اجرای رنگ آمیزی ساختمان باید طی مراحلی منظم اجرا شود تا بهترین کیفیت رنگ را در پایان کار داشته باشید اما سمباده کشی در زیرسازی چه ضرورتی دارد و چرا باید اجرا شود ؟

آیا بدون زدن سمباده میشه رنگ کرد؟

در پاسخ به این سؤال باید سؤالی دیگر مطرح کنیم و آن اینکه شما از اجرای رنگ چه هدفی دارید؟ و قصد رنگ آمیزی چه نوع سطوحی را دارید؟

اگر می خواهید سطحی را رنگ آمیزی کنید که باید صاف و یکدست شود مانند دیوارها و سقف ساختمان که سطح آن گچی یا رنگ شده است نیاز به استفاده از سمباده بسیار الزامی است اگر می پرسید چرا ؟باید بگوییم که سطحی که نیاز به رنگ کاری دارد در ابتدا زبر و ناصاف است و اگر به همان صورت رنگ شود رنگ نهایی با موج ها و ناصافی ها در مدت زمان کوتاهی خراب شده و نمی توان سطح را به خوبی تمیز کرد .

در تمامی مراحل رنگ آمیزی ساختمان از زیرسازی گرفته تا آستر با پایان هر مرحله باید سمباده کاری انجام شود .

لزوم سمباده کاری در نقاشی ساختمان

مراحل زیر سازی و لزوم استفاده از سمباده

  • اولین مرحله در زیرسازی اجرای روغن زیرساز یا رنگ مناسب برای سطح گچی است تا قدرت چسبندگی و پوشش دهی رنگ بر روی سطح افزایش پیدا کرده و گچ رنگ را جذب و ناپدید نکند.
  • بعد از مرحله اول نوبت به سمباده کاری می رسد سمباده کاری در این مرحله به از بین رفتن ناصافی ها و موج های سطح کمک بسزایی می کند و در از بین رفتن گردوغبار و ایرادات گچ کاری مؤثر است البته قابل ذکر است اگر گچکاری شما توسط فردی غیر حرفه ای انجام شده و یا مشکلات جدی تری داشته باشد نمی توان با سمباده ایرادات را رفع کرد.
  • بعد از انجام سمباده کاری نوبت به اجرای بتونه کاری می رسد بتونه باید هم رنگ و هماهنگ با نوع رنگ اصلی باشد تا در بالا رفتن کیفیت رنگ نهایی تأثیر مثبت بر جای بگذارد و مدت زمان کافی به بتونه برای خشک شدن داده شود در غیر اینصورت مطمئناٌ رنگ اجرایی تغییر رنگ داده و احتماٌ پوسته پوسته خواهد شد پس مطمئن شوید بتونه خشک شده بعد مراحل را ادامه دهید.
  • در این مرحله باز هم نوبت به سمباده کاری می رسد و باید سطح به طور کامل سمباده کاری شود تا ناصافی های ایجاد شده توسط بتونه برطرف شده و تمام سطح یکدست و صاف شود.
  • در این مرحله در صورت وجود ایراداتی در سطح با تیغ ترک های احتمالی باز شده و بتونه کاری و در  ادامه سنباده کاری اجرا می شود.
  • در این مرحله نوبت به آستر اول می رسد و باید به رنگ آستر فرصت کافی برای خشک شدن داد قابل ذکر است باید رنگ آستر همرنگ و هم نوع با رنگ اصلی باشد برای مثال اگر می خواهید رنگ اصلی را روشن اجرا کنید باید رنگ آستر شما با رنگ اصلی همرنگ باشد و اگر رنگ آستر تیره باشد می تواند کیفیت رنگ اصلی را کاهش دهد.
  • بعد از اجرای آستر و خشک شدن رنگ ، نوبت به لکه گیری و بتونه کاری مجدد می رسد تا ایرادات و موج های باقی مانده برطرف شوند.
  • سمباده کاری در این مرحله به عنوان آخرین سمباده کاری بسیار مهم است و اگر به درستی اجرا شود تمامی عیوب باقی مانده روی سطح را صاف کرده و رنگ نهایی شما بی نقص اجرا خواهد شد.
  • اجرای رنگ اصلی می تواند در دو تا سه دست بسته به نیاز سطح و قدرت پوشش دهی رنگ،متفاوت باشد.

لزوم سمباده کاری

چرا اجرای سمباده کاری در نقاشی ساختمان اهمیت دارد؟

  1. سنباده کاری می تواند عیوب سطحی و خفیف گچکاری را از بین ببرد.
  2. سنباده می تواند رنگ قبلی که کیفیت خود را از دست داده با ظرافت از روی سطح تراشیده و سطح را از رنگ های پوسته داده و گچی شده تمیز کند.
  3. با اجرای بتونه ،مواد اضافی بتونه روی سطح باقی می ماند و تیغ و کاردک نمی توانند به خوبی مواد اضافی را از سطح دیوار پاک کنند در صورتی که با سمباده کاری تمامی مواد اضافی بتونه از روی سطح پاک شده و سطحی یکدست و صاف ایجاد می شود.
  4. اگر ناصافی ها و مواد اضافی از روی سطح پاک نشود کیفیت رنگ اصلی کاهش یافته و در کنار کاهش زیبایی ،عمر و دوام رنگ نیز کاهش فاحشی خواهد یافت.

جمع بندی نهایی

برای استفاده هر چه بهتر از سمباده باید اطلاعات کافی در رابطه با انواع سمباده داشته باشید تا با استفاده درست از این وسیله از مزایای این محصوب به بهترین شکل ممکن بهره ببرید.

لزوم سمباده کاری در نقاشی ساختمان