چوب از کالاهای لاکچری در ساختمان ها است و مراقبت از آنها بسیار اهمیت دارد یکی از روش های کاربردی برای حفاظت از انواع لوازم و سطوح چوبی استفاده از رنگ مناسب برای چوب است تا سطح چوب را از ورود آب و رطوبت عایق کرده و از پوسیدگی و آسیب به چوب جلوگیری کند در مقالات قبلی با انواع رنگ های مخصوص چوب آشنا شدید اما سؤالی که برای برخی پیش می آید این است که آیا می توان از رنگ خودرو برای چوب استفاده کرد؟

 

لینک های مفید:
نقاشی درب چوبی

 

روغن جلا

رنگ های چوب در انواع رنگ فوری ، گیاهی ، اکریلیک ، روغنی و … در بازار موجود هستند اما برخی افراد به علت کیفیت بسیار بالاتر رنگ های خوردو علاقمند به استفاده از این رنگ ها برای رنگ آمیزی سطوح چوبی هستند اما اینکه این رنگ ها تا چه حد برای رنگ آمیزی چوب ها مناسب هستند را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

رنگ های خودرو در برابر تابش آفتاب بسیار مقاوم بوده و در برابر رطوبت و بارش باران نیز به خوبی از خودرو محافظت می کنند این دسته از رنگ ها در برابر سایش و خراشیدگی نیز مقاومت بالایی دارند و به راحتی خراشیده نشده و کیفیت خود را از دست نمی دهند به همین دلیل از این رنگ ها برای رنگ آمیزی خودرو ها استفاده می شود که البته انواع رنگ های خودرو معایب و مزایایی دارند که باید به آنها توجه شود.

 

لینک های مفید:
قیمت اجرای رنگ پلی یورتان

 

آیا رنگ خودرو برای چوب مناسب است؟

تفاوت پرایمر و روغن الیف

انواع رنگ خودرو برای چوب

  1. رنگ روغنی : یکی از رنگ های قدیمی برای رنگ آمیزی خودرو ها رنگ روغنی است که از دو لایه تشکیل می شود.برای استفاده از این محصول ابتدا آستر یا پرایمر به بدنه خودرو زده می شود و سپس رنگ اصلی اجرا می شود.این رنگ می تواند به خوبی از سطوح چوبی محافظت کند اما به علت سطح آلوده کنندگی بالای این رنگ ها در محیط زیست و تولید گازهای سمی موجب شده دیگر این رنگ ها چندان مورد استفاده قرار نگیرند.
  2. رنگ متالیک : در رنگ آمیزی با رنگ متالیک دو لایه رنگ اصلی و یک لایه پرایمر یا رنگ آستر استفاده می شد و در آخر کار به بدنه خودرو کیلر زده می شود استفاده از کیلر در رنگ آمیزی خوردو با رنگ متالیک بسیار اهمیت دارد تا مقاومت و عمر مفید رنگ افزایش یافته و درخشان تر شود. استفاده از این رنگ برای چوب امکان پذیر است اما کمی دردسر ساز بوده و کار سخت می شود.
  3. رنگ های فوری یا سلولزی : این دسته از رنگ های خودرو بسیار مقاوم و بادوام بوده و در برابر نور خورشید و رطوبت به خوبی از سطوح محافظت می کنند. برای رنگ آمیزی چوب نیز می توان از این رنگ ها استفاده کرد.
  4. رنگ های صدفی : در این رنگ ها به جای فلز از کریستال های سرامیکی به نام میکا استفاده شده که موجب کریستالی شدن رنگ می شود .رنگ های صدفی مانند منشور رنگ رابه طیف های مختلفی تقسیم می کنند به همین دلیل رنگ از زوایای مختلف به رنگ های متفاوت دیده می شود.این رنگ ها نور را منعکس کرده و با درخشندگی و براقیتی که دارند برای رنگ آمیزی چوب نیز انتخابی مناسب ولی بسیار گرانقیمت هستند.
  5. رنگ های مات و کدر : این رنگ های گرانقیمت از رنگ های باکیفیت خوردو هستند و برای خوردو های لوکس و گرانقیمت استفاده می شوند و مطمئناٌ افراد چندان تمایلی به استفاده از این رنگ برای چوب ندارند چون صرفه ی اقتصادی ندارد.
  6. رنگ معمولی : یکی از ارزان ترین رنگ های خوردو رنگ های معمولی هستند که به صورت استاندارد در خوردوها استفاده می شوند این رنگ ها نیز می توانند برای چوب استفاده شوند و چون ارزان تر از دیگر رنگ های خودرو هستند می توانند انتخابی مناسب باشند اما یک مسئله ی مهم در استفاده از این رنگ ها تنوع کم رنگ های آنها رنگ هایی مانند رنگ سفید ، مشکی ، قرمز ، آبی و خاکستری موجود هستند.

جوهر رنگ چیست و چه کاربردی دارد (8 نوع)

سخن پایانی 

امروزه رنگ های چوب با کیفیت های  عالی تولید و عرضه می شوند و می توان از آنها برای چوب استفاده کرد اما اگر نیاز به رنگ های بسیار مقاوم تر دارید می توانید از رنگ های خوردو نیز استفاده کنید اما بهتر است قبل از استفاده از این رنگ ها اطلاعات کافی از نوع رنگ و روش مصرف انها کسب کنید.