برای اینکه بدانید اجرای اپوکسی چند میل باشد بهتر است اول باید بدانید که سیستم های کف اپوکسی بسته به کاربردشان با ضخامت های مختلفی اجرا می شوند.

به طور کلی ضخامت کفپوش اپوکسی عددی بین هزار تا پنج هزار میکرون است که به صورت لایه پرایمر اولیه و لایه میانی و در آخر، لایه ی اپوکسی اجرا می شود و سه عامل تعیین کننده ی ضخامت این سه لایه است عواملی همچون وضعیت بتن ، ترافیک عبوری از سطح و مواد شیمیایی محیط که باید حتماٌ در تعیین میزان ضخامت اپوکسی مد نظر گرفته شوند.

عوامل مؤثر بر اجرای اپوکسی

 

لینک های مفید:
اجرای میکروسمنت

 

وضعیت بتن

وضعیت بتن یکی از عوامل تأثیر گذار بر اجرای اپوکسی با بهترین ضخامت است اما چگونه؟ اولین نکته این است که آیا بتن تازه است و یا مدت زمان زیادی از اجرای آن گذشته و ترک هایی کم و زیاد روی آن ایجاد شده .اگر بتن تازه باشد می توان یک لایه نازک از اپوکسی را اجرا کرد اما اگر بتن دارای ترک های عمیق است باید بسته به میزان عمق ترک ها از لایه های ضخیم تر از اپوکسی استفاده شود.

انواع اپوکسی و کاربرد سیلیس در اپوکسی

وضعیت ترافیک

ترافیک محیط در ضخامت اپوکسی چه تأثیری دارد؟ اگر مکانی که کفپوش اپوکسی اجرا می شود محلی پر تردد و شلوغ است و لوزام سنگین روی آن قرار داده می شود بهتر است از پوشش ضخیم تری از اپوکسی استفاده شود اما در نقاطی مانند ساختمان های مسکونی پوشش نازک تر کاملاٌ جوابگو است.

 

لینک های مفید:
نقاشی درب چوبی

 

مواد شیمیایی

آیا وجود مواد شیمیایی در محیط بر ضخامت اجرای اپوکسی تأثیر گذار است؟ اگر در محیطی برای تمیز کردن کفپوش و یا تولید محصولات از مواد شیمیایی به طور مداوم استفاده شود کفپوش اپوکسی باید با ضخامت بیشتری اجرا شود تا مقاومت بیشتری داشته باشد.

ضخامت اپوکسی چه مقدار باشد بهتر است؟

به طور کلی کفپوش اپوکسی را در سه ضخامت متفاوت اجرا می کنند. اجرای اپوکسی با ضخامت نازک ، ضخیم و بسیار ضخیم که این ضخامت ها بسته به شرایط محیط متفاوت است.

درست است که اگر ضخامت کفپوش بیشتر باشد استحکام و عمر آن طولانی تر خواهد بود اما استفاده از مقدار بیشتری از اپوکسی هم هزینه خرید و اجرای کار را بالا می برد و هم باید مدت زمان خیلی بیشتری برای اجرا صرف شود.

در صورتی که در محیط های کم رفت و آمد که عده ی کمی در آن زندگی می کنند یک اپوکسی با لایه نازک می تواند تا مدت های طولانی کیفیت و زیبایی خود را حفظ کند و واقعاً نیاز به صرف هزینه و وقت بیشتر نیست و قابل ذکر است که تمیز کردن اپوکسی نازک نیز راحت تر است.

اما اگر کفپوش برای محیطی پررفت و آمد با ترافیک بالا و نیاز به استفاده از مواد شیمیایی و یا بتن آسیب دیده قرار است اجرا شود باید حتماٌ از ضخامت بالایی از اپوکسی استفاده شود تا عمر و دوام کفپوش افزایش یابد.

ضخامت اپوکسی چقدر بهتره

خصوصیات اپوکسی نازک

اجرای اپوکسی با لایه ی نازک در محیط های کم تردد که بتن کف در آن تازه بوده و ترک ندارد بسیار مناسب است چون در زمان کمتر با هزینه کمتر اجرا می شوند و به سادگی می توان سطح را تمیز کرد.اما چه ایراداتی بر این کفپوش وجود دارد؟

درست است که اگر اپوکسی نازک کار شود مزایایی دارد اما در کنار آن معایبی هم وجود دارد معایبی همچون مقاومت بسیار کمتر در برابر سایش و خراشیدگی و اگر به هر دلیلی کفپوش خراشیده شود بتن زیر آن نمایان می شود که جلوه ی بسیار نازیبایی خواهد داشت و همین طور اگر بتن آسیب دیده باشد لایه ی اپوکسی نمی تواند به خوبی ترک ها را بپوشاند و موجب آسیب به لایه های اپوکسی نیز خواهد شد.

خصوصیات اپوکسی ضخیم

اگر محیطی که کفپوش اجرا می شود ترافیک بالا باشد باید از اپوکسی ضخیم استفاده شود تا از آسیب دیدگی اپوکسی جلوگیری شود و عمر و دوام کفپوش نیز افزایش یابد ضخامتی در حدود 10 تا 20 میلی متر برای این محیط ها خوب است و می تواند در برابر این ترافیک مقاومت کند.

استفاده از کفپوش ضخیم مزایایی همچون مقاومت بسیار بالا در برابر تردد زیاد و قرار دادن تجهیزات سنگین روی آن و مقاومت در برابر خراشیدگی را دارد و از بتن زیرکار حفاظت می کند اما در کنار آن معایبی نیز دارد معایبی همچون صرف هزینه و وقت بیشتر و نیاز به کار بیشتر تا کاری بی نقص اجرا شود.

اجرای اپوکسی با ضخامت مناسب

انواع اپوکسی

خصوصیات اپوکسی بسیار ضخیم

برخی از مکان ها هستند که ترافیک در آنها بسیار سنگین است و نیاز به کفپوشی بسیار مقاوم دارند در این مکان ها لوازم و دستگاه  های خیلی سنگینی روی کفپوش قرار می گیرد و اگر کفپوش قدرت کافی در برابر بار و سایش نداشته باشد از بین خواهد رفت از این رو در این مکان ها از اجرای اپوکسی های بسیار ضخیم استفاده می کنند.

اجرای اپوکسی ضخیم در ضخامتی تا حدود 125 میلی متر قابلیت اجرا دارد و می تواند بارهای بسیار سنگین و مواد شیمیایی را تحمل کرده و آسیب نبیند.

جمع بندی نهایی

اجرای اپوکسی برای کفپوس از باکیفیت ترین کفپوش ها هستند که بسیار مورد توجه استادکاران و مشتریان قرار گرفته است .در این مقاله در رابطه با اینکه اپوکسی با چه ضخامتی باید اجرا شود صحبت کردیم و بهتر است بدانید اپوکسی نازک مقاومت لازم را برای استفاده در ساختمان های مسکونی دارد و نیاز نیست خود را متحمل هزینه های زیاد کنید و فقط کافیست کار را به استادکاری خبره بسپارید تا بسته به نیاز محیط مانند کیفیت زیرساز کف یا میزان ترافیک و … ضخامت مناسبی از این کفپوش را برایتان اجرا کند.