رنگ روغنی یکی از باکیفیت ترین و مقاوم ترین رنگ های ساختمانی است که به دلیل قابلیت شستشوی بالایی که دارد اکثر مشتریان علاقمند به استفاده از این رنگ هستند اما موضوعی آزار دهنده در استفاده از رنگ های روغنی وجود دارد و آن اینکه چرا رنگ روغنی زرد می شود؟

وقتی با رنگ روغنی سفید دیوار ها را رنگ آمیزی می کنید چالشی بسیار مهم خواهید داشت چون بعد از مدتی رنگ زرد شده،سفیدی خود را از دست داده و دکوراسیون شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

استفاده از رنگ روغنی سفید در نقاشی ساختمان بسیار پرطرفدار است چون این رنگ افراد را دچار تکرار زدگی و خستگی نمی کند و در عین ساده بودن محیطی شیک ایجاد می کند که افراد با هر نوع روحیات و سلایقی آن را می پسندند و می توانند در تمامی نقاط ساختمان مانند اتاق های خواب و پذیرایی ، راهپله ،درب و پنجره ها و حتی نمای ساختمان از این رنگ استفاده کرد.

چرا رنگ روغنی زرد می شود؟

علل زرد شدن رنگ روغنی سفید

رنگ سفید یکی از بهترین رنگ ها انتخابی برای هر نوع سبک دکوراسیون است و می تواند تکمیل کننده زیبایی خانه یا محل کار باشد اما علت ایجاد لک های زرد بر روی این رنگ چیست و آیا می توان آنها را رفع کرد؟در ادامه پاسخ این سؤالات را بررسی خواهیم کرد.

رنگ روغنی

رنگ های با حلال روغنی از رنگ های باکیفیت و مقاوم در برابر شستشو هستند و می توانند تا مزایای بسیار تا سال ها کیفیت و زیبایی خود را حفظ کرده شما را از رنگ آمیزی مجدد ساختمان خلاص کنند اما باید بدانید همین رنگ ها به طور طبیعی و برخی اوقات به علت کیفیت پایینی که دارند دچار لک های زرد خواهند شد که البته دقت داشته باشید که این مسئله فقط به بی کیفیتی رنگ بستگی ندارد و حتی گرانقیمت ترین رنگ ها نیز ممکن است به این مشکل دچار شوند.

 

لینک های مفید:
رنگ آمیزی درب چوبی

 

گذشت زمان

یکی از علل زرد شدن رنگ سفید کهنگی رنگ است وقتی مدت زمان طولانی از رنگ آمیزی دیوار می گذرد کم کم رنگ کیفیت خود را از دست داده و به زردی می گراید در این مواقع شما راه حلی برای رفع این زردی خواهید داشت جز اینکه رنگ آمیزی مجددی انجام دهید.

این تغییر رنگ بر اثر زمان بسته به کیفیت رنگ برای انواع رنگ ها در زمان مشخصی رخ می دهد برای مثال اگر رنگ شما کیفیت بالایی داشته باشد مدت زمان طولانی تری سفیدی خود را حفظ می کند اما رنگ های بی کیفیت بعد از مدت کوتاه ترین دچار زردی خواهند شد.

رطوبت در دیوار سفید رنگ

وجود رطوبت در ساختمان می تواند دشمن اصلی رنگ باشد وقتی به هر علتی مانند نشتی لوله های آب و فاضلاب ، ترکیدگی لوله های آب ، نشت روطوبت از حمام و سرویس های بهداشتی و … رطوبت در ساختمان افزایش یابد این رطوبت به مرور زمان روی رنگ سفید تأثیر منفی گذاشته و با کاهش کیفیت بافت رنگ ،رنگ سفیدی خود را از دست داده و لکه های زرد روی آن نمایان می شود.

تأثیر میزان نور در زرد شدن رنگ روغنی

ماده ای به نام کروموفورها در رنگ های روغنی وجود دارند که با تابش نور تجزیه می شوند و به سفید و درخشان ماندن رنگ کمک می کنند اما وقتی نور به میزان کافی به سطح دیوار نرسد دیگر خبری از تجزیه این مواد نخواهد بود و رنگ شروع به زرد شدن می کند. برای درک بهتر این مسئله اگر تابلویی روی دیوار دارید که مدت زمان طولانی روی دیوار باقی مانده بردارید و جای تابلو را روی دیوار مشاهده کنید خواهید دید که دیوار در آن قسمت کاملاٌ زرد شده پس کمبود نور می تواند منجربه زرد شدن رنگ سفید شود.

برخی دیگر از علل زرد شدن رنگ روغنی

علل دیگری نیز می تواند در کنار علل گفته شده در بالا موجب زرد شدن رنگ سفید شود مانند آشپزی زیاد ، سیگار کشیدن و یا حتی دود کردن زود به زود اسفند در ساختمان،این عوامل نیز می توانند به مرور زمان موجب کاهش کیفیت بافت رنگ شده و رنگ سفید شما را زرد کند.

چرا رنگ روغنی زرد می شود؟

آیا می توان زردی دیوار سفید را از بین برد؟

دلایل ایجاد زردی روی رنگ روغنی سفید را دانستید حال این سؤال پیش می آید که آیا می توان این زردی را از بین برد؟ در پاسخ به این سؤال به طور کلی باید بگوییم بسته به اینکه لک زردی به چه علت به وجود آمده ممکن است بتوان آن را از بین برد و یا از ایجاد آن جلوگیری کرد اما در برخی از این موارد دیگر نمی توان زردی را از بین برد و تنها کاری که می توان کرد رنگ آمیزی مجدد است.

برای مثال اگر لک در اثر کیفیت پایین رنگ و یا کهنگی رنگ باشد دیگر نمی توان کاری برای بازگشت رنگ اصلی کرد.اما چه نوع لک هایی را می توان از بین برد؟

لک زردی که در اثر کمبود نور ایجاد شده

وقتی قسمتی از دیوار برای مدت طولانی در پشت وسایل و یا در تاریکی قرار بگیرد دچار تغییر رنگ شده و زرد رنگ می شود .خوشبختانه در این مورد می توان لک را از بین برد برای این کار فقط کافیست به نقطه ی مورد نظر، نور کافی برسد اگر لوازمی جلوی تابش نور به آن قسمت را گرفته فقط کافیست آن را جابجا کنید آن وقت خواهید دید که با گذشت زمان با تجزیه ی کروموفورهایی که در آن قسمت تجمع کرده اند بار دیگر زردی دیوار از بین رفته و رنگ دیوار سفید می شود.

 

لک زردی که در اثر رطوبت های محیطی به وجود آمده

اگر لک زرد به علت رطوبت داخل دیوار به وجود آمده، برای مثال علت رطوبت ترکیدگی لوله آب باشد اگر مدت زمان کوتاهی دیوار تحت رطوبت آن هم رطوبت کمی قرار گرفته باشد با برطرف کردن علت رطوبت با خشک شدن کامل دیوار لک زرد از بین می رود اما اگر آسیب به رنگ شدید باشد کاری جز ترمیم و رنگ آمیزی مجدد نخواهد بود.

اما اگر علت لک زرد عوامل بیرونی باشد مانند آشپزی و یا سیگار کشیدن زیاد و یا هر علت دیگری می توان این لک ها را با ترکیب سدیم فسفات و آب تمیز کرد که البته قابل ذکر است این ماده سمی بوده و کار با آن با رعایت کامل نکات ایمنی امکان پذیر است.

چرا رنگ روغنی زرد می شود؟

جمع بندی نهایی 

اگر لک های زرد با انجام روش های بالا تمیز نشد راهی جز رنگ آمیزی مجدد ندارید که البته چون دیگر نیاز به زیرسازی خاصی ندارید می توانید با هزینه کمتر نقاشی ساختمان را انجام دهید البته اگر علت زرد شدن دیوار رطوبت است حتماٌ قبل از رنگ آمیزی مجدد دیوار از رفع علت رطوبت مطمئن شده و اجازه دهید سطح دیوار صددرصد خشک شود.

رنگ روغنی براق و نیمه مات بسته به میزان براقیتی که دارند بعد از مدتی یکی دو درجه رنگ سفید خود را از دست داده و کمی به زردی می گرایند؛ به همین دلیل افراد استفاده از رنگ روغنی مات را بیش از رنگ روغنی نیمه مات برای دیوار ها می پسندند چون تغییر رنگ در رنگ مات به سادگی اتفاق نیفتاده و مدت زمان بسیار طولانی تری به رنگ اصلی خود باقی می مانند.