در رنگ آمیزی ساختمان می توان از انواع رنگ ها برای رنگ آمیزی سطوح گچی ، سیمانی ، رنگ شده ، بتنی و چوبی تا حدود زیادی استفاده کرد اما در رنگ آمیزی سطوح فلزی باید دقت نظر بیشتری در انتخاب رنگ داشت چون این نوع سطوح صاف و سیقلی بوده و اگر رنگ چسبندگی لازم را نداشته باشد نمی تواند سطح را بپوشاند و به راحتی پاک شده و یا شره می کند.رنگ آمیزی درب آهنی از جمله این موارد است که باید در انتخاب رنگ آن دقت عمل بیشتری به خرج داد و رنگی با کیفیت و دوام بالا را انتخاب کرد.

images 2

 

لینک های مفید:
رنگ آمیزی ساختمان

 

معرفی بهترین رنگ ها برای رنگ آمیزی درب آهنی

  1. رنگ اپوکسی : از مهمترین و پرکاربردترین رنگ ها برای رنگ آمیزی سطوح فلزی رنگ اپوکسی است این رنگ بر پایه رزین آمید بوده و برای رنگ آمیزی لایه های میانی و آخر در فلزات استفاده می شود.این رنگ مقاومت بالایی در برابر عواملی شامل : عوامل مکانیکی و شیمیایی ، اسیدها ، بازها و حلال ها ، حرارت بالا و نور خورشید و … دارد
  2. رنگ اکریلیک : این رنگ از رنگ های مورد پسند برای رنگ آمیزی سازه های فلزی مانند درب ها است که ماندگاری بسیار طولانی داشته و از خوردگی فلزات جلوگیری می کند.رنگ اکریلیک استحکام بالا داشته و ضد حریق می باشد و بوی نامطبوع نیز ندارد.
  3. رنگ رزینی آلکید : این رنگ برای رنگ آمیزی فلزات مناسب بوده و می توان برای درب های آهنی داخلی و خارجی ساختمان از آن استفاده کرد.رنگ های رزینی آلکید چسبندگی بسیار خوبی داشته و به خوبی به سطوح آهنی می چسبند اما به علت قابلیت اشتعالی که دارند نباید از آنها برای رنگ آمیزی لوازم فلزی که در دمای بالا کار می کنند استفاده شود.
  4. رنگ روغنی : رنگ روغنی براق از بهترین رنگ ها برای رنگ آمیزی فلزات و درب آهنی است این رنگ با عمر و دوام طولانی و قابلیت شستشوی بالا در برابر رطوبت مقاوم بوده اما در برابر نور خورشید و شرایط سخت جوی ممکن است ترک خورده و خراب شود از این رو از این رنگ در رنگ آمیزی درب آهنی در بیرون ساختمان زیاد استفاده نمی شود اما این رنگ در درب آهنی داخل ساختمان می تواند تا مدتهای طولانی زیبایی و کیفیت خود را حفظ کند.
  5. رنگ چکشی : رنگ چکشی شامل پودرهای اپوکسی ،آلکیدی ، اکریلیک و شیشه پودر شده و آلومینیوم است و سطحی که با آن رنگ می شود خشن و چکشی می شود و قابلیت اجرا بر روی درب آهنی را نیز دارد و از کیفیت و مقاومت بالایی نیز برخوردار است.
  6. رنگ پلی یورتان : این رنگ بر پایه ایزوسیانات بوده و این ماده رزین اکریلیک را سخت می کند همچنین این رنگ مقاومت بالایی در برابر نور خورشید داشته و ظاهر آن براق و یکنواخت است .رنگ پلی یورتان سریع خشک شده و در برابر نفوذ مواد شیمیایی ،اسیدی و بازی مقاومت بسیار خوبی دارند.از این رنگ برای رنگ آمیزی سطوح فلزی بین پل های عابر پیاده ، ماشین آلات ، قطعات خودرو و … استفاده می کنند.

 

لینک های مفید:
نقاشی درب چوبی

 

رنگ آمیزی درب آهنی

مراحل رنگ آمیزی درب آهنی و فلزات

  1. در صورت امکان درب یا هر فلزی که قصد رنگ آمیزی آن را دارید به محیطی باز انتقال دهید چون اکثر رنگ های مورد استفاده برای فلزات اشتعال پذیر هستند.
  2. با فرچه سیمی سطح را کاملاٌ از خوردگی و زنگ زدگی و هر نوع پوسته و آلودگی تمیز کرده و در صورت نیاز برای پاکسازی کامل سطح،سمباده کاری نیز انجام دهید تا سطحی یکدست و صاف بدست آید .
  3. در این مرحله باید ترک ها و مشکلات احتمالی سطح توسط بتونه کاری با بتونه فلزی برطرف شده و هیچ گونه فرورفتگی یا ترکی روی سطح باقی نماند.
  4. بعد از بتونه کاری باید بار دیگر سمباده کاری با سمباده نرم با دقت اجرا شود.
  5. در این مرحله سطح را با تینر فوری و پارچه کتان تمیز کنید.
  6. برای چسبندگی بهتر رنگ به سطح فلزی باید از آستری یا پرایمر استفاده شود و این ماده با قلمو یا غلطک روی سطح اجرا شود.
  7. با خشک شدن کامل پرایمر نوبت به رنگ آمیزی نهایی می رسد که بسته به شرایط سطح می تواند در دو تا سه دست اجرا شود که البته دقت کنید در هر مرحله رنگ مرحله قبل کاملاً خشک شده باشد.

 

رنگ آمیزی درب آهنی