یک سری از رنگ ها در نقاشی ساختمان قابلیت شستشو دارند یعنی می توان آنها را با دستمالی نمناک و شوینده های معمولی مانند صابون شستشو داد و این قابلیت کمک خواهد کرد تا مدت طولانی تری رنگ زیبایی و کیفیت خود را حفظ کند و دیگر نگرانی در رابطه با کثیف شدن سطح رنگ شده نداشت استفاده از رنگ های قابل شستشو در نقاشی ساختمان به چند دلیل ضروری است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

در رنگ های غیر قابل شستشو مانند رنگ پلاستیک که از پایین ترین سطح کیفیت برخوردار بوده و به هیچ عنوان نمی توان سطحی که با رنگ پلاستیک رنگ شده ،حتی با دستمالی نمناک تمیز کرد موجب خواهد شد با یک تماس کوچک سطح لک شده و به راحتی زیبایی آن از بین برود و راهی برای تمیز کردن ندارد به همین دلیل است که از این رنگ در نقاط دور از دسترس و یا در مکان هایی که به طور موقت استفاده می شوند و یا در اتاق های بسیار کم رفت و آمد استفاده می شود.

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

 

علت استفاده و پرطرفدار بودن رنگ های قابل شستشو با بررسی رنگ های غیر قابل شستشو مشخص می شود و مطمئناٌ کسی دوست ندارد هزینه ای پرداخت کرده و رنگی به خانه اش بزند که مجبور باشد در فاصله زمانی کوتاهی دوباره مجبور به رنگ آمیزی باشد پس اکثر افراد رنگ های قابل شستشو را ترجیح می دهند تا چند سال از پرداخت هزینه مجدد برای رنگ آمیزی خلاص شوند.

 

مزایای استفاده از رنگ های قابل شستشو

  • رنگ های قابل شستشو همان طور که از نامشان پیداست قابلیت شستشو داشته و می توان در صورت کثیف شدن سطح رنگ شده به راحتی سطح را تمیز کرد.
  • عمر و دوام رنگ های قابل شستشو بسیار طولانی تر از دیگر رنگ ها است و به طور متوسط می تواند در صورتی که ضربه نخورده و رطوبت به دیوار نفوذ نکند تا 5 سال کیفیت خود را حفظ کند.
  • رنگ های قابل شستشو به نسبت عمر و دوامشان قیمت های بسیار مناسبی دارند.
  • این رنگ ها در انواع قابلیت ها تولید شده اند و انواع رنگ های نما و استخری نیز از جلمه رنگ های قابل شستشو محسوب می شوند.
  • برخی رنگ های قابل شستشو مانند رنگ روغنی براق انتخابی ارزان ، بصرفه و بسیار باکیفیت و مقاوم برای رنگ آمیزی فلزات و چوب هستند و به خوبی می توانند از سطوح فلزی در برابر زنگ زدگی و خوردگی جلوگیری کنند و همچنین قابلیت شستشوی بسیار بالایی دارند.
  • اکثر رنگ های قابل شستشو قابلیت اجرا با انواع ابزار مانند قلمو ، غلطک و پیستوله را دارا هستند.

 

لینک های مفید:
فروشگاه رنگ

 

معایب استفاده از رنگ های قابل شستشو

  • رنگ های قابل شستشو با حلال نفتی در هنگام رنگ آمیزی موجب ورود گازهای سمی به محیط شده و افرادی که در آن محیط قرار دارند دچار مسومیت ، تنگی نفس و سرگیجه خواهند شد.
  • داشتن تهویه مناسب در مکانی که با رنگ روغنی و رنگ های حلال نفتی رنگ آمیزی می شوند الزامی است.
  • این رنگ ها به محیط زیست و جو آسیب زده و زباله های باقی مانده از آنها برای گیاهان و جانداران دیگر بسیار خطرناک است.
  • اکثر رنگ های با حلال نفتی بعد از گذشت یک تا دو سال شروع به تیره شدن می کنند و یک تا دو درجه تیره تر از رنگ اصلی می شوند که البته زمان شروع تیره شدن این رنگ ها ،
  • در هنگام رنگ آمیزی با رنگ های قابل شستشو با حلال های بنزین و تینر هر لحظه احتمال حریق وجود دارد و باید تمامی مواد ایمنی در استفاده از این رنگ ها رعایت شود.
  • بوی نامطبوع رنگ های قابل شستشو که در رنگ های روغنی شدید تر است کار را بسیار سخت تر کرده و این بوی خفه کننده تا بعد از خشک شدن کامل رنگ نیز تا مدتها از محیط استشمام می شود که البته روز به روز بو کاهش می یابند اما افراد با مشکلات تنفسی و خردسالان از بوی آن در امان نیستند.

نکته : البته توجه داشته باشید که این عیوب کلی برای رنگ های قابل شستشو است و مبنی بر این نیست که همه ی رنگ های قابل شستشو این مشکلات را داشته باشند پس برای شناخت یک رنگ خاص از رنگ های قابل شستشو می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

موارد استفاده از رنگ های قابل شستشو

  • رنگ های قابل شستشو در ابتدا برای نقاط پررفت و آمد مانند اتاق پذیرایی ، راهپله ها و شرکت ها و مناطق اداری و تجاری توصیه می شوند.
  • نقاطی که بیشتر در معرض کثیفی قرار دارند با اینکه رفت و آمد در آنجا کم است مانند آشپزخانه باید با رنگ قابل شستشو رنگ شود که ترجیحاٌ می توان در سقف این محیط نیز از رنگ های قابل شستشو استفاده کرد تا در صورت کثیف شدن دیوارها و چرب شدن سقف بتوان محیط را با مواد شوینده مناسب و دستمال کاملاً تمیز کرد.
  • رنگ آمیزی سطوح فلزی و چوبی با رنگ های قابل شستشوی باکیفیت بالا مهم است چون رنگ هایی مانند رنگ روغنی براق سطوح را به طور کامل پوشش داده و از عبور رطوبت به درون چوب و فلزات به خوبی محافظت می کنند به همین دلیل از این رنگ ها به عنوان ضد زنگ نیز استفاده می شود.
  • رنگ های قابل شستشو قابل اجرا در کلیه ی سطوح بتنی ، سیمانی ، آجری و هر نوع سطوح دیگری هستند.
  • رنگ های قابل شستشوی اکریلیک کاربرد بسیار فراوانی داشته و با سرعت اجرایی بالای خود قابل اجرا در بیمارستان ها ، مدارس ،مهد های کودک ، هتل ها ،مکان های اداری و تجاری و … هستند.

چند نمونه از رنگ های قابل شستشو

رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک از جدیدترین رنگ ها در نقاشی ساختمان است که بر پایه آب و مواد نفتی طراحی شده اند انواع رنگ های اکریلیک بر پایه آب از جمله رنگ های قابل شستشو و دوستدار محیط زیست هستند که با مزایای بسیار مورد توجه مشتریان قرار گرفته اند.

امروزه در کشورهای پیشرفته استفاده از رنگ های اکریلیک در نقاشی ساختمان به علت آلوده نکردن محیط زیست طرفداران بی شماری داشته و استفاده از رنگ روغنی به طور کامل منسوخ شده است اما متأسفانه رنگ های اکریلیک در ایران کیفیت لازم را نداشته و یا قیمت بسیار بالایی دارند به همین دلیل رنگ های روغنی همچنان در صدر قرار داشته و با مزایای فراوان بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

رنگ های اکریلیک بی بو بوده و بویی بسیار ملایم دارند در حدی که هیچ مشکلی ایجاد نکرده و با خشک شدن رنگ از بین می رود و تولید گازهای سمی هم نمی کنند و می توان در محیط های بسته و بدون تهویه نیز با خیالی آسوده از این رنگ استفاده کرد.

رنگ های اکریلیک جزء رنگ های قابل شستشو محسوب می شوند اما در واقع قابلیت شستشو در این رنگ ها بسیار پایین است و به صورت محدود قابل پاک کردن با دستمال نمناک هستند اما نمونه های خارجی این رنگ با کیفیت ها و قابلیت های بسیار بالاتر وجود دارد که البته قیمت بسیار بالایی داشته و کمتر کسی میل به استفاده از رنگ های آکریلیک گرانقیمت را دارد.

سرعت خشک شدن رنگ های اکریلیک بسیار بالا است و کسی که آن را اجرا می کند باید از مهارت لازم برخوردار باشد و به سرعت رنگ را اجرا کند تا کیفیت و زیبایی رنگ از بین نرود به همین دلیل اجرای این رنگ را به افراد مبتدی و بی تجربه پیشنهاد نمی کنیم.

رنگ فوری در نقاشی ساختمان

ویژگی های رنگ فوری در نقاشی ساختمان

حلال های رنگ ها

رنگ روغنی

رنگ های روغنی از بهترین رنگ های قابل شستشو هستند که با کیفیت عالی همیشه مورد توجه قرار داشته اند و هنوز هم به افرادی که قابل شستشو بودن و کیفیت رنگ در کنار هزینه کمتر اهیمت دارد رنگ های روغنی پیشنهاد می شود.

رنگ های روغنی بالاترین سطح پوشش دهی را در میان رنگ های ساختمانی برخوردار بوده و قابلیت های رنگ آمیزی فراوانی دارند .انواع رنگ روغنی براق بالاترین سطح قابلیت شستشو را داشته و عمر و دوام طولانی مدتی دارد.

انواع رنگ های روغنی مناسب برای رنگ آمیزی انواع سطوح بتنی ، سیمانی ، چوبی ، فلزی و … موجود بوده و می توانند به عنوان عایقی مناسب برای محافظت از فلزات در برابر زنگ زدگی باشند.

با وجود مزایای بی شمار رنگ های روغنی معایب این رنگ ها نیز قابل توجه است همچون: بوی نامطبوع و تند ، سرعت اجرایی و خشک شدن طولانی ، ایجاد گاز سمی ، امکان احتراق در هنگام اجرا و آلوده کننده محیط زیست همه و همه از معایب این رنگ می باشند .بوی نامطبوع این رنگ ممکن است تا چند روز بعد از خشک شدن هم همچنان به مشام برسد و افراد با بیماری های تنفسی، افراد کوهنسال و کودکان را اذیت کند.

۲.رنگ روغنی

در فهرست انواع رنگ های قابل شستشو ساختمانی، به رنگ روغنی می رسیم. می توان گفت این رنگ یکی از بهترین رنگ هایی به شمار می رود که می تواند در برابر شستشو مقاومت بالایی از خود نشان دهد.

رنگ روغنی پس از مخلوط شدن با اکسیژن، حالتی ژله مانند پیدا می کنند و تبدیل به مایعی روغنی می شوند. اگر بخواهیم رنگ روغنی را با رنگ پلاستیک مقایسه کنیم، رنگ روغنی مقاومت بالایی دارد و می توان گفت ضد ضربه است و قابلیت شستشو دارد.

اما رنگ پلاستیک به دلیل مخلوط شدن آن با آب مقاومت کمتری پیدا خواهد کرد و در صورت شسته شدن با آب، از بین می رود. رنگ روغنی را بیشتر بر سطوحی مانند در و پنجره استفاده می کنند. زیرا این مکان ها ممکن است بیشتر در معرض شستشو قرار گیرند.

 

بهترین برند رنگ های اکریلیک 1400