زمان خشک شدن بتونه کناف چه اهمیتی در رنگ آمیزی آن دارد؟

امروزه استفاده از کناف ها برای زیباسازی سقف و دیوار ها بسیار استفاده می شود اما اگر شیارها ، ترک ها و سوراخ های برجامانده روی ورقه های کناف به طور کامل پوشش داده نشود زیبایی کار به شدت کاهش خواهد یافت.

یکی از مراحل مهم در رنگ آمیزی کناف،بتونه کاری است و اگر بتونه به خوبی خشک نشود مشکلی جدی در رنگ آمیزی کناف پیش خواهد آمد.پس باید زمان خشک شدن بتونه کناف به خوبی محاسبه و اعمال شود تا مشکلی در رنگ آمیزی کناف پیش نیاید.

 

لینک های مفید:
نقاشی نمای ساختمان

بتونه کاری کناف سقف

آموزش آماده کردن بتونه کناف

بعد از اجرای کناف فواصل بین صفحات کناف باز می ماند این فواصل و فواصل بین کناف و دیوار نیز باید به روشی صحیح پر شود اگر این قسمت ها با روشی اصولی پر نشود بعد از مدتی ترک هایی در این نقاط ایجاد می شود که زیبایی کار را تحت تأثیر قرار داده و نیاز به رنگ آمیزی مجدد خواهد داشت.

در ادامه این مقاله مراحل بتونه کاری کناف را بررسی خواهیم کرد.

طریقه اجرای بتونه کناف

بتونه کناف بتونه ای گچی است که به طور آماده در فروشگاه های رنگ عرضه می شود پس می توان بدون دردسر آن را خریداری کرده و مورد استفاده قرار داد.

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

 

پودر بتونه کناف در دو نوع بتونه ماستیک و بتونه درزگیر در بسته های 5 و 20 کیلویی در فروشگاه های رنگ عرضه می شود که استفاده از هر دو این بتونه ها برای موج گیری کناف لازم است.

بتونه درزگیر چیست؟

بتونه درزگیر نوعی از بتونه کناف است که برای پر کردن شکاف ها و ترک های کناف مورد استفاده قرار می گیرد. این بتونه چسب بیشتری داشته و به همین دلیل استقامت این بتونه بالاست پس می توان برای پرکردن شیارهای کناف از آن استفاده کرده و احتمال ترک خوردگی مجدد در این قسمت ها را از بین برد.

 بتونه ماستیک چیست؟

بتونه ماستیک در مقایسه با بتونه درزگیر نرم تر بوده و قالب پذیری و سنباده کاری روی آن راحت تر است.از بتونه ماستیک برای مرحله دوم بتونه کاری استفاده می شود تا خط و خش بجا مانده از بتونه درزگیر با این بتونه کاملاً صاف و یکدست شود.اما چون این بتونه قدرت مقاومت کمتری دارد اگر در شیارها و ترک های کناف استفاده شود به مرور زمان ترک خورده و کار شما را خراب خواهد کرد.

بتونه کاری کناف سقف

مراحل بتونه کاری

برای استفاده از بتونه کناف باید در ابتدا بتونه را به طور صحیح تهیه کنید برای این کار مقدار مناسبی آب، بسته به میزان بتونه مورد نیاز در ظرفی ریخته و بعد پودر بتونه را کم کم روی آن بپاشید تا زمانی که پودر بتونه با آب هم سطح شود؛ دقت کنید که نباید بتونه را زیاد مخلوط کنید چون به سرعت خشک خواهد شد پس بعد از مختصری هم زدن از بتونه استفاده کنید و بتونه را کم کم از کناری برداشته و زیاد بتونه را زیررو نکنید.

استفاده از بتونه درزگیر و بتونه ماستیک در دو مرحله برای رفع عیوب و سوراخ های بیش از 3 میلی متر در کناف الزامی است.برای شروع بتونه کاری در ابتدا از بتونه درزگیر استفاده کنید و کلیه درزها و شکافهای کناف را با این بتونه پرکنید استقامت بیشتر این بتونه به کیفیت کار شما کمک کرده و از احتمال ترک خوردگی مجدد در کناف جلوگیری خواهد کرد.

در مرحله ی بعد از بتونه ماستیک استفاده کنید. چون این بتونه بافتی نرم تر و سبک تر دارد به راحتی روی سطح را پوشش داده و سطحی یکدست و صاف ایجاد خواهد کرد.

زمان خشک شدن بتونه کناف

بتونه کناف

یکی از مهم ترین نکات در زیرسازی کناف خشک شدن کامل بتونه است چون اگر کوچکترین رطوبتی روی سطح باقی بماند و رنگ آمیزی سطح انجام شود مشکلات جدی همچون ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن رنگ برای سطح کناف رخ خواهد داد.

اما چه مدت زمانی برای خشک شدن بتونه کناف نیاز است؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که بتونه کناف سرعت خشک شدن بالایی داشته و در عرض دو تا سه ساعت کاملاٌ خشک خواهد شد اما مسئله این است که ممکن است به علت پایین بودن دمای هوا و یا رطوبت بالای هوا بتونه به طور عمقی خشک نشده باشد.

پس وضعیت آب و هوایی و رطوبت هوا را مد نظر قرار داده و برای اطمینان از خشک شدن صددرصد بتونه مدت زمانی حدود یک شبانه روز به بتونه فرصت دهید تا از خشک شدن آن اطمینان حاصل کنید.

چه نیازی به نوار درزگیر در بتونه کاری کناف است؟

نوار درزگیر ابزاری بسیار کاربردی در بتونه کاری کناف است علت مهم بودن این نوار ترمیم و مقاوم سازی کناف است برای استفاده از این نوار آن را روی قسمت های درزها و شکاف ها چسبانده و بعد روی آن را بتونه کاری می کنند وجود این نوار کمک خواهد کرد تا در آینده سطح کناف بار دیگر ترک نخورده و شکاف ها باز نشوند.

نوار درزگیر مانند چسب نواری طراحی شده است تا کاربردی ساده تر داشته باشد برای شروع کار فقط کافیست مقدار مناسبی از چسب را برش داده و روی ترک ها و شکاف ها و بین ورقه کناف و دیوار بچسبانید سپس روی آن را با بتونه پر کنید.توجه داشته باشید که بعد از چسباندن نوار درزگیر مدت طولانی صبر نکنید چون ممکن است چسب نوار درزگیر سست شده و نوار ول کند و کار شما خراب شود.

سنباده کاری سطح کناف

بعد از اجرای بتونه کناف انجام سنباده کاری نیز برای موج گیری و رفع ناصافی ها و یکدست کردن سطح بتونه شده با دیگر نقاط سطح کناف مهم است و موجب افزایش کیفیت رنگ آمیزی کناف خواهد شد پس با استفاده از سنباده پوسته آب، که زبری متوسطی داشته باشد (سنباده شماره 100) سنباده کاری اجرا شده و سطح کاملاً صاف و یکدست شود.

سنباده کاری در نقاشی ساختمان مهم است چون ناصاف بودن و موج دار بودن سطح می تواند بر کیفیت کار تأثیری صددرصدی بگذارد. در کار کناف نیز این مطلب مهم است و اگر به درستی اجرا نشود دیگر نمی توان توقع کاری زیبا و باکیفیت داشت پس بعد از اجرای اصولی بتونه زمان کافی دهید تا بتونه به طور کامل خشک شود سپس سنباده کاری را با سنباده مناسب اجرا و موج گیری کناف را انجام دهید.

برای آغاز سنباده کاری ابتدا سنباده را به اندازه ی قالب مخصوص سنباده کاری برش داده و به قالب وصل کنید.قالب به شما کمک خواهد کرد تا سنباده به صورت یکنواخت روی سطح کشیده شود.

پس قالب را در یک جهت حرکت دهید تا جایی که منافذ سنباده پر از گچ شود سپس با زدن ضرباتی به سنباده گچ ها را از منافذ خارج کرده و بار دیگر سنباده کاری را ادامه دهید تا جایی که ناصافی روی سطح باقی نماند و موج گیری کناف به درستی انجام شده باشد.

رنگ آمیزی کناف

نقاشی سطح کناف

بعد از اجرای اصولی بتونه کناف و زیرسازی ،برای داشتن کیفیتی عالی از رنگ آمیزی کناف بهتر است در ابتدا سطح کناف را پرایمر بزنید تا چسبندگی و کیفیت رنگ آمیزی افزایش یابدو همچنین پرایمر اجازه ندهد زرد آب ورقه ی مقوایی کناف به سطح نفوذ کرده و کیفیت رنگ اجرایی را کاهش دهد.سپس با اطمینان از اینکه پرایمر به خوبی خشک شده و دیگر نیازی به زیرسازی نیست می توانید رنگ آمیزی کناف را آغاز کنید.

اگر زیرسازی کناف به خوبی انجام شده باشد و در سنباده کاری دقت لازم صورت گرفته باشد می توانید با اجرای یک لایه پرایمر یا رنگی که کمی غلیظ تر از رنگ های تهیه شده برای نقاشی باشد سطح کناف را آماده ی رنگ آمیزی کنید و رنگ آمیزی بی عیب و نقص داشته باشید.