پتینه کاری چیست؟

پتینه یا همان حالت کهنگی از طرح های بسیار جذاب در نقاشی ساختمان است که می تواند دکوراتیوی بسیار متفاوت و زیبا ایجاد کند در این روش از ترکیب چندین رنگ در روی سطح،طرحی رویایی و خاص ایجاد می شود.از این روش طراحی می توان در تمام نقاط استفاده کرد اما بیشتر افراد آن را برای طراحی تک دیوار های اصلی در سالن پذیرایی ، پشت تلویزیون ، قسمتی از سقف ، ستون های گچی و درب های چوبی و فلزی استفاده می کنند که به علت تنوع بی شمار در طرح،بسته به تجربیات استادکار بسیار خارق العاده خواهد بود.

نقاشی ساختمان طرح دار طرح کاغذ دیواری

 

لینک های مفید:
پتینه دیوار

 

انواع مدل پتینه کاری

مدل های پتینه کاری تنوع بی شمار خواهد داشت اگر استادکار شما باتجربه بوده و بتواند با فکر و ایده ی خود طرح های جدیدی خلق کند که البته برخی از استادکاران این کار را به خوبی اجرا می کنند و شما می توانید طرحی جدید و بدون تکرار داشته باشید.از انواع مدل های طراحی پتینه شامل : پتینه طرح کاهگل ، پتینه طرح چرم ، پتینه طرح سنگ ، پتینه طرح ابر و باد ، پتینه موتیف ، پتینه ورق طلا ، پتینه طرح بتن ، پتینه طرح فلز ، پتینه طرح فرشته ، پتینه طرح گل و…

معرفی پتینه طرح سنگ

همان طور که در طبیعت می بینید سنگ ها در طرح های متفاوت و زیبا به چشم می خورند و اگر زیبایی آنها را بتوان به ساختمان ها آورد دکوراتیوی شگرف ایجاد خواهد شد.در پتینه کاری طرح سنگ ،طرح انواع سنگ ها به بهترین شکل ممکن روی سطح اجرا می شود که شباهت زیادی به سنگ واقعی خواهند داشت.

از انواع طرح های پتینه طرح سنگ شامل : پتینه طرح سنگ مرمر ، پتینه طرح سنگ تراورتن ، پتینه طرح سنگ امپرادور ، پتینه طرح سنگ وردهد و …

استفاده از طرح سنگ در پتینه کاری در برخی از نقاط می تواند جلوه ای متمایز و زیبایی طبیعی به ساختمان بدهد و می توان از این هنر در داخل و خارج ساختمان به خوبی بهره برد.یکی از قسمت هایی که پتینه طرح سنگ در آن پرطرفدار است ستون های گچی می باشد که با ایجاد طرح سنگ بر روی این ستون ها می توان محیطی لاکچری ساخت.

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

 

در پتینه طرح سنگ با رنگ های مشابه با رنگ سنگ طبیعی،این طرح ها روی سطوح کپی می شوند و با ایجاد رگ هایی طرحی مشابه با طرح سنگ طبیعی ایجاد می شود.

نقاشی ساختمان طرح سنگ

برخی تکنیک های اجرای پتینه طرح سنگ

تکنیک ماربل

در این روش پتینه با رنگ یا ماربلینگ اجرا می شود بدین صورت که کار با رنگ های روغنی و یا اکریلیک آغاز شده و طرح سنگ روی سطوح کپی می شود.برای شروع به کار ابتدا سطح با رنگ پایه مشابه با رنگ اصلی سنگ باید رنگ آمیزی شود.

تکنیک تراورتن

از جمله سنگ های پرطرفدار در ایران سنگهای تراورتن و دهبید است که به رنگ های روشن موجود هستند و برای طراحی پتینه کاری از جلمه سنگ های جذاب برای کپی کردن می باشند و در فضای بیرونی و داخلی ساختمان قابلیت اجرا دارند.

مزایا و معایب پتینه کاری

پتینه از جلمه رنگ آمیزی های بسیار جذاب و مورد پسند است که می توان با استفاده از چندین رنگ محیطی شاد و بی نقص ساختمان و زیبایی در حد کاغذ دیواری ها داشت.طرح های پتینه را می توان به صورت طرح های ریز یا درشت ، برجسته ، طرح های هماهنگ یا ناهماهنگ و … انتخاب و اجرا کرد.

در پتینه کاری به علت استفاده از چندین دوره رنگ می توان رنگ آمیزی مقاومی داشت و همچنین می توان از این نوع طراحی در انواع سطوح استفاده کرد.در این روش رنگ آمیزی سطح قابلیت شستشو داشته و در صورت آسیب قابل ترمیم نیز می باشند.

شاید بتوان از عیوب این رنگ به این نکته اشاره کرد که اگر این تکنیک را در نقاط زیادی از ساختمان استفاده کنید موجب خواهد شد محیطی شلوغ ایجاد شود که چندان مورد پسند نیست و برای استفاده هر چه بیشتر از زیبایی این روش بهتر است در تک دیوار و یا نقاط خاصی از آن بهره برد.

نقاشی ساختمان با طرح سنگ