رنگ ها از ارزان ترین پوشش ها محسوب می شوند که در انواع دیوارپوش ها و کف پوش ها قابلیت اجرا دارند و می توان با استفاده از بهترین کیفیت رنگ های مناسب برای هر نوع سطوحی از مقاومت و دوام این رنگ ها بهره ی کافی برد.در این مقاله ما قصد داریم در رابطه با رنگ مقاوم در برابر آب و رطوبت و آفتاب برای هر نوع سطوحی به شما معرفی کنیم.

رنگ های نمای ساختمان از دسته رنگ مقاوم برای انواع سطوح خارجی محسوب می شوند که مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت ، باران ، آفتاب و شرایط سخت جوی دارند از این رو می توان از این رنگ ها برای رنگ آمیزی انواع سطوح سیمانی ، بتنی و … استفاده کرد.

برای رنگ آمیزی کف سیمانی ، بتنی ، سرامیکی و … رنگ های مخصوصی وجود دارد که ترکیباتی مقاوم تر از رنگ های نما برای مقاومت در برابر سایش ها و ضربه های همیشگی این سطوح ،دارند .پس در ادامه با ما باشید تا شما را با رنگ مقاوم در برابر انواع شرایط مکانیکی و فیزیکی و شیمیایی آشنا کنیم.

 

رنگ نما از دسته رنگ مقاوم در برابر انواع شرایط

معرفی رنگ مقاوم

نمای ساختمان در معرض بیشترین آسیب ها قرار دارد و باید پوششی روی نمای ساختمان کار شود که بتواند در مقابل این آسیب ها و شرایط سخت مانند گرما یا سرمای شدید ، نور خورشید ، بارندگی و آلودگی های جوی و مواد شیمیایی ،دوام بیاورد از این رو در تولید رنگ های نمای ساختمان از مواد و متریال های مخصوصی استفاده می شود تا رنگ به حداکثر استحکام و دوام برسد.

رنگ های نمای ساختمان بسته به ترکیبات و نوع تولیدشان از کیفیت و مقاومت متفاوتی برخوردارند پس باید در انتخاب رنگ نمای مناسب دقت کرده و بسته به شرایط جوی که ساختمان در آن قرار دارد از رنگ نما استفاده کرد.

پوشش های دیگری نیز در نمای ساختمان ها وجود دارند مانند انواع سنگ ها و پوشش های فلزی یا شیشه ای اما چرا اکثر افراد رنگ های ساختمانی را برای تزئین ساختمان خود انتخاب می کنند؟ علت این انتخاب در چند نکته مهم خلاصه می شود.

اول اینکه از نظر کارشناسان زلزله استفاده از پوشش هایی غیر از رنگ های ساختمانی که هم از ساختمان محافظت کرده و هم سبک هستند استفاده از دیگر پوشش های نما در هنگام زلزله بسیار خطرناک بوده و ریزش پوشش های نما همچون سنگ یا شیشه و یا فلز می تواند خطری جدی محسوب شود در صورتی که در رنگ آمیزی نما این مشکلات وجود نخواهد داشت.

دومین علت انتخاب رنگ های ساختمانی در رنگ آمیزی نما سرعت اجرایی بالا در مقابل کیفیت بالای رنگ های ساختمانی در نمای ساختمان است .سومین دلیل در انتخاب رنگ های نمای ساختمان ارزان تر بودن این پوشش در مقایسه با دیگر پوشش ها است.

 

رنگ مقاوم در برابر آب و رطوبت و آفتاب

در ادامه انواع رنگ مقاوم برای اجرا روی نما و کف را به شما معرفی خواهیم کرد تا در خارج از ساختمان و محیط هایی که تحت شرایط سخت جوی ، عوامل مکانیکی ، مواد شیمیایی ، نور خورشید و آب و باران قرار دارند بدانید مناسب ترین رنگ ها کدامند و با اطلاعات کافی رنگ مقاوم را بشناسید و برای هر نوع سطحی انتخابی مناسب از میان رنگ مقاوم داشته باشید.

چه عللی می تواند موجب شره رنگ شود؟

 

انواع رنگ نمای ساختمان

رنگ های نما در انواع مختلفی تولید شده اند که از مواد و  متریال های مختلف تهیه و عرضه شده اند و باید در انتخاب نوع رنگ نما با توجه به ویژگی های سطحی که قصد رنگ آمیزی آن را دارید با شناخت کامل رنگ ها، بهترین گذینه را انتخاب کنید.

رنگ های نمای ساختمان به طور کلی به دو دسته حلال آب و حلال های آلی تقسیم بندی شده اند که انواع حلال در آب آنها از آلودگی محیط زیست جلوگیری کرده و بیشتر در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرند اما انواع حلال آلی این رنگ ها برای محیط زیست مضر بوده و از برخی رزین های شیمیایی در تولید آنها استفاده می شود از این رو این رنگ ها به محیط زیست آسیب می زند اما قابل ذکر است که این رنگ ها از نظر مقاومت، بسیار مقاوم هستند.

  1. رنگ نمای وینیل (Vinyl paomt)
  2. رنگ نمای آکریلیک (acrylic paint)
  3. رنگ های نمای سیلیکونی (Silicone paint)
  4. رنگ های نمای پلی سیلیکون (Polysilicon paint)
  5. رنگ های نمای پایه سیمان (cement paint)

 

1- رنگ نمای وینیل

رنگ نما وینیل از رنگ های پایه آب بوده و حاوی پلاستیک وینیل می باشد.این رنگ برای رنگ آمیزی نمای ساختمان ، کف و دیوارها استفاده می شود.این رنگ ها اکثراً مات بوده و پس از خشک شدن به خوبی به سطح می چسبد.رنگ وینیل مزایایی شامل : سرعت خشک شدن بالا ، قابلیت اجرایی آسان ، قابلیت شستشوی بسیار راحت و سریع و … انتخابی بی نقص برای رنگ آمیزی نمای ساختمان است.

2- رنگ نمای اکریلیک

رنگ نمای آکریلیکی در دو گروه کلی قرار دارند یک دسته حلال آب بوده و با قدرت چسبندگی مناسب،بدون بو بوده و قیمت مناسبی دارند .دسته دیگر از رنگ های آکریلیکی حلال آلی داشته و مقاومت بسیار بالایی دارند این رنگ ها در دماهای زیر صفر نیز قابل اجرا بوده و به سرعت به حالت پلیمری در می آیند و در دو نوع براق و مات قابل اجرا در نما هستند.

رنگ نمای آکریلیک که با نام لاتکس نیز شناخته می شوند بیشترین سطح استفاده را در میان رنگ های نمای ساختمان دارند و مطابق با استاندارد های تولید رنگ های نمای ساختمان تولید شده اند و ترکیباتی شامل مقادیری از رزین های آلی آکریلیک دارند که در صنایع ساخت و ساز مورد استفاده هستند.

از مزایای این رنگ شامل : مقاوم در برابر شرایط سخت جوی ، حفظ کیفیت و درخشندگی حتی با گذشت زمان طولانی ، تنوع رنگی بی شمار ، با خاصیت الاستیسیته بالا و سرعت اجرای بالا و با چسبندگی عالی به سطح که موجب عایق بندی کامل سطح خواهد شد.

 

3- رنگ نماهای سیلیکون

رنگ های نمای سیلیکونی از نظر ویژگی های ساختاری تنوع بسیار زیادی دارند و در سه دسته کلی شامل:ارگانوسیلیکون (organosilicon) ، سیلان (silane) و سیلوکسان (siloxane) طبقه بندی شده اند.

از خصوصیات ممتاز در این رنگ ها می توان به آبگریز و دافع سیالات مختلف بودن آنها اشاره کرد که اجازه نمی دهد بارش باران به سطوح زیرین نفوذ کرده و آسیبی به نما وارد کند و همچنین این خصوصیت موجب شده تا رنگ های سیلیکونی مقاومت و دوام بالایی داشته و رطوبت به سرعت از روی آن خشک می شود بدین ترتیب این رنگ قابل اجرا در مناطق پرباران نیز می باشد.

این رنگ مقاوم قدرت چسبندگی بالایی داشته و در سقف استخر ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند اما در صورت نیاز به رنگ آمیزی نما باید رنگ از روی سطح حذف شود.و سپس رنگ آمیزی مجدد صورت پذیرد.

رنگ های نمای پایه سیلیکونی با ویژگی های ممتاز با دارا بودن برخی مواد و رزین های سیلیکونی و همچنین سایر مواد معدنی در ترکیبات خود بهترین رنگ برای رنگ آمیزی نمای ساختمان ها هستند.این رنگ ها ضد آب و رطوبت بوده و پس از اجرا و خشک شدن کامل مقاومت بسیار عالی در برابر عوامل محیطی و شرایط سخت جوی پیدا خواهند کرد.

رنگ های سیلیکونی با قابلیت های گفته شده در بالا قابلیت اجرا بر روی سطوح گچی ، بتنی ، آجری را با بهترین پوشانندگی داشته و همچنین در محیط های خیلی مرطوب مانند سقف استخرها و سوناها و کلیه ی نماها،قابلیت اجرا دارند.

از ویژگی های کلی رنگ های نمای سیلیکونی می توان به خصوصیاتی زیل اشاره کرد:

    • رنگ های سیلیکونی نما پایه آب بوده و در ساختار خود حاوی رنگدانه های مقاوم در برابر نور خورشید و کاملاٌ میکرونیزه شده اند.
    • رنگ نمای سیلیکونی در رنگ بندی خاکستری روشن ، کرم ، شنی ، زرد و سفید موجود هستند و در صورت درخواست مشتری در رنگ های دیگر نیز قابل ارائه هستند.
    • سرعت خشک شدن این رنگ در شرایط جوی مختلف عالی بوده و در چند ساعت به طور صددرصد خشک خواهد شد.
    • با یک لیتر رنگ سیلیکونی می توان مساحتی در حدود 4 تا 6 متر مربع را رنگ آمیزی کرد.
    • عمر و دوام این رنگ بسیار طولانی بوده و زیبایی و کیفیت خود را تا سال ها حفظ خواهد کرد.

 

4- رنگ نمای پلی سیلیکون

رنگ نمای سیلیکونی یا سیلیکات به اصطلاح پلی سیلیکات یا رنگ های silicate – ash هستند که از مشتقات این نوع رنگ ها محسوب می شوند.در ترکیبات این رنگ ها رزین های سیلیکون وجود دارد که کارکرد این رنگ را در نما صد چندان می کند.این رنگ ها قدرت پوشش دهی قوی داشته و با یکدست رنگ آمیزی سطح صاف و یکدست ایجاد خواهد کرد.

 

این رنگ بی نظیر در برابر رطوبت بسیار مقاوم بوده و قابلیت اجرا در سطوح با پوشش سیمان های خشک و پوشش های ترکیبی سیمان ، آهک و گچ را دارا هستند.عمر و دوام این رنگ ها بالا بوده و سطح را به خوبی عایق بندی می کنند از این رو برای رنگ آمیزی نمای ساختمان رنگی مناسب محسوب می شوند.

5- رنگ نما پایه سیمان

رنگ نما پایه سیمان به صورت خشک در بازار موجود هستند و باید در هنگام اجرا با آب به میزان کافی رقیق شوند این رنگ مناسب سطوحی است که با پایه ی سیمان هستند مانند سطوح بتنی ، آجری ، بلوک های سیمانی ، سطوح گچی ، سنگ نماها و … .همچنین رنگ نما پایه سیمان را می توان برای رنگ آمیزی نمای داخلی و خارجی ساختمان به کار برد و این رنگ را جزء رنگ مقاوم معرفی کرد.

رنگ مقاوم در برابر آب و رطوبت و آفتاب

نقاشی نمای ساختمان

رنگ مقاوم برای کف در انواع شرایط

امروزه پوشش های متنوعی برای کف وجود دارد که می توانند محیطی بسیار زیبا و شیک ایجاد کنند اما برای پوشش کف سیمانی و سوله ها مسئله جدی تر از زیبایی است و باید پوشش مورد استفاده از مقاومت بالایی در برابر انواع سایش ، ضربه و انواع مواد شیمیایی داشته باشد  و به راحتی نشکسته و تغییر رنگ ندهد و در ضمن قیمت مناسبی نیز نسبت به دیگر پوشش های کف داشته باشد.

  1. رنگ ترافیک تک جزئی
  2. رنگ ترافیک دو جزئی
  3. رنگ اپوکسی

1- رنگ ترافیک تک جزئی

این رنگ بر پایه رزین های الکید و آلکید اصلاح شده است و دارا یک جزء می باشد این رنگ می تواند از کلر کائوچو و آکریلیک های معمولی نیز تهیه شود .این رنگ از رنگ های ساده تر نسبت به دیگر رنگ های ترافیکی هستند که کاربرد اصلی آنها خط کشی جاده ها ، خیابان ها ، خطوط عابر پیاده و … می باشد.

رنگ های ترافیکی بر دو پایه حلال های نفتی و یا حلال آبی تولید می شوند که انواع حلال آبی این محصول به دلیل سازگاری بیشتر با محیط زیست و زمان خشک شدن کوتاه تر طرفداران بیشتری دارد.

کاربرد اصلی این رنگ در خط کشی جاده ها ، ترسیم علائم ترافیکی ، مشخص کردن ایستگاه اتوبوس و … می باشد اما می توان از این رنگ به علت مقاومت خوبی که در برابر شرایط جوی و سایش دارد در رنگ آمیزی کف سیمانی و سوله ها نیز استفاده کرد و می توانند تا حدودی جزء رنگ مقاوم برای رنگ آمیزی باشند.

 

2- رنگ ترافیک دو جزئی

این رنگ مقاوم از دو جرء رزین و عامل پخت تشکلیل می شود.این محصول بیشتر با اسپری در سطح جاده ها ی بیرون شهر استفاده میشود و از رنگ های بسیار باکیفیت برای رنگ آمیزی خطوط سطح جاده ها می باشد.این رنگ نسبت به رنگ ترافیک تک جزئی از مقاومت و عمر طولانی تری برخوردار بوده و مدت زمان بسیار طولانی تری کیفیت خود را حفظ می کند.

این محصول بیشتر در دسته رنگ های سرد قرار دارند و می توان در دمای معمولی آنها را استفاده کرد و برخی دیگر از این رنگ ها که نیاز به ذوب کردن دارند در دسته رنگ های ترافیکی گرم قرار می گیرند.

رنگ دو جزئی در کارخانه ترکیب نمی شوند بلکه باید ترکیبات رنگ به صورت جداگانه در دو ورودی مجزای دستگاه های پاشش ریخته شده و سپس دستگاه آنها را ترکیی و پاشش صورت می گیرد.

رزین های موجود در این محصول در دو دسته ترموست و ترموپلاست قرار می گیرند و برای اجرای این رنگ روی سطح باید ابتدا آنها را ذوب کرده و سپس مورد استفاده قرار داده و زمان کافی برای خشک شدن و سفت شدن رنگ داد.

رنگ های ترافیکی دو جزئی برای خط کشی جاده های برون شهری ،خط کشی معابر پیاده ، پارک ها و … مورد استفاده قرار می گیرند همچنین این رنگ با مزایای فراوان و کیفیت عالی قابل اجرا در کف سیمانی و سوله نیز می باشد.

رنگ های ترافیکی دوجزئی چسبندگی بسیار زیادی دارند به همین دلیل می توانند به خوبی و با قدرت به سطوح بچسبند و در اثر رفت و آمد وسایل سنگین ساییده نشده و کم رنگ نشوند پس می توانند به عنوان رنگ مقاوم گزینه ای بسیار مناسب برای رنگ آمیزی کف سیمانی و سوله ها و حتی سطوح موزائیکی و روی آسفالت باشند.

3- رنگ اپوکسی

رنگ اپوکسی نوع خاصی از رنگ ها است که از سخت ترین و بادوام ترین رنگ ها و رنگ مقاوم محسوب می شوند.کاربرد های رنگ اپوکسی بسیار زیاد بوده و مقاومت بالای این رنگ کمک کرده تا گزینه ای بی نظیر برای پوشش کف باشد و در هر محیطی قابلیت اجرا داشته باشد و در برابر سایش ، اصطکاک ، مواد شیمیایی و شرایط جوی به خوبی مقاومت کند.

یکی از رنگ های بسیار پرطرفدار و پرکاربرد برای رنگ آمیزی کف ،رنگ اپوکسی است. این رنگ مقاوم برای رنگ آمیزی کفپوش های براق بسیار مناسب بوده و به عنوان یک درزگیر نیز روی کف سیمانی و سوله استفاده می شود.

رنگ آمیزی کف پارکینگ و فضاهای عمومی با رنگ های اپوکسی مورد تأیید است چون این رنگ از مقاوم ترین و سرسخت ترین رنگ های موجود برای رنگ آمیزی کف می باشد.

رنگ اپوکسی همان رنگ اکریلیک است که به رنگ لاتکس تبدیل شده ،رنگ اکریلیک لاتکسی در ابتدا در مصارف صنعتی استفاده می شد اما به مرور زمان استفاده از این رنگ برای رنگ آمیزی دیوار ها و کفپوش ها نیز طراحی شد. امروزه از رنگ های اپوکسی می توان برای رنگ آمیزی کف سیمانی و سوله ها استفاده کرد.

رنگ مقاوم در برابر آب و رطوبت و آفتاب

چگونه بهترین رنگ مقاوم برای اجرا در انواع سطوح مد نظرمان را پیدا کنیم؟

رنگ های مناسب برای کف سیمانی و سوله

 

سخن پایانی 

رنگ مقاوم در برابر رطوبت ، باران و نور خورشید به شما کمک خواهد کرد تا رنگ مقاوم داشته و هزینه پرداختی شما برای داشتن رنگی باداوام و باکیفیت باشد پس قبل از رنگ آمیزی سطوحی که شرایط سخت مکانیکی ، فیزیکی و شرایط سخت جوی را باید تحمل کنند بهتر است رنگ مقاوم که مخصوص سطوح مد نظرتان است را شناسایی و با کسب اطلاعات کافی رنگ آمیزی را آغاز کنید.

در این مقاله با انواع رنگ مقاوم در برابر آب و رطوبت و آفتاب آشنا شدید اما اگر باز هم برای انتخاب رنگ مقاوم دچار شک و تردید هستید می توانید از راهنمایی های کارشناسان خبره این مجموعه بهره برده و انتخابی بی نقص داشته باشید.

رنگ آمیزی روی بتن

 

 

 

 

 

 

 

 

معرفی انواع رنگ مقاوم همچون رنگ های نمای ساختمان و رنگ های مخصوص برای اجرا روی کف سیمانی و سوله