در نقاشی ساختمان از رنگ ها و ضد زنگ ها به فراوانی استفاده می شود اما تفاوت رنگ با ضد زنگ چیست که استفاده از هر دو این محصولات را در نقاشی ساختمان ضروری کرده و هیچ یک را نمی توان به جای دیگری مصرف کرد.

ابزار و لوازم فلزی امروزه در اطراف ما بسیار هستند و نیاز است که از آنها در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت شود .نرده های فلزی ، درب و پنجره و چهارچوب های فلزی ، آکاردئون و … از جمله فلزاتی هستند که اگر از آنها مراقبت نشود به زودی زنگ زده و دکوراسیون خانه و ساختمان را زشت خواهند کرد.

 

لینک های مفید:
خرید ضد زنگ

فلزات در برابر کوچکترین رطوبتی که در هوا وجود داشته باشند همراه با اکسیژن روی فلزات تأثیر گذاشته و آن ها را اکسید می کنند پس به مرور زمان فلزات تغییر رنگ داده،استحکام و شکل خود را از دست می دهند؛ پس استفاده از موادی عایق نیاز است تا از رسیدن رطوبت و اکسیژن به فلز جلوگیری کند.

رنگ ها پوششی روی سطوح ایجاد می کنند تا از سطوح محافظت کرده و بر زیبایی آنها بیفزایند اما آیا رنگ ها می توانند به طور صددرصدی از فلزات در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت کنند یا نیاز به محصولی قوی تر با ترکیباتی متفاوت وجود دارد و آیا تفاوتی میان ضد زنگ با رنگ وجود دارد؟

تفاوت رنگ روغنی با ضد زنگ

تفاوت رنگ روغنی با ضد زنگ در چیست؟

برای بررسی تفاوت رنگ روغنی با ضدزنگ اول بهتر است با هر یک از این محصولات به طور جداگانه آشنا شوید سپس تفاوت رنگ روغنی با ضد زنگ را بررسی خواهیم کرد.

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

 

رنگ روغنی چیست؟

رنگ روغنی بر پایه روغن است به همین دلیل در برابر شستشو مقاوم بوده و می تواند تا حدودی از سطوح در برابر رطوبت محافظت کند .رنگ روغنی در سه دسته رنگ روغنی براق ،رنگ روغنی نیمه مات و رنگ مات در ساختمان ها مصرف می شود

که انواع رنگ روغنی براق از بالاترین سطح مقاومت در برابر شستشو برخوردار بوده و به علت انعکاس بالای نور در این رنگ که موجب کاهش  پوشش دهی و نمایان شدن عیوب گچی کاری و هر نوع موجی در سطح شده و انعکاس زیاد نور نظم محیط را تحت تأثیر قرار می دهد،موجب شده از این رنگ فقط برای رنگ آمیزی سطوح فلزی و چوبی استفاده شود.

سؤالی که اینجا پیش می آید این است که آیا می توان از رنگ روغنی به جای ضد زنگ استفاده کرد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که با وجودی که رنگ روغنی براق قدرت چسبندگی و عایق بندی خوبی دارد اما باز هم بهتر است به تنهایی برای محافظت از فلزات در برابر زنگ زدگی استفاده نشود مگر در مکان هایی که احتمال وجود رطوبت بسیار کم باشد و فلز قبل از رنگ آمیزی کوچکترین زنگ زدگی و خوردگی نداشته باشد .

تفاوت رنگ روغنی با ضد زنگ

ضد زنگ چیست؟

انواع ضد زنگ ها از ترکیباتی مانند کرومات سرب ، کرومات روی ، روی و غبار روی و ترکیباتی از این دست به همراه عامل چسبنده تشکیل شده است که به طور کلی محصولی عالی برای عایق بندی سطوح آهنی و فولادی در برابر رطوبت و اکسیژن است تا زنگ نزده و خورده نشوند.

ضد زنگ ها عایقی بسیار قوی بوده و می توانند حتی در نقاط با رطوبت بالا نیز از فلزات در برابر خوردگی محافظت کنند البته اگر به درستی اجرا شوند؛ و پس از اجرای ضد زنگ ها نوبت به استفاده از رنگ هایی مانند رنگ روغنی می رسد که تکمیل کننده ی عایق بندی فلزات خواهند بود.

انواع ضد زنگ های آبی ، آهنی ، اپوکسی ، ضد زنگ طوسی و قرمز در بازار عرضه شده اند که کاربرد های مخصوص به خود دارند و انواع ضدزنگ های طوسی و قرمز بیشتر در درب و پنجره های فلزی مورد مصرف قرار می گیرند.

ضدزنگ طوسی و قرمز کیفیت و کاربرد یکسانی داشته و استفاده از هر یک از آنها در نقاط داخلی ساختمان سلیقه ای است اما ضد زنگ اپوکسی برای سطوح فلزی که با اپوکسی رنگ آمیزی می شوند و ضد زنگ های صنعتی می توانند در هر نوع صنعت مرتبطی مصرف شوند.اما از ضدزنگ آبی در محیط های باز که در معرض نور خورشید و بارندگی قرار دارند استفاده می شود.

تفاوت رنگ روغنی با ضد زنگ

بررسی تفاوت رنگ روغنی با ضد زنگ

  • با اینکه رنگ روغنی از قدرت شستشوی بالایی برخوردار است اما در برابر محافظت از سطوح فلزی در برابر خوردگی قدرت محدودی داشته و نمی تواند کاربردی همچون ضد زنگها در این راستا داشته باشد و این رنگ نیز مانند دیگر رنگ های ساختمانی برای زیبا سازی و تمیزی ساختمان ها مصرف می شوند.اما ضدزنگ ها پوششی بسیار مقاوم در برابر زنگ زدگی و خوردگی ایجاد می کنند که می تواند از خوردگی فلزات در اثر رطوبت و اکسیژن و هر نوع ماده شیمیایی،محافظت کند.
  • در مقایسه دوام و عمر مفید رنگ روغنی و ضد زنگ در برابر خوردگی فلزات، باید بگوییم که عمر و دوام ضدزنگ ها در حفاظت از فلزات بیش از رنگ روغنی است.
  • سرعت خشک شدن و عایق بندی ضد زنگها در مقایسه با رنگ روغنی بالاتر بوده و با سرعت بیشتری محافظت از فلز را آغاز می کنند.
  • مقاومت ضد زنگ ها در برابر سایش و ضربه بیش از رنگ های روغنی است پس بهتر می توانند از سطوح فلزی محافظت کنند.
  • رنگ های روغنی در انواع بسیار متنوعی از تناژ رنگی موجود هستند اما ضد زنگها در رنگ های محدود عرضه شده اند.

 

جمع بندی نهایی

برخی افراد فکر می کنند رنگ روغنی براق می تواند به عنوان ضد زنگ هم استفاده شود و مشکلی پیش نخواهد آمد؛ البته شاید در مواردی چنین باشد اما در برخی موارد نیز ممکن است رنگ روغنی کاربرد لازم را نداشته و سطوح فلزی شما زنگ زده و دچار خوردگی شود و موجب صرفه هزینه مجدد برای ترمیم سطح شوید پس برای آسودگی خاطر از بی نقص بودن کار اجرایی بهتر است از ضد زنگ ها برای عایق بندی فلزات استفاده کنید.