اولین رنگی که برای رنگ آمیزی ساختمان تولید و عرضه شد رنگ های پلاستیک بودند این رنگ در ابتدا با ترکیبات ساده تر و طبیعی ساخته می شدند اما به مرور زمان در ترکیبات آن تحولاتی ایجاد شد که کیفیت آن را بهبود بخشید .امروزه رنگ های پلاستیک در دو دسته رنگ های تمام پلاستیک و نیمه پلاسیتک تولید می شوند و همچنان در اجرای نقاشی ساختمان جزء رنگ های اصلی محسوب شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیمه پلاستیک در چیست؟ و چرا این دو رنگ هر دو از رنگ های پلاستیک بوده ولی خصوصیاتی متفاوت دارند؟ و چه کاربردی در نقاشی ساختمان دارند ؟پاسخ به تمام این سؤال ها در ادامه این مقاله بررسی خواهد شد پس ما را همراهی کنید.

تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیمه پلاستیک

اجرای رنگ پلاستیک روی گچ

 

لینک های مفید:
نقاشی نمای ساختمان

 

تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیمه پلاستیک چیست؟

رنگ تمام پلاستیک چیست؟

یکی از انواع رنگ های پلاستیک رنگ تمام پلاستیک است این رنگ در مقایسه با رنگ نیمه پلاستیک از کاربرد بیشتری برخوردار بوده و کیفیت بهتری دارد .این رنگ بر پایه کوپلیمر وینیل استات تولید شده و حلال آن اب است اما این رنگ در مقایسه با رنگ نیمه پلاستیک مقاومت بهتری در برابر رطوبت دارد.

رنگ تمام پلاستیک با ترکیبات قوی تر،قدرت پوشانندگی بهتری داشته ولی برعکس تبلیغات قدرت شستشو نداشته و فقط می توان خیلی ملایم با دستمالی مرطوب سطح آن را پاک کرد .رنگ تمام پلاستیک با کیفیت بهتر ،قادر است سطوح را به خوبی پوشش داده و عیوب احتمالی گچکاری دیوار را محو کند و دکوراسیونی زیبا و بی نظیر ایجاد کند.

تنوع رنگی در این نوع رنگ فراوان بوده و می توان انواع رنگ مد نظر خود را از رنگ های آماده و یا رنگ های ترکیبی که توسط استادکار تهیه می شود و یا از میان رنگ های کامپیوتری انتخاب و رنگی هماهنگ با دکوراسیون محیط را اجرا کرد.رنگ تمام پلاستیک با کیفیت بهتر قابل استفاده در دیوار ها نیز می باشد اما بهتر است مکان های پررفت و آمد مانند اتاق پذیرایی را با این رنگ ،رنگ آمیزی نکنید و فقط اتاق های کم رفت و آمد را با این رنگ ،رنگ آمیزی کنید تا نیاز به تمیز کردن زیاد سطح دیوار نباشد.

 

لینک های مفید:
اجرای پلی یورتان

 

رنگ نیمه پلاستیک چیست ؟

این رنگ نیز مانند رنگ تمام پلاستیک بر پایه آب است و بر پایه کوپلمیر وینیل تولید شده و در تولید آن از آب یونیزه (آب سبک) و سدیم تری پلی فسفات نیز استفاده شده است. وجود سدیم تری پلی فسفات در ترکیبات این رنگ مهم بوده و موجب از بین رفتن یون های اضافی خواهد شد و آب را سبک می کند.پلی فسفات ها در این رنگ غلیظ کننده سلولزی ،ضد کپک و ضد کف هستند.

رنگ های نیمه پلاستیک از قدرت شستشو برخوردار نبوده و هیچ مقاومتی در برابر رطوبت و آب ندارند از این رو کاربرد بسیار محدودی داشته و کمتر قابلیت استفاده دارند اما به علت قیمت مناسب این رنگ، همچنان برای رنگ آمیزی نقاط دور از دسترس مانند سقف ها و همچنین نقاط کم رفت و آمد و محیط هایی که برای مدت زمان کوتاهی مورد استفاده قرار می گیرند، قابلیت اجرا دارند.

 

تفاوت رنگ تمام پلاستیک با نیمه پلاستیک

حلال های رنگ ها

تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیمه پلاستیک

رنگ پلاستیک در دو نوع رنگ تمام پلاستیک و نیمه پلاستیک تولید و عرضه می شود که شاید در ظاهر یک نوع رنگ باشند اما تفاوت هایی دارند که موجب شده کاربرد های متفاوتی داشته باشند .در ادامه تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیمه پلاستیک را بررسی می کنیم:

قدرت شستشو : اولین تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیمه پلاستیک در قدرت شستشوی این دو رنگ است .رنگ تمام پلاستیک در برابر رطوبت تا حدودی مقاومت داشته و به عنوان رنگ قابل شستشو معرفی می شود که البته این موضوع صحت نداشته و این رنگ فقط به طور محدود قابلیت پاک کردن با دستمال نمناک دارد.اما رنگ نیمه پلاستیک به هیچ وجه در برابر رطوبت مقاومت نداشته و حتی با دستمال نمناک نیز نمی توان سطوح با رنگ نیمه پلاستیک را تمیز کرد چون به راحتی از روی سطح پاک می شود.

قیمت : رنگ تمام پلاستیک از رنگ های گرانقیمت محسوب می شود و قیمتی مانند رنگ های قابل شستشو که کیفیت های خیلی بهتر از رنگ تمام پلاستیک دارند ، دارد به همین دلیل استفاده از این رنگ در نقاشی ساختمان چندان طرفداری ندارد و افراد ترجیح می دهن به جای پرداخت هزینه بالا برای رنگ تمام پلاستیک از رنگ های قابل شستشو مانند رنگ روغنی استفاده کنند البته قابل ذکر است که رنگ تمام پلاستیک سرعت اجرایی بسیار بالاتر از رنگ های روغنی دارد به همین دلیل برخی استفاده از رنگ تمام پلاستیک را ترجیح می دهند .

رنگ نیمه پلاستیک از رنگ های ارزان قیمت بوده و چون سرعت اجرایی و خشک شدن بالایی دارد برای رنگ آمیزی سقف و نقاط دوراز دسترس مورد استفاده قرار می گیرند حتی برای اتاق ها یا انبار هایی که برای مدت کوتاهی مورد استفاده قرار می گیرند نیز استفاده از رنگ نیمه پلاستیک بسیار بصرفه است.

قدرت پوشانندگی : به طبع رنگ تمام پلاستیک با ترکیبات قوی تر قدرت پوشانندگی بالاتری نیز نسبت به رنگ نیمه پلاستیک دارد البته رنگ نیمه پلاستیک نیز کیفیت خوبی در پوشانندگی دارد و به خوبی می تواند سطوح را پوشش دهد.به طور کلی رنگ تمام پلاستیک و نیمه پلاستیک از قدرت پوشانندگی خوبی برخوردارند و به علت مات بودن عیوب گچ کاری و ناصافی های سطح را به خوبی پوشش می دهند.

شیوه اجرا : به طور کلی اجرای رنگ تمام پلاستیک و نیمه پلاستیک یکی است فقط با کمی تفاوت جزئی و آن سرعت اجرای بالاتر در رنگ نیمه پلاستیک است که در کنار قیمت ارزان تر این رنگ موجب می شود افراد مبتدی نیز با کمی تمرین وممارست خود بتوانند این رنگ را اجرا کنند.

تفاوت ساختاری : تفاوت رنگ تمام پلاسیتک و نیمه پلاستیک در نوع ساختار نیز به میزان ترکیبات بستگی دارد به طور کلی این دو رنگ بر پایه وینیل استات و حاوی بتونه ، رنگدانه و چسب هستند .

سطوح قابل اجرا : تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیمه پلاستیک در کاربرد آنها نیز مشهود است زیرا رنگ تمام پلاستیک با کیفیت بهتر قابل اجرا بر روی دیوار ها و اتاق پذیرایی و اتاق خواب است. اما رنگ های نیمه پلاستیک با کیفیت پایین تر قابلیت اجرا در سطوح دوراز دسترس مانند سقف ها را دارند همچنین از این رنگ در رنگ کردن مکان هایی که به طور موقت استفاده می شوند،کاربرد دارد.

 

تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیمه پلاستیک 

حلال های رنگ های ساختمانی

شباهت های رنگ تمام پلاستیک و نیمه پلاستیک

دوستدار محیط زیست : رنگ تمام پلاستیک و نیمه پلاستیک با حلال آب دوستدار محیط زیست بوده و آلودگی ایجاد نمی کنند در صورتی که رنگ های با حلال نفتی،تولید گازهای سمی کرده و به شدت محیط زیست را آلوده می کنند

بوی ملایم : رنگ های پلاستیک بوی ملایمی داشته و با خشک شدن کامل بوی آنها به طور کلی از بین می رود در صورتی که رنگ های روغنی بوی تندی داشته و حتی بعد از خشک شدن کامل تا مدتها بوی خود را از دست نمی دهند.

بدون قابلیت شستشو : رنگ های پلاستیک قابلیت شستشو نداشته و در برابر رطوبت مقاومت بسیار کمی دارند و با اینکه رنگ تمام پلاستیک را جزء رنگ های قابل شستشو معرفی می کنند اما این قابلیت بسیار کم بوده و فقط در حد کشیدن دستمالی نمناک برای پاک کردن آلودگی ها از سطح دیوار است.

قدرت ماندگاری : قدرت ماندگاری رنگ های نیمه پلاستیک بسیار کم بوده  و رنگ های تمام پلاستیک نیز ماندگاری چندانی ندارند و قابل مقایسه با رنگ روغنی از نظر ماندگاری نیستند.

تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیمه پلاستیک

جمع بندی نهایی

رنگ پلاستیک از رنگ های غیر قابل شستشو بوده ولی سرعت اجرایی بسیار بالایی دارند و برای افرادی که زمان کافی برای رنگ آمیزی ندارند رنگی مناسب است چون به سرعت خشک شده و قدرت پوشانندگی خوبی دارند اما اگر فرصت کافی برای نقاشی ساختمان دارید پیشنهاد ما به شما استفاده محدود از رنگ پلاستیک است تا مجبور نباشید بعد از مدت زمان کوتاهی کار نقاشی ساختمان را مجدد انجام دهید.

مقالات مفید: چگونه رنگ روغنی را از لباس پاک کنیم؟