سنگ ها به طور گسترده در داخل و خارج از ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند و مراقبت و ترمیم سنگ ها برای حفظ زیبایی آنها بسیار اهمیت دارد اما اینکه چگونه می توان این سنگ ها را ترمیم و بازسازی کرد باید بگوییم این کار کاری تخصصی است و بهتر است ترمیم سنگ را به افرادی متخصص بسپارید اما ما در این مقاله تا حدودی در رابطه با انواع سنگ ها و ترمیم آنها صحبت خواهیم کرد.

آسیب های سنگ ها همچون ساییدگی ، ترک و شکستگی در سنگ ها و آسیب هایی که در اثر تماس مواد شیمیایی و مواد شوینده ی قوی به سنگ وارد می شود می تواند زیبایی و ماندگاری سنگ ها را کاهش دهد اما این اسیب ها تا حدود زیادی قابل ترمیم است .

در ترمیم سنگ ها باید اول به این مسئله توجه کنید که سنگ از چه نوعی هستند تا بهترین روش برای ترمیم آن اتخاذ شود.از انواع سنگ های پراستفاده در ساختمان ها سنگ های مرمریت ، سنگ تراورتن است این سنگ ها در برابر عوامل اسیدی خیلی زود آسیب می بینند و مراقبت درست از آنها می تواند شما را از صرف هزینه و وقت برای ترمیم آنها راحت کند.

ترمیم سنگ ساختمانی

و لکه سنگ کانتر ترمیم سنگ ساختمانی

 

لینک های مفید:
پتینه دیوار

 

نحوه ی جلوگیری از آسیب سنگ ها

قبل از اینکه کار به ترمیم سنگ ها برسد با رعایت چند نکته اجازه ندهید تا سنگ شما اسیب ببیند این نکات شامل :

  • استفاده نکردن از شوینده های قوی اسیدی مانند وایتکس و جرم گیر که براقیت و زیبایی سنگ های براق را به سرعت از بین می برند.
  • جلوگیری از ریختن هر نوع ماده شیمیایی روی سنگ از جمله سرکه که در هر خانه ای مورد استفاده است.

ترمیم سنگ کربنات کلسیم

اگر سنگ کربنات کلسیم ترک بخورد چگونه باید آن را ترمیم کنید؟این نوع از سنگ ها سنگ هایی نرم و رسوبی هستند و برای ترمیم آنها باید شکاف سنگ کاملاٌ از غبار تمیز شود سپس با پارچه ای نرم استون محل ترک را تمیز و پاک کنید با این کار چسبندگی رنگ اپوکسی افزایش یافته و ترمیم سنگ راحت تر و مقاوم تر خواهد بود.

در این مرحله رزین اپوکسی را با رنگدانه ها مخلوط و با رنگ سنگ هماهنگ کرده و به کمک سرنگ این مخلوط را به داخل ترک سنگ تزریق کنید و رنگ اضافی را حتماٌ به کمک کاردک بردارید تا سطح سنگ یکدست شود و پس از پایان کار حدود بیست و چهار ساعت زمان لازم است تا رنگ در داخل ترک به خوبی خشک شود.

انواع سنگ های ساختمانی

1- سنگ گرانیت : این نوع از سنگ ها به طور گسترده ای در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند.و از دسته رنگ های آذرین می باشدند که در رنگ های قرمز ، سیاه ، آبی ، شکلاتی ، قهوه ای ، سبز و صورتی موجود هستند.این دسته از سنگ ها در برابر نفوذ آب بسیار مقاوم و سخت بوده و قابلیت صیقل پذیری بالایی دارند.این دسته از سنگ ها قابل اجرا در راه پله ، آشپزخانه ، سینگ ظرفشویی و روشویی و … می باشند قیمت مناسبی دارند.

ترمیم سنگ ساختمانی

 

2- سنگ تراورتن : این دسته از سنگ ها در گروه سنگ های روسوبی از کلسیت کریستال هستندو در رنگ های سفید ، کرم و خاکستری قابلیت اجرا در داخل و خارج ساختمان را دارا هستند.از سنگ ها تراورتن بیشتر در نمای بیرونی در ساختمان های مدرن و کلاسیک استفاده می شود .این سنگ ها بافتی متخلخل داشته و نواری شکل هستند.

این سنگ خاصیت صیقل پذیری و برشکاری بالایی داشته و درخشندگی بالایی دارد.وجود تخلخل در سنگ های تراورتن موجب مقاومت این سنگ در برابر عواملی چون انبساط ، یخزدگی ، گرما ، انقباض و … شده است.

از سنگ های تراورتن می توان در کف پوش ها نیز استفاده کرد چون این سنگ ها مقاومت بالایی داشته و به علت طراحی خاص روی این سنگ ها لغزندگی در این سنگ به هیچ وجه وجود نداد و برای کودکان و افراد مسن ایمن تر است.

 

قیمت سنگ های تراورتن پایین تر از سنگ های گرانیت است از این رو استفاده از این سنگ ها بصرفه تر و پررونق تر است.

3- سنگ کوارتزیت : این سنگ ها در دسته سنگ های دگرگون قرار داشته و در رنگ های قرمز ، خاکستری و قهوه ای موجود هستند و با دگرگونی ماسه سنگ در برابر فشار و گرمای شدید در لایه های زیرین زمین به وجود آمده است.سطح این سنگ ها زبر و سخت و بلوری است و شباهت زیادی به مرمریت دارد.این سنگ مقاومت بالاتری نسبت به دیگر سنگ ها داشته و از نظر قیمت نیز قیمت پایین تری دارد.

سنگ های کوارتزیت قابلیت اجرا در نمای بیرونی و داخلی ساختمان از جمله آشپزخانه ، سرویس بهداشتی و به عنوان کف پوش در سراسر ساختمان را دارند.

ترمیم سنگ ساختمانی

 

لینک های مفید:
شرکت نقاشی ساختمان

4- سنگ مرمر : این سنگ ها در دسته سنگ های آهکی قرار داشته و تحت فشار و حرارت از دگرگونی سنگ های آهکی به وجود آمده اند. این سنگ ها در رنگ های سفید ، زرد ، خاکستری ، سبز و ارغوانی و به صورت یکدست و یا با رنگ های با رنگ های متنوع موجود هستند.

سنگ های مرمر قابل صیقل هستند و سطحی صاف ، درخشان ، شفاف و آینه ای دارند و کاربرد آنها در دکوراسیون های داخلی مانند دیوار ها ، ستون ها ، کف پوش ، پله ها ،آشپزخانه ، سرویس های بهداشتی و … است و نگهداری از آنها در برابر آلودگی ها و تمیز کردن آنها راحت و سریع است.

 

قیمت سنگ های مرمر نسبت به دیگر سنگ ها بالاتر است.

5- سنگ مرمریت : سنگ مرمریت یا ماربل از دیگر سنگ های ساختمانی است که در دسته سنگ های آهکی رسوبی قرار دارد.این سنگ شباهتهای ظاهری زیادی به سنگ مرمر دارد که افراد بی تجربه را به اشتباه می اندازد ولی باید بدانید که این دو سنگ هیچ سنخیتی با یکدیگر نداشته و سنگ مرمریت از دگرگونی سنگ آهک به وجود آمده است .سنگ های مرمریت در سه دسته سنگ چینی ، سنگ کریستال و سنگ ابری تقسیم بندی شده اند.

به طور کلی سنگ های مرمریت سبک تر و پایدارتر از دیگر سنگ ها هستند اما در برابر هوازدگی و باران های اسیدی مقاومت پایینی دارند به همین دلیل از این سنگ در دکوراسیون داخلی مانند راهپله ، پارکینگ ، دیوارهای داخلی و کف پوش ها استفاده می شود.

 

6- ماسه سنگ : با ته نشین شدن ماسه ها در کف رودخانه با گذر زمان ماسه سنگ ها به وجود می آیند.این سنگ ها در رنگ های سفید ، خاکستری ، قهوه ای ، زرد و قرمز موجود هستند .کاربرد این سنگ ها در نقاط داخلی و خارجی ساختمان ها است و می توان از این سنگ ها به عنوان کف پوش ، دیوار پوش ،پوشش استخرها و … استفاده کرد.

 

7- سنگ آنتیک : این دسته از سنگ ها توسط معماران و طراحان متخصص تولید می شود بدین صورت که سنگ های تراورتن که در هنگام استخراج شکسته می شوند توسط افرادی هنرمند با مواد چسبنده به هم متصل و سنگی بسیار شیک و زیبا از ان بدست می آید.

این دسته از سنگ ها برای زیباسازی نمای داخل و خارجی ساختمان مانند کفپوش ها ، محوطه سازی اماکن تفریحی ، ویلا ها و … مورد استفاده قرار می گیرند.این دسته از سنگ ها نرم و انعطاف پذیرتر از دیگر رنگ ها بوده و با تخلخل های موجود روی این سنگ ها آنها را برای چسبندگی بروی انواع سطوح گچی ، سیمانی، بتنی و … بسیار مناسب کرده است.

سنگ های آنتیک از  سنگ های بسیار مقاوم در برابر شرایط سخت جوی ، بارندگی ، یخ زدگی ، رطوبت بالا ، فشار ف سائیدگی و … می باشند به همین دلیل برای زیباسازی فضای خارجی و مکان های با حرارت بالا مانند شومینه ها انتخابی بی نقص هستند.

8- سنگ اسلب طبیعی : این سنگ ها از سنگ های موجود در طبیعت هستند و در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند .این سنگ ها نیازی به پوشش های شیمیایی و مواد اشباع کننده و انواع روکش ها ندارند به همین دلیل موجب آلودگی محیط نمی شوند.تنوع رنگی این سنگ بالا بوده و به راحتی می توان رنگ مورد نظر را انتخاب کرد.

ترمیم سنگ ساختمانی

ترمیم سنگ