شره رنگ اتفاقی رابج در نقاشی ساختمان است که برای افرادی که تجربه کافی برای رنگ آمیزی ندارند بیشتر احتمال رخ دادن دارد اما حتی افراد باتجربه نیز ممکن است با این مشکل مواجه شوند.شره یا چکه کردن رنگ یعنی چند قطره از رنگ در یک نقطه جمع شده و یا روی دیوار جاری شده و به صورت برجسته روی سطح باقی بمانند.
چه دلایلی می توانند موجب شره رنگ شده و آیا می توان این نقایص را با هزینه و صرف زمان کم برطرف کرد؟در پاسخ به این سؤالات در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید.

 

 

چه عللی می تواند موجب شره رنگ شود؟

چه عللی می تواند موجب شره رنگ شود؟

  • اولین دلیل شره رنگ می تواند استفاده بیش از اندازه از رنگ باشد شاید برخی تصور می کنند اگر رنگ را به میزان زیاد روی دیوار بمالند کیفیت رنگ افزایش خواهد یافت اما اینطور نیست و برای داشتن رنگی باکیفیت باید مراحل کار درست انجام شده و در هر دست رنگ آمیزی، قلمو یا غلطک با مقدار مناسبی رنگ آغشته شده و روی دیوار اجرا شود در غیر این صورت اگر رنگ با ضخامت زیاد روی دیوار اجرا شود شره کرده و کار شما را خراب خواهد کرد.
  • از دیگر علل شره رنگ غلظت نامناسب رنگ است. وقتی شما رنگ را خریداری می کنید غلظت رنگ بالا است و باید با حلال مناسب آن، که می تواند آب یا حلال های نفتی و تینر باشد به غلظت مناسب رسانده شود حال اگر غلظت رنگ خیلی کم و یا خیلی زیاد باشد مشکل ساز شده و کیفیت رنگ اجرایی را کاهش خواهد داد یکی از مشکلات ایجاد شده در این رابطه شره رنگ است که می توان با تنظیم مناسب غلظت رنگ، جلوی این مشکل را گرفت.
  • جهت حرکت قلمو یا غلطک باید درست و اصولی باشد در غیر این صورت حرکت ناهماهنگ و نامناسب این ابزار می تواند پخش رنگ را دچار اختلال کرده و موجب شره رنگ شود.

چه عللی می تواند موجب شره رنگ شود؟

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان در غرب تهران

 

چگونه شره رنگ را قبل از خشک شدن رفع کنیم؟

ما در بالا تلاش کردیم روش جلوگیری از ایجاد شره در سطوح را به شما آموزش دهیم اما بر فرض اینکه با وجود تمامی این کار ها باز هم شره رنگ اتفاق افتاد حال باید چه کرد؟ اگر قبل از خشک شدن رنگ متوجه شره رنگ شدید جای نگرانی نیست و فقط کافیست با قلموی تمیز، رنگ را در جهتی که شره رنگ اتفاق افتاده بکشید تا رنگ روی سطح پخش شود.

توجه داشته باشید که اگر قلمو را با حرکت های نامنظم روی سطح شره کرده حرکت دهید خطوطی نامنظم ایجاد می شود که بعد از خشک شدن رنگ نیز باقی می ماند پس با دقت قلمو را از بالا به پایین و بالعکس حرکت دهید تا رنگ شره کرده یکدست روی سطح پخش شود.

چه عللی می تواند موجب شره رنگ شود؟

چگونه شره رنگ خشک شده را از روی دیوار پاک کنیم؟

از بین بردن شره رنگ خیس ساده است اما در رابطه با شره خشک شده روی دیوار کار  کمی سخت تر می شود و باید به نکاتی توجه کنید تا کیفیت رنگ خراب نشود.

برای از بین بردن شره خشک شده رنگ باید در ابتدا از خشک شدن کامل رنگ مطمئن شوید چون در صورت خشک نشدن کامل رنگ شره کرده، رنگ دلمه بسته روی سطح پخش شده و سطحی نامنظم و موج دار ایجاد می شود که کار ترمیم را سخت تر می کند.

بعد از خشک شدن کامل رنگ به کمک یک تیغ رنگ شره کرده را از روی سطح بتراشید اما در انجام این کار دقت کنید تا رنگ اطراف خراب نشود.

بعد از تراشیدن رنگ نوبت به سمباده کاری می رسد در انجام این کار نیز باید دقت کنید و سمباده را در جهت شره رنگ به آرامی حرکت دهید تا رنگ اضافی از روی سطح پاک شود دقت کنید که اگر سبماده را در جهت های مختلف حرکت دهید لکه ای بزرگتر ایجاد شده و کارتان را سخت تر خواهد کرد.

سخن پایانی

در اجرای هر کاری نیاز به مهارت و تجربه است و اگر هر یک از اینها را نداشته باشید نمی توانید کاری بی نقص اجرا کنید پس در اجرای کار نقاشی ساختمان نیز که کاری حرفه ای و ظریف است باید مهارت کافی داشته باشید.

اگر مهارت کافی در اجرای  رنگ آمیزی ساختمان را ندارید بهتر است این کار را به فردی خبره بسپارید تا با کمترین هزینه و زمان کوتاه تر، نقاشی ساختمان بی نقص داشته باشید.