استفاده از رنگ ها فقط در ساختمان ها گسترش ندارند بلکه در صنایع نیز رنگ ها به طور بسیار گسترده مورد استفاده قرار می گیرند اما علت تفاوت رنگ های ساختمانی با رنگ خودرو و رنگ های صنعتی چیست و آیا اصلاً تفاوتی بین این دو دسته رنگ وجود دارد؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که بله رنگ های ساختمانی با رنگ خودرو و رنگ صنعتی متفاوت هستند و علت این تفاوت در میزان مقاوت این رنگ ها در برابر شرایط محیطی است؛ مسلماٌ رنگ های خودرو و رنگ های صنعتی باید از کیفیت و مقاومت بالا و عمر و دوام طولانی تری نسبت به رنگ های ساختمانی برخوردار باشند تا بتوانند در شریط سخت تر، مقاومت کنند.

رنگ خودرو

تفاوت رنگ های ساختمانی با رنگ خودرو و رنگ های صنعتی در چیست؟

  • تفاوت رنگ های ساختمانی با رنگ خودرو از نظر کاربرد
  • هدف استفاده از رنگ های ساختمانی با رنگ های خودرو
  • تنوع رنگ های ساختمانی و رنگ های صنعتی
  • میزان و نحوه خرید رنگ های ساختمانی و رنگ های صنعتی
  • تفاوت روش استفاده از رنگ های ساختمانی با رنگ های صنعتی
  • هزینه خرید و اجرای هر یک از رنگ های ساختمانی با رنگ های صنعتی

رنگ نمای ساختمان

تفاوت رنگ های ساختمانی با رنگ خودرو از نظر کاربرد

در رنگ آمیزی خودرو باید از رنگی استفاده شود که وقتی خودرو در معرض همیشگی بارندگی ،نور مستقیم خورشید ، شرایط سخت جوی و آلودگی ها قرار می گیرد رنگ کیفیت خود را از دست نداده و درخشندگی و سیقلی بودن خود را حفظ کند در صورتی که در رنگ آمیزی ساختمان می توان از انواعی از رنگ ها استفاده کرد و حتی اگر سطوح در معرض آلودگی ها قرار داشته باشند

باز هم می توان با استفاده از رنگ های معمولی به هدف مورد نظر رسید و به راحتی سطح را شستشو داد و چون سطح در معرض آلودگی های بسیار شدید و یا شرایط سخت جوی قرار ندارد پس رنگ اجرایی می تواند حتی تا سال ها کیفیت خود را حفظ کند در صورتی که این رنگ ها حتی یک هفته نمی توانند روی بدنه خودرو دوام بیاورند و خیلی زود پوسته پوسته شده و از بین می روند.

پس رنگ های ساختمانی و خودرو از نظر کاربرد متفاوت هستند و نمی توان از رنگ های ساختمانی برای رنگ آمیزی خودرو استفاده کرد البته برخی بدون توجه به قیمت بسیار بالاتر رنگ های خودرو از این رنگ ها در برخی نقاط ساختمان استفاده می کنند که ایرادی نداشته و تنها مشکل در هزینه ی پرداختی است.

 

هدف استفاده از رنگ های ساختمانی و رنگ های خودرو

استفاده از رنگ های ساختمانی بیش از هر چیز برای زیبایی محیط است و فقط اگر رنگ تا حدودی قابلیت شستشو داشته باشد می تواند نظر مشتریان را جلب کند اما در رابطه با رنگ خودرو باید بگوییم که این رنگ ها نه فقط برای زیبایی خودرو بلکه برای هدف بزرگتری که آن هم حفاظت از بدنه ی خودرو است مورد استفاده قرار می گیرند

به همین دلیل است که اکثر افراد در انتخاب رنگ خودرو رنگ های محدودی را می پسندند و بیش از اینکه به زیبایی بیندیشند به کیفیت رنگ خودرو دقت می کنند و اینکه رنگ های مورد استفاده بتوانند مقاومت بسیار بالایی در برابر شرایط محیطی داشته باشند.

انواع رنگ های صنعتی مورد استفاده در صنعت از مقاومت خیلی عالی برخوردارند و در برابر حرارت بسیار بالا و بسیار پایین ،ضربه ، سایش ، انقباض و انبساط سطوح به خوبی مقاومت می کنند.

 

تنوع رنگ های ساختمانی و رنگ های صنعتی

رنگ های خودرو تنوع رنگی محدودی دارند چون مشتریان چند رنگ محدود که بیشتر سفید ، سیاه ، نک مدادی و … است را می پسندند این رنگ ها بیشتر باب سلیقه ی اکثر مشتریان هستند و در هنگام فروش خودرو نیز سریع تر خودرو به فروش می رسد و بیشتر تمرکز بر روی کیفیت رنگ خودرو است.

در رابطه با رنگ های ساختمانی ، تنوع رنگ ها بسیار بیشتر است و افراد اهمیت زیادی به زیبایی و دکوراسیون محیط می دهند از این رو رنگ های ساختمانی در انواع رنگ ها مورد استفاده قرار می گیرند و محدودیتی در انتخاب فام رنگ ها وجود ندارد.

 

میزان و نحوه خرید رنگ های ساختمانی و رنگ خودرو

چون رنگ های خودرو توسط شرکت های خودرو سازی خریداری می شوند در حجم زیاد سفارش داده شده و مورد مصرف قرار می گیرند در صورتی که رنگ های ساختمانی در رنگ آمیزی ساختمان ها فقط به اندازه ای خریداری می شوند که مصرف شده و به اتمام برسند و نیازی به ذخیره ی رنگ نیست.

چون امروزه از رنگ های خودرو در نقاشی ساختمان نیز استفاده می شود می توان این رنگ ها را در حجم کمتر از فروشگاه های رنگ ساختمانی تهیه کرد.

تفاوت روش استفاده از رنگ های ساختمانی با رنگ خودرو

رنگ های ساختمانی قابلیت اجرایی با انواع ابزارهایی همچون قلمو ، غلطک و پمپ و پیستوله را دارند اما برعکس رنگ های ساختمانی رنگ های خودرو فقط با پمپ های مخصوص اجرا می شوند و نمی توان این رنگ ها را با دیگر ابزار اجرا کرد چون کیفیت لازم را نخواهند داشت.

در رنگ های ساختمانی نیز رنگ هایی هستند که فقط باید با ابزار مخصوصی اجرا شوند مانند رنگ های مولتی کالر که فقط باید با پمپ و پیستوله اجرا شوند و یا پوشش های بلکا که باید با ماله های مخصوص اجرا شوند اما به طور کلی رنگ های ساختمانی قابلیت اجرا با قلمو و غلطک را دارند.

انواع رنگ های صنعتی با دستگاه های مخصوص اجرا می شوند تا هیچ گونه خلل و فرج و ایرادی در رنگ باقی نماند و کیفیت رنگ تا حد بسیار زیادی بالا رود.

رنگ روغنی براق

هزینه خرید و اجرای هر یک از رنگ های ساختمانی با رنگ خودرو

یکی از بارز ترین تفاوت رنگ های خودرو با رنگ های ساختمانی در قیمت این دو دسته رنگ ها است که موجب می شود با اینکه رنگ های صنعتی کیفیت بسیار بالاتری نسبت به رنگ های ساختمانی دارند باز هم استفاده از رنگ های ساختمانی صرفه ی اقتصادی بالایی داشته باشند و مشتریان مجبور نباشند هزینه ی بسیار بالایی برای نقاشی ساختمان خود پرداخت کنند .

در رنگ آمیزی ساختمان به عللی که در بالا گفته شد کیفیت رنگ های ساختمانی جوابگو بوده و رنگ می تواند حتی تا سال ها کیفیت خود را حفظ کند پس واقعاٌ نیازی نیست از رنگ های گرانقیمت خودرو در رنگ آمیزی ساختمان استفاده کرد مگر برای نقاط خواصی که فکر می کنید بیشتر در معرض آسیب ها قرار دارند از این دسته رنگ ها استفاده کنید.

اما در رنگ آمیزی خودرو چاره ای نیست و با وجود قیمت گران این رنگ ها باید از بهترین نوع رنگ های خودرو برای رنگ آمیزی خودرو استفاده شود که البته کیفیت رنگ های استفاده شده در خودرو های ایرانی قابل قبول نبوده و از کیفیت لازم برخوردار نیستند.