برای ساخت رنگ سرمه ای، سه روش کلی وجود دارد:

رنگ دیوار مد روز 2023

روش اول: ترکیب رنگ های پایه

  1. آبی و مشکی را ترکیب کنید. رنگ سرمه ای از ترکیب رنگ آبی و مشکی به دست می آید. هر چه رنگ مشکی بیشتر اضافه کنید، رنگ تیره تر می شود. برای شروع، با نسبت مساوی از رنگ آبی و مشکی شروع کنید و به تدریج رنگ مشکی را اضافه کنید تا به رنگ دلخواه خود برسید.
  2. از رنگ های دیگر برای تنظیم رنگ استفاده کنید. می توانید از رنگ های دیگری مانند سبز یا بنفش نیز برای تنظیم ته رنگ سرمه ای خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اضافه کردن کمی رنگ سبز می تواند به رنگ گرمی بدهد، در حالی که اضافه کردن کمی رنگ بنفش می تواند به آن رنگ خنک تری بدهد.
  3. سفید را برای روشن تر کردن رنگ اضافه کنید. اگر رنگ شما خیلی تیره شده است، می توانید با اضافه کردن کمی رنگ سفید آن را روشن تر کنید. سفید را به تدریج اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا زمانی که به رنگ دلخواه برسید.

روش دوم: استفاده از رنگ های آماده

  • رنگ سرمه ای آماده را از فروشگاه خریداری کنید. ساده ترین راه برای بدست آوردن رنگ سرمه ای، خرید رنگ آماده از فروشگاه لوازم هنری یا رنگ فروشی است. رنگ های سرمه ای در طیف های مختلفی از روشن تا تیره موجود هستند، بنابراین می توانید رنگی را پیدا کنید که دقیقاً با نیاز شما مطابقت داشته باشد.
  • از رنگ های آبی تیره یا بنفش تیره استفاده کنید. اگر نمی توانید رنگ سرمه ای آماده پیدا کنید، می توانید از رنگ های آبی تیره یا بنفش تیره به عنوان جایگزین استفاده کنید. این رنگ ها به اندازه رنگ سرمه ای تیره نیستند، اما می توانند در صورت استفاده کم، ظاهر مشابهی داشته باشند.

روش سوم: استفاده از کد رنگ

1- کد رنگ سرمه ای را پیدا کنید. کد رنگ سرمه ای در سیستم های مختلف رنگی متفاوت است. برای مثال، در سیستم CMYK، کد رنگ سرمه ای C=100، M=100، Y=100 و K=80 است.

منابع مختلفی برای یافتن کد رنگ سرمه ای وجود دارند، از جمله:

  • وب سایت های طراحی گرافیک: بسیاری از وب سایت های طراحی گرافیک، ابزارهایی برای انتخاب رنگ و یافتن کد رنگ آنها ارائه می دهند.
  • نرم افزارهای ویرایش عکس: اکثر نرم افزارهای ویرایش عکس، ابزاری برای انتخاب رنگ و یافتن کد رنگ آنها دارند.
  • فروشگاه های رنگ: برخی از فروشگاه های رنگ، می توانند کد رنگ مورد نظر شما را با استفاده از دستگاه های مخصوص، ارائه دهند.

2- از رنگ با کد مشخص شده استفاده کنید. با توجه به کد رنگی که پیدا کرده اید، می توانید از رنگ های آماده با همان کد استفاده کنید و یا با ترکیب رنگ های پایه، به همان رنگ برسید.

ساخت رنگ سرمه ای

نکات استفاده و ساخت رنگ سرمه ای

  • همیشه قبل از استفاده از رنگ روی سطح نهایی، آن را روی یک تکه کاغذ یا پارچه تست کنید.
  • برای رسیدن به رنگ دلخواه خود، از مقادیر کمی رنگ استفاده کنید و به تدریج آن را اضافه کنید.
  • رنگ ها را به طور کامل مخلوط کنید تا از ایجاد رگه جلوگیری شود.
  • اگر از رنگ اکریلیک استفاده می کنید، از یک مرطوب کننده برای رقیق کردن رنگ و جلوگیری از خشک شدن سریع آن استفاده کنید.

ساخت رنگ سرمه ای

ایده های خلاقانه در استفاده از رنگ سرمه ای

  • با ترکیب رنگ های سرمه ای با رنگ های دیگر، می توانید رنگ های جدید و منحصر به فردی ایجاد کنید. به عنوان مثال، می توانید سرمه ای را با سفید مخلوط کنید تا رنگ آبی به دست آید، یا آن را با قهوه ای مخلوط کنید تا رنگ خاکستری تیره به دست آید.
  • از رنگ سرمه ای برای نقاشی، چاپ، مجسمه سازی و سایر پروژه های هنری استفاده کنید.
  • از رنگ سرمه ای برای رنگ آمیزی دیوارها، مبلمان یا وسایل منزل خود استفاده کنید.

استفاده از رنگ سرمه ای در نقاشی ساختمان جذاب است البته استفاده زیاد از آن چندان جالب نبوده و می تواند محیطی کسل کننده و تاریک ایجاد کند در صورتی که استفاده محدود در برخی دیوار ها و ترکیب آن با دیگر رنگ ها می تواند دکوراسیونی عالی ایجاد کند.