در انجام نقاشی ساختمان برای اینکه کار نهایی بی نقص و زیبا باشد و عمر و دوام بالایی داشته باشد باید قبل از رنگ آمیزی کار زیرسازی به طور کاملاٌ صحیح و بسته به شرایط سطح کار و جنس  رنگ مورد استفاده ،انجام شود.

برخی از رنگ ها مانند مواد سلولزی و کنیتکس ها نیاز چندانی به زیرسازی ندارند اما برای استفاده از رنگ های روغنی ،اکریلیک و پلاستیک باید زیرسازی به درستی اجرا شود.مورد دیگر در میزان زیرسازی به سطح کار بستگی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

چرا رنگ روغنی در نقاشی ساختمان

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

 

اهمیت زیرسازی در انواع سطوح

اهمیت زیرسازی در دیوار های رنگ شده

در رنگ آمیزی دیوار هایی که از قبل رنگ شده اند بسته به میزان خرابی رنگ متفاوت است اگر دیوار بدون هیچ گونه عیوبی است و فقط به علت تغییر تن رنگ مورد رنگ آمیزی قرار گرفته می توان با یک زیرسازی بسیار ساده رنگ نهایی را اجرا کرد البته توجه داشته باشید که اگر رنگ دیوار تیره بوده و شما قصد دارید دیوار را به رنگ روشن رنگ آمیزی کنید کمی کار سخت می شود و باید چند دست رنگ آستر و رنگ اصلی به سطح زده شود تا رنگ تیره پوشش داده شده و کیفیت رنگ نهایی بی نقص باشد.

اهمیت زیرسازی در دیوار های گچی

برای رنگ آمیزی روی گچ نیاز صددرصدی به یک زیرسازی کامل وجود دارد از آنجایی که رنگ جذب گج شده و کیفیت خود را از دست می دهد پس ضروریست که قبل از کار رنگ آمیزی روی گچ از مواد مناسب بر روی گچ استفاده شود مانند روغن های مخصوص که روی سطح گچی کشیده می شود سپس سمباده کاری و رفع عیوب ، موجها ، فرورفتگی و برجستگی ها با بتونه کاری و سنباده کاری ها برطرف شده و با انجام چند دست آستر که باید همراه با سنباده کاری و بتونه باشد نوبت به اجرای رنگ اصلی می رسد که بسته به نیاز باید دو تا سه بار انجام شود.

اهمیت زیرسازی در دیوار های سیمانی و بتونی

در انجام رنگ آمیزی روی سطوح سیمانی و یا بتونی اگر بخواهید سطح کار صاف از آب درآید کار سخت می شود و نیاز به زیرسازی بسیار قوی وجود دارد تا خلل و فرج و ترک های احتمالی سطح پوشش داده شود .اما اگر فقط بخواهید سطح را رنگ آمیزی کنید، فقط کافیست تا حدودی ترک ها و عیوب خیلی واضح را ترمیم کرده و سپس رنگ آمیزی اصلی را با چند بار پوشش نازک و در انتها با یک دست رنگ آمیزی کامل به اتمام برسانید.

اهمیت زیرسازی در دیوار های با پوشش های کاغذ دیواری

اگر دیواری که قصد رنگ آمیزی آن را دارید در گذشته کاغذ دیواری نصب کرده بودید باید کاغذ دیواری به طور کامل از دیوار کنده شود.کندن کاغذ دیواری به جنس کاغذ دیواری و نوع چسبی که استفاده شده بستگی دارد و به همین منوال بر میزان اسیب دیدن سطح دیوار نیز بسیار تأثیر گذار است .حال بسته به میزان خرابی دیوار شاید حتی نیاز به گچی کاری برخی از نقاط دیوار هم باشد و همچنین نیاز به انجام پاکسازی کامل دیوار از باقی مانده های کاغذ دیواری و چسب نیز هست .به طور کلی زیرسازی کاملی برای این نوع سطوح باید اجرا شود.

 

لینک های مفید:
نقاشی نمای ساختمان

 

علت اینکه نقاشی ساختمان از طرفداران بیشتری نسبت به کاغذ دیواری ها دارد شاید این مسئله هم باشد که هزینه ی خرید و هزینه ی نصب کاغذ دیواری سرسام آور است و در کنار آن هزینه ی مجدد برای یک زیر سازی کامل نیز برای ترمیم دیوار باید پرداخت شود.

اهمیت زیرسازی در دیوار های با پوشش های سلولوزی

بلکا از انواع پوشش های سلولزی است که در نقاشی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد این پوشش بسیار زیبا و متنوع بوده و قابل رقابت با کاغذ دیواری ها می باشد اما کندن آن از دیوار برای اجرای رنگ آمیزی کاری بسیار سخت و زمان بر بوده و باید مواد با آب و سوزاندن از دیوار پاک شود که موجب آسیب شدید در سطح دیوار شده و نیاز به زیرسازی اساسی پیش می آید .

قابل ذکر است که چون هزینه ی نقاشی ساختمان با بلکا با کاغذ دیواری قابل مقایسه نیست پس استفاده از بلکا بسیار بصرفه تر از کاغذ دیواری است .

اهمیت زیرسازی در دیوار هایی با پوشش کنیتکس و رنگ های بافت دار

این نوع از رنگ ها نیز بسیار سخت از دیوار پاک می شوند و بسیار زمانبر هستند همچنین به سطح دیوار آسیب زده و نیاز به زیرسازی را افزایش می دهند اما دوام بالای این رنگ ها در مقابل رطوبت ،سایش و ضربه این رنگ ها را بسیار پرطرفدار کرده است.

اگر دیواری دارید که همیشه رطوبت دارد و نمی توانید هزینه ی زیادی برای رفع رطوبت دیوارتان صرف کنید می توانید از رنگ کنیتکس بر روی آن استفاده کنید چون با وجودی که رطوبت موجب تغییر رنگ ناچیزی در رنگ کنیتکس می شود اما می تواند تا مدتها دوام آورده و مانند دیگر رنگ ها پوسته پوسته نمی شود.

چگونه دیوار گچی را رنگ آمیزی کنیم ؟

میزان زیرسازی در رنگ آمیزی

در رنگ آمیزی با رنگ های بافت دار نیاز به زیرسازی زیادی وجود نداد و چون این رنگ ها سطحی صاف ندارند پس نیاز نیست زمان زیادی برای صاف کردن دیوار صرف کرد.

در رنگ آمیزی با پوشش های سلولزی مانند بلکا،زیر سازی لازم نیست مگر در موارد خرابی زیاد سطح چون این پوشش قادر است ترک ها و فرورفتگی ها را به خوبی پوشش داده و سطحی یکدست ایجاد کند.

در رنگ آمیزی با  رنگ های روغنی ،اکریلیک و پلاستیک سطح باید کاملاً صاف و یکدست باشد تا رنگ نهایی بی نقص و زیبا از آب درآید پس نیاز به زیرسازی کامل است.