برای داشتن رنگ آمیزی بی نقص و مقاوم نیاز به استفاده از لایه ای محافظ است تا هم از سطح حفاظت کند و هم با ایجاد قدرت چسبندگی بیشتر برای رنگ اجرا شده کیفیت ، دوام و عمر رنگ را تا حدود بسیار زیادی افزایش دهد .احتمالاً نام دو محصول روغن الیف و پرایمر را شنیده اید و می دانید که قبل از اجرای رنگ باید از این دو محصول استفاده شود اما اینکه کاربرد هر یک از این محصولات چیست و چگونه می توان از مزایای آنها بهره مند شد؟ را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

اجرای سیلر کیلر (تضمینی)

روغن الیف چیست؟

روغن الیف نوعی آستر و پرایمر روغنی قهوه ای رنگ بر پایه رزین اکریلیک است که در ساخت بتونه روغنی و همچنین مقاوم سازی سطوح قبل از رنگ آمیزی استفاده می شود.روغن الیف مانند چسبی قوی عمل کرده و بعد از اعمال روی سطح فضاهای خالی روی سطوح را پرکرده و ذرات سست سطوح را با قدرت به هم می چسباند همچنین قدرت چسبندگی سطح را تا حدی بالا می برد که رنگ اجرای پس از روغن الیف به خوبی به سطح چسبیده و با گذشت زمان پوسته پوسته نخواهد شد.

روغن الیف

ویژگی های روغن الیف

روغن الیف بر دو پایه نفت و آب تولید و عرضه می شود  که انواع پایه آب این محصول سازگاری زیادی با محیط زیست داشته و برای رنگ آمیزی روی سطوح گچی و ترک ها بسیار مناسب هستند.این روغن سرعت خشک شدن بالایی داشته و به خوبی منافذ سطوح را می پوشانند.

برای نتیجه بخشی هر چه بهتر این روغن، باید در ابتدا سطح را به خوبی از غبار و آلودگی ها پاک کرد تا روغن الیف به خوبی سطح را پوشش دهد.و با ورود به منافذ آنها را پر کرده و سطحی صاف و یکدست برای اجرای رنگ محیا کند.

کاربرد روغن الیف

روغن الیف به عنوان لایه آستر برای صاف و یکدست شدن سطوح در کنار بالا بردن قدرت چسبندگی سطوح استفاده می شود تا رنگ با قدرت هرچه تمام تر به سطح بچسبد و رطوبت و دیگر عوامل، موجب گسسته شدن پیوند بین سطح و رنگ نشده و رنگ پوسته  پوسته نشده و نریزد.

با خصوصیات گفته شده در بالا مشخص است که کاربرد روغن الیف و ضرورت استفاده از این محصول را در نقاشی ساختمان درک کرده اید .مزایای این محصول شامل : عایق بندی سطوح در برابر آب و رطوبت ، بر طرف کننده ترک ها و ناهمواری ها ، یکنواخت کننده و لکه گیری سطوح و … اشاره کرد.

چرا رنگ روغنی زرد می شود؟

کاربرد روغن الیف در مقاوم سازی رنگ اجرایی روی سطوح گچی مانند سطح دیوار ها و سقف ها است همچنین از این محصول می توان در رنگ آمیزی چوب نیز بهره برد.

روغن الیف چون مایعه ای قهوه ای رنگ است می توان چوب ها را با آن رنگ آمیزی کرد تا چوب نو و براق شده و بسیار شیک شود و رنگی طبیعی و نزدیک به رنگ اصلی چوبتان ایجاد کند.از مزایای استفاده از روغن الیف در رنگ آمیزی چوب ها قدرت عایق بندی این روغن است که موجب می شود چوب تا حدودی در برابر رطوبت مقاوم شود و شما بتوانید سطح چوبی را با دستمالی نمناک از غبار و آلودگی ها پاک کنید.

برای استفاده از روغن الیف آن را با تینر رقیق کرده و روی سطوح چوبی و گچی اجرا کنید تا هم سرعت اجرایی افزایش یابد و هم روغن به خوبی سطح را پوشش دهد.

سطوح گچی مانند اسفنجی رنگ را جذب خود می کنند پس اگر از روغن الیف استفاده نکنید باید چندین دست رنگ اجرا کنید تا خلاصه سطح به خوبی پوشش یابد در صورتی که اگر از روغن الیف استفاده کنید با رنگ بسیار کمتری می توانید رنگ آمیزی بی نقص و عالی داشته و عمر و دوام رنگ نهایی هم به شدت افزایش یابد.

در استفاده از روغن الیف این ماده را در تهیه ی بتونه ماستیک نیز استفاده می کنند تا قدرت چسبندگی و مقاومت بتونه را روی سطوح افزایش دهند.پس مصرف این محصول را در نقاشی ساختمان جدی بگیرید.

نکته قابل توجه اینکه همان طور که در بالا گفتیم روغن الیف  بر دو پایه ی آب و روغن تولید شده اند که انواع پایه روغن این محصول کیفیت بسیار بالاتری دارد اما این محصول بوی بسیار تند داشته و آلوده کننده محیط زیست است همچنین این محصول نیاز به مدت زمان بسیار طولانی برای خشک شدن دارد در صورتی که روغن الیف پایه آب در مدت زمان بسیار کوتاهی خشک شده و از کیفیتی مناسب برخوردار است.

معرفی انواع روغن الیف

روغن الیف بر پایه مواد روغنی و نفتی

این محصول با حلال روغنی و رزینی بوده و سرعت خشک شدن بسیار کندی دارد تا حدی که ممکن است تا 48 ساعت زمان نیاز داشته باشد تا روغن به طور کامل روی سطح خشک شود .برای رقیق کردن این روغن آن را با مقدار مناسبی از تینر مخلوط کنید تا هم اجرای آن راحت تر باشد و هم سرعت خشک شدن روغن روی سطح افزایش یابد.

روغن الیف بر پایه آب

روغن الیف بر پایه آب از نظر مقاومت در سطحی پایین تر از روغن الیف بر پایه روغنی دارد اما کیفیت این روغن نیز برای عایق بندی سطوح کافیست و مزایای بسیار فراوانی دارد از جمله سازگاری این محصول با محیط زیست ، اجرای راحت و سرعت خشک شدن بسیار بالا ، ایجاد چسبندگی عالی برای سطوح ، قیمت مناسب تر نسبت به روغن الیف پایه روغنی.

مزایای گفته شده در بالا برای این نوع از روغن های الیف موجب شده و روغن الیف پایه آب پیشنهادی مناسب برای اجرا روی سطوح باشد.

پرایمر چیست ؟

پرایمر نوعی آستر بر پایه رزین اکریلیک و سیلیکون است که به عنوان عایق زیرکار برای افزایش قدرت چسبندگی رنگ به سطح و افزایش مقاومت ، عمر و دوام رنگ مورد استفاده قرار می گیرد.وقتی این مایع سفید رنگ روی سطوح اجرا می شود منافذ سطح را پوشش داده و سطحی یکدست برای اجرای رنگ ایجاد می کند تا رنگ بعد از اجرا به خوبی به سطح بچسبد و به مرور زمان پوسته نکرده و نریزد.

پرایمر نقاشی ساختمان

معرفی انواع پرایمر در نقاشی ساختمان

پرایمر بر پایه آب

اگر قصد رنگ آمیزی با رنگ های لاتکس یا پایه آب را دارید می توانید از پرایمر بر پایه آب استفاده کنید تا با ایجاد چسبندگی بالا میان سطح و رنگ ،رنگ شما در برابر نفوذ آب تا حدودی مقاوم تر شود و حتی می توانید از این پرایمر برای رنگ آمیزی چوب نیز بهره ببرید.توجه داشته باشید که اگر سطح چوب شما ناهموار است انتخاب پرایمر بر پایه آب نمی تواند انتخابی مناسب باشد.

پرایمر بر پایه مواد نفتی و روغنی

اگر قصد رنگ آمیزی با رنگ های روغنی را دارید بهتر است از پرایمر روغنی استفاده کنید تا کیفیتی ممتاز از رنگ را تجربه کنید.از این پرایمر می توان برای رنگ آمیزی درب ها و پنجره های چوبی و کابینت ها بهره برد و همچنین استفاده از این پرایمر در نمای ساختمان موجب خواهد شد تا کیفیت و دوام رنگ نمای شما افزایش یابد.

حتی اگر از گرانقیمت ترین و بهترین رنگ نمای ساختمان استفاده می کنید به شما پیشنهاد می کنیم استفاده از پرایمر را قبل از رنگ آمیزی جدی بگیرید چون پرایمر قدرت چسبندگی رنگ را به سطح در حد بسیار بسیار بالایی افزایش می دهد و این موضوع کمک می کند تا در سالیان طولانی رنگ نمای شما پوسته نکرده و نریزد.

پرایمر پایه روغنی از چنان کیفیتی برخوردار است که حتی می توان برای رنگ آمیزی سطوح چوبی ناهموار و شیار دار نیز با خیالی آسوده از این روغن استفاده کرد.

پرایمر ترکیب شده با رنگ

برخی از رنگ های ساختمانی حاوی پرایمر هستند این مسئله کیفیت رنگ را افزایش می دهد البته نه در صورتی که ناهمواری یا شیاری روی سطح باشد که در این صورت باید اول از پرایمر استفاده کنید و با رفع ناصافی ها و عیوب سطح، سپس از رنگ حاوی پرایمر مصرف کنید تا کیفیت رنگی عالی داشته باشید.

پرایمر نقاشی ساختمان

مقایسه روغنی الیف با پرایمر

این دو محصول هر دو آستر زیر کار هستند که برای بالا بردن قدرت چسبندگی ، عمر و دوام رنگ اجرایی استفاده می شوند اما در مقایسه این دو محصول باید بگوییم که هر دو از رزین اکریلیک تولید شده اند اما پرایمر در کنار رزین اکریلیک، حاوی سیلیکون نیز می باشد که موجب بالاتر بودن کیفیت این محصول شود و استفاده از این محصول را برای مقاوم سازی رنگ نمای  ساختمان انتخابی بی نقص کند.

تفاوت دیگر روغن الیف و پرایمر در رنگ آنها است روغن الیف مایع ای قهوه ای است و روغن الیف پایه روغنی انتخابی بسیار مناسب برای رنگ آمیزی چوب است اما پرایمر مایع ای سفید رنگ و کاربرد بیشتری نسبت به روغن الیف دارد.