از انواع رنگ های ساختمانی بسیار پرمصرف در نقاشی ساختمان رنگ های روغنی و اکریلیک هستند که مزایای بسیاری نسبت به دیگر رنگ های ساختمانی داشته و کیفیت و دوام بالایی دارند. سؤالی که برای اکثر مشتریان پیش می آید این است که، رنگ روغنی بهتر است یا رنگ اکریلیک و برای داشتن نقاشی ساختمان باکیفیت تر و مقاوم تر بهتر است از کدام یک از این رنگ ها استفاده کنند؟

کیفیت رنگ نیپون برای رنگ آمیزی ساختمان

برای پاسخ به این سؤال در ابتدا به خصوصیات ، مزایا و معایب هر یک از این رنگ ها می پردازیم تا با مقایسه این ویژگی ها بتوانید بهترین رنگ را خود تشخیص داده و انتخابی مناسب داشته باشید.

رنگ آمیزی نشیمن 1400

معرفی رنگ روغنی

رنگ های روغنی از قدیمی ترین رنگ ها هستند که سالیان طولانی برای زیباسازی ساختمان ها مورد استفاده قرار می گرفته اند این رنگ با حلال نفتی قابلیت شستشو داشته و در سه نوع براق ،نیمه مات و مات موجود هستند.

هر یک از انواع رنگ های روغنی کاربرد ،مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند و می توان با انتخابی درست زیباترین و با کیفیت ترین رنگ آمیزی را در نقاشی ساختمان اجرا کرد.

چرا رنگ روغنی زرد می شود؟

رنگ روغنی براق

رنگ روغنی براق مناسب برای رنگ آمیزی انواع سطوح چوبی و فلزی بوده و می تواند به عنوان عایق و ضد زنگ عمل کرده و از سطوح در برابر نفوذ رطوبت محافظت کند اما استفاده از این رنگ در رنگ آمیزی دیوار ها و سقف چندان طرفداری ندارد چون این رنگ، نور را منعکس کرده و این مسئله موجب می شود تا کلیه عیوب گچکاری و موج های دیوار را نشان می دهد و همچنین محیط را بیش از حد درخشان می کند که در اتاق های با نورگیری زیاد چندان جذاب و دوستداشتنی نبوده و آرامش افراد را برهم می زند.

رنگ روغنی براق از قدرت شستشوی بسیار بالاتری نسبت به دیگر رنگ های روغنی برخوردار بوده و عمر و دوام بسیار طولانی تری دارند اما این رنگ بوی تند تری داشته و سرعت اجرایی و خشک شدن بسیار کندی دارد و برای خشک شدن، باید حدود 48 ساعت به رنگ زمان دهید که البته این زمان می تواند در شرایط آب و هوایی متفاوت کند تر و یا سریع تر اتفاق بیفند.

رنگ روغنی مات

این رنگ از پرطرفدارترین رنگ های روغنی است که می تواند دکوراسیونی شیک و زیبا ایجاد کند و به خوبی کلیه عیوب و موج های سطوح را بپوشاند.رنگ روغنی مات سرعت خشک شدن بالاتری نسبت به رنگ روغنی براق داشته اما قابلیت شستشوی آن کمتر از رنگ روغنی براق است.استفاده از رنگ روغنی مات در کلیه سطوح داخلی امکان پذیر است اما در نظر داشته باشید که رنگ های روغنی به علت حلال نفتی که دارند تولید گازهای سمی می کنند و باید در محیط هایی که تهویه مناسب دارند از این رنگ استفاده شود.

رنگ روغنی نیمه مات

استفاده از رنگ روغنی مات به تنهایی در نقاشی ساختمان معایبی به همراه دارد از جمله اینکه قابلیت شستشوی این رنگ پایین تر بوده و بهتر است در نقاط پررفت و آمد که احتمال الودگی سطح بیشتر است از این رنگ استفاده نشود چون شستشوی مداوم کیفیت رنگ را کاهش می دهد .

اما استفاده از رنگ روغنی براق هم برای رنگ آمیزی دیوار ها و سقف مورد پسند نیست چون با اینکه این رنگ قابلیت شستشوی بالایی دارد اما انعکاس بیش از حد نور موجب نمایان شدن عیوب سطح شده و آرامش محیط را از بین می برد بخصوص در اتاق های پرنور که انعکاس نور اتاق را بیش از حد درخشان می کند.

حال که استفاده از رنگ روغنی مات و براق را برای نقاشی ساختمان مورد تأیید نیست چه باید کرد؟ رنگ روغنی نیمه مات از بهترین انتخاب ها برای رنگ آمیزی ساختمان است چون هم مزایای رنگ روغنی مات و هم رنگ روغنی براق را دارد و شما می توانید بدون انعکاس شدید نور کیفیت رنگ را افزایش داده و قابلیت شستشوی رنگ را نیز افزایش دهید .

رنگ روغنی نیمه مات از ترکیب رنگ روغنی مات و براق تهیه می شوند و افراد می توانند میزان براقیت یا ماتی رنگ را با سلیقه ی خود تنظیم کنند.کاربرد رنگ نیمه مات بیش از دیگر رنگ های روغنی است و شما می توانید از این رنگ برای رنگ آمیزی کلیه سطوح دیوار ها ، سقف ، درب و پنجره ها و نرده های چوبی و فلزی استفاده کنید.

مزایای رنگ روغنی

  • قابلیت شستشوی بالاتر نسبت به دیگر رنگ های ساختمانی
  • عمر و دوام طولانی که شما را تا سال ها از رنگ آمیزی مجدد خلاص خواهد کرد
  • مقاوم در برابر سایش و ضربه بوده و به سادگی خراشیده و کنده نخواهند شد
  • پوشش دهی بسیار عالی داشته و می توان با مقدار کمی از رنگ سطح را به خوبی پوشش داد
  • قابلیت عایق بندی داشته و می تواند برای رنگ آمیزی انواع سطوح گچی ، سیمانی ، رنگ شده ، چوبی و فلزی مصرف شود

معایب رنگ روغنی

  • رنگ روغنی بوی بسیار تند دارد و این بو ممکن است موجب مسمومیت و آسیب به افراد شود و حتی بعد از خشک شدن رنگ نیز تا چند روز بوی رنگ از بین نمی رود.
  • سرعت اجرایی رنگ روغنی بسیار کند است چون به علت حلال نفتی که دارد به سختی خشک می شود و بعد از هر دست رنگ آمیزی و بعد از زیرسازی باید مدت زمان کافی برای خشک شدن به رنگ داده شود.
  • حلال رنگ روغنی بنزین و تینر است که معایب آن را چند برابر کرده است.
  • احتمال حریق در این رنگ بالا است پس باید در اجرای رنگ روغنی بسیار احتیاط شود.
  • رنگ های روغنی تولید گازهای سمی می کنند و به شدت به محیط زیست آسیب می رسانند.
  • اگر دیوار شما رنگ روغنی براق یا نیمه براق باشد نمی توان رنگ های اکریلیک با حلال آب و یا رنگ پلاستیک زد وبرای این کار باید زیرسازی سطح ترمیم شود تا رنگ های حلال آب بتوانند سطح را پوشش دهند.
  • اگر مدت زمان زیادی برای اجرای رنگ ندارید رنگ روغنی نمی تواند انتخابی مناسب باشد چون اجرای این رنگ نیاز به چندین روز وقت دارد.

رنگ آمیزی اتاق خواب

معرفی رنگ اکریلیک

امروزه رنگ اکریلیک از پرمصرف ترین رنگ های ساختمانی است و علت این امر حلال آب بودن و باکیفیت تر بودن این رنگ نسبت به رنگ پلاستیک می باشد.رنگ اکریلیک در انواع مناسب برای رنگ آمیزی نقاط داخلی و نمای ساختمان تولید شده و از جدیدترین رنگ های ساختمانی می باشند.

رنگ های اکریلیک در برابر رطوبت چندان مقاومتی ندارند از این رو استفاده از این رنگ در نقاط پررطوبت مناسب نبوده و رنگ بعد از مدتی مقاومت خود را از دست داده و پوسته پوسته شده و تغییر رنگ می دهد.

رنگ های اکریلیک نیز در دو دسته پایه حلال روغنی و پایه حلال آب تولید می شوند که رنگ های اکریلیک با حلال روغنی از مقاومت بهتر و قدرت شستشوی بالاتری برخوردارند.

کدام بهتر است رنگ اکریلیک پایه آب یا پایه حلال؟

ویژگی های رنگ اکریلیک

رنگ های اکریلیک غیر سمی بوده و بوی بسیار کمتری نسبت به رنگ روغنی دارند و چون تولید گاز سمی نمی کنند می توان از این رنگ به راحتی در محیط های بسته و بدون نیاز به تهویه استفاده کرد.و بوی ناچیزی که این رنگ دارد با خشک شدن کامل رنگ کاملاً از بین رفته و مشکلی ایجاد نمی کنند.

برای رنگ آمیزی اتاق کودکان استفاده از رنگ اکریلیک پیشنهاد می شود چون این رنگ سمی نبوده و بوی نامطبوع نیز ندارد پس به سلامت کودکان آسیبی نخواهد رساند.

از دیگر ویژگی های رنگ اکریلیک غیر قابل اشتعال بودن این رنگ است که آن را از رنگ های ایمن برای رنگ آمیزی کرده است و مانند رنگ روغنی شما نگرانی از بابت مشتعل شدن رنگ اکریلیک ندارید. رنگ اکریلیک دوستدار محیط زیست بوده و سازگاری بیشتری با محیط دارد و در صورت ریختن رنگ می توان به راحتی رنگ را از روی سطوح پاک کرد در صورتی که پاک کردن رنگ روغنی از روی سطوح بسیار سخت است.

مزایای رنگ اکریلکی در نقاشی ساختمان

  • رنگ های اکریلیک قابلیت پوشش دهی خوبی دارند هر چند قدرت پوشانندگی این رنگ کمتر از رنگ روغنی است اما این پوشش دهی قابل قبول و مناسب است.
  • درخشش رنگ اکریلیک به سطوح زیبایی خاصی می بخشد.
  • اجرای رنگ اکریلیک بسیار راحت بوده و در مدت زمان کوتاهی می توان رنگ آمیزی را به پایان رساند البته اگر نیاز به زیرسازی خاصی نباشد.
  • رنگ اکریلیک به سرعت خشک می شود حتی رنگ اکریلیک با حلال روغنی نیز از سرعت خشک شدن بسیار بالایی برخوردار است.
  • رنگ اکریلیک غیر قابل اشتعال بوده و مانند رنگ روغنی نیاز به احتیاط در زمان اجرا، ندارد.
  • رنگ اکریلیک قابلیت شستشوی پایین تری نسبت به رنگ روغنی دارد اما بهتر از رنگ پلاستیک است و می توان با دقت آلودگی ها را از سطح رنگ تمیز کرد.
  • رنگ اکریلیک در برابر تابش نور خورشید مقاومت بهتری داشته و تغییر رنگ نمی دهد.
  • اگر برای رنگ آمیزی ساختمانتان عجله دارید ولی می خواهید رنگ اجراییتان باکیفیت باشد می توانید با خیالی آسوده از رنگ اکریلیک استفاده کنید.

معایب رنگ اکریلیک

  • بعد از اجرای رنگ اکریلیک برای اینکه رنگ با شستشو کیفیت خود را از دست ندهد بهتر است مدت زمانی حدود یک ماه رنگ را شستشو ندهید.
  • قابلیت شستشوی رنگ اکریلیک بسیار کمتر از رنگ های با حلال نفتی و روغنی است و نمی توان سطح رنگ شده با این رنگ را به خوبی تمیز کرد.
  • رنگ اکریلیک مقاومت و ماندگاری پایین تری نسبت به رنگ های روغنی دارد.
  • قیمت رنگ اکریلیک در مقایسه با رنگ های روغنی بالاست و افراد را به استفاده از رنگ های روغنی ترغیب می کند.
  • کاربرد رنگ اکریلیک محدود بوده و برای هر نوع سطحی مناسب نیست.

رنگ آمیزی پذیرایی کوچک 1400

سخن پایانی 

استفاده از رنگ اکریلیک برای محافظت از محیط زیست و سرعت بخشیدن به کار نقاشی ساختمان بسیار خوب است اما در واقع رنگ های اکریلیک نمی توانند مقاومت و دوام رنگ های روغنی را داشته باشند و باید هزینه ی بسیار بیشتری برای خرید رنگ های اکریلیک باکیفیت پرداخت کرد با وجود این مسائل استفاده از رنگ اکریلیک را به عنوان سلامت ترین رنگ ها ،در نقاشی ساختمانتان حذف نکنید .