باید از بتونه اپوکسی یا وکس برای پرکردن و ترمیم رنگ چوب استفاده شود.در استفاده از بتونه مخصوص چوب دقت کنید که رنگ بتونه با رنگ چوب هماهنگی داشته باشد.

برای اجرای بتونه روی محل آسیب دیدگی چوب باید با کمک انگشت بتونه اپوکسی را روی قسمت آسیب دیده قرار داده و به آن فرم دهید.اگر آسیب چوب شما اندک است بتونه وکس کافیست اما اگر آسیب دیدگی چوب گسترده بود بهتر  است از بتونه اپوکسی استفاده کنید.

برای آماده سازی بتونه اپوکسی به دستورالعمل روی قوطی توجه کنید و برای هماهنگی بیشتر رنگ بتونه با رنگ چوب می توانید از رنگ های مشابه رنگ چوب برای تغییر رنگ بتونه استفاده کنید.

4- ژل بتونه چوب

برای استفاده از ژل بتونه چوب باید از پارچه ای نرم استفاده کرده و ژل را به محل رنگ پریدگی چوب بزنید.در صورتی که رنگ ژل بتونه را نپسندیدید می توانید ژل را پاک کرده و از ژلی با رنگی دیگر استفاده کنید.

5- پرداخت چوب

در این مرحله که مرحله ی پایانی ترمیم رنگ چوب است با کمک پارچه ای تمیز و محلول پرداخت چوب سطح چوب را به صورت مدور به خوبی دستمال بکشید تا کار ترمیم رنگ چوب شما با موفقیت به پایان برسد.

ترمیم رنگ چوب

ابزار مورد استفاده برای لکه گیری چوب

برخی ابزار مخصوص برای ترمیم رنگ چوب و لکه گیری آن تولید شده که می توان به خوبی کار ترمیم رنگ چوب را با آنها اجرا کرد. این ابراز شامل :

  • ماژیک ترمیم رنگ چوب : این ماژیک ها سرعت خشک شدن بالایی داشته و برای از بین بردن دائمی خط و خش و لب پر شدن وسایل چوبی استفاده می شوند .ماژیک ها تنوع رنگی متنوعی دارند که البته رنگ های روشن و سفید در این طیف رنگی موجود نیست.
  • قلم لکه گیر و ترمیم رنگ چوب : این وسیله در دو نوع تولید می شوند یک نوع مانند لاک بوده و در مخزنی از رنگ قرار دارد اما نوع دوم به طور جداگانه همراه با پالت رنگی تولید می شوند که همه نوع رنگی در آن به چشم می خورد
  • پاستل لکه گیر و ترمیم رنگ چوب : پاستل ها در رنگ های متنوع برای رنگ آمیزی چوب انتخابی بصرفه هستند.

ترمیم رنگ چوب

جمع بندی نهایی 

ترمیم رنگ چوب به حفظ کیفیت و زیبایی آن کمکی شایان خواهد کرد و به راحتی می توان لوازم چوبی کهنه را تبدیل به لوازمی نو و تازه کرد. استفاده از براق کننده های چوب نیز در نوسازی لوازم چوبی تأثیری مثبت داشته و کاری ساده است.