چه باید کرد تا هزینه رنگ آمیزی ساختمان کاهش یافته و کیفیت کار نیز افزایش یابد؟ جواب این سؤال استفاده از روغن زیرکار است این محصول کابردی گزینه ای جذاب برای استفاده به عنوان آستری است اما چه خصوصیاتی موجب شده تا روغن زیرکار بتواند این خواسته ها را برآورده کند.

روغن زیرکار در نقاشی ساختمان بالاخص در نقاشی نمای ساختمان مزایای بسیاری دارد و باید حتماً مورد استفاده قرار گیرد مطمئن باشید هر قدر رنگ گرانبهایی بخرید اگر از روغن زیرکار یا پرایمر در نمای ساختمان استفاده نکنید عمر و دوام رنگ اجرایی کاهش خواهد یافت.در ادامه این مقاله اطلاعات بیشتری در رابطه با روغن زیرکار و کاربرد آن به شما ارائه خواهیم کرد.

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

 

روغن زیرکار چیست؟

روغن الیف

روغن زیرکار یک نوع پرایمر شفاف بر پایه رزین های اکریلیک یا روغنی است که بسته به رنگی که قصد اجرای آن را دارید باید از یکی از این روغن ها استفاده کنید.روغن زیرکار اکریلیک بر پایه آب و روغن زیرکار اکریلیک روغنی بر پایه نفت می باشند این دو محصول هر دو محصولاتی باکیفیت و با دوام با خصوصیات مخصوص به خود هستند.

روغن زیرکار بر روی سطوح گچی ، سیمانی ، بتنی و آجری و هر نوع سطوح دیگری قابلیت اجرا دارد بعد از اجرای روغن زیرکار سطحی با قابلیت چسبندگی بالا برای رنگ اصلی ایجاد می شود و با عایق کردن سطح در برابر رطوبت به بالا رفتن کیفیت رنگ کمک کرده و از پوسته پوسته شدن و ریزش رنگ جلوگیری می کند.

تعمیرات و تغییرات دکوراسیون حتی با کمترین هزینه

کاربرد روغن زیرکار

 

اگر قصد رنگ آمیزی دیواری گچی را دارید باید بدانید که چون گچ متخلخل است چندین دست رنگ باید روی سطح دیوار اجرا کنید تا خلاصه به پوشش دهی مناسبی از رنگ برسید چون سطوح گچی رنگ را جذب خود کرده و پوشش دهی آن را می کاهد به همین دلیل باید هزینه ی بیشتری صرف کرده و مقدار بیشتری رنگ تهیه کنید.اما راهکار کاهش هزینه و بالا رفتن کیفیت رنگ چیست ؟

اگر می خواهید پوشش دهی رنگ را افزایش داده و عمر و دوام رنگ را نیز چند برابر کنید کافیست قبل از اجرای رنگ اصلی یک دست روغن زیرکار با قلمو یا غلطک روی دیوار یا سقف اجرا کنید تا سطحی چسبنده و عایق ایجاد شود حال می توانید با مقدار بسیار کمتری از رنگ و با دو دست رنگ پوشش دهی عالی از رنگ را داشته باشید و در هزینه رنگ نیز صرفه جویی کرده باشید.

در رنگ آمیزی نمای ساختمان نیز چون نما تحت تأثیر مستقیم نور خورشید ، بارندگی و شرایط جوی است احتمال دارد رنگ شما خیلی زود کیفیت خود را از دست داده و پوسته پوسته شده و تخریب شود در اینجا نیز روغن زیرکار یا پرایمر برای بالا بردن کیفیت رنگ شما بسیار تأثیر گذار هستند وقتی از این محصول قبل از اجرای رنگ اصلی استفاده کنید چون قدرت چسبندگی سطح برای رنگ چندین برابر شده و درصد عایق شدن رنگ در برابر نورخورشید و رطوبت افزایش می یابد بر عمر و دوام و حتی درخشندگی رنگ تأثیری مثبت خواهد داشت.

از روغن زیرکار در هر سطوحی می توان استفاده کرد سطوح سیمانی ، بتنی و آجری و حتی سطوح رنگ شده نیز اگر با روغن زیرکار پوشش داده شده و بعد رنگ آمیزی شوند کیفیت و پوشش دهی و کیفیت رنگ اصلی را افزایش داده و هزینه ی پرداختی برای نقاشی ساختمان را کاهش می دهند.

برای استحکام بخشی به سطوح چوبی و کابینت ها نیز می توان از این روغن بهره گرفت تا مقاومت و عمر و دوام چوب افزایش یابد.استفاده از روغن الیف در رنگ آمیزی چوب موجب می شود تا تمامی خلل و فرج چوب به خوبی پوشش داده شده و سطحی کاملاً صاف و یکدست ایجاد شود.

انواع روغن زیرکار

روغن زیرکار

روغن زیرکار اکریلیک

روغن زیرکار اکلریلیک بر پایه آب بوده و مزایای  بسیاری دارد به همین دلیل استفاده از آن رایج بوده و برای سطوح سیمانی ، گچی ، بتنی ، رنگ شده و … قابلیت اجرا دارد.مزایای این روغن شامل :

  • سرعت خشک شدن این محصول بالا است .
  • قیمت این روغن پایین تر از روغن زیرکار روغنی است.
  • سرعت اجرایی بالای این رنگ به کار نقاشی ساختمان سرعت می بخشد.
  • مقاوم در برابر رطوبت در این محصول بالا است.
  • سهولت در اجرا این امکان را فراهم می کند تا افراد مبتدی نیز با قلمو یا غلطک به سرعت کار را انجام دهند.
  • ایجاد سطحی با قدرت چسبندگی بالا از مهمترین مزایای این روغن است که کمک می کند رنگ به هر نوع سطحی با قدرت بچسبد و کیفیت و عمر طولانی پیدا کند.
  • این محصول چون بر پایه آب است بدون بوی تند و آزار دهنده می باشد.
  • گاز سمی ایجاد نمی کند پس سلامت افراد حاضر در محل را به خطر نمی اندازد.
  • دوستدار محیط زیست است چون بخارات سمی و ترکیبات شیمیایی خطرناک ندارد.

روغن زیرکار روغنی

روغن زیرکار روغنی کیفیتی عالی داشته و بر پایه حلال های نفتی تولید شده است این روغن برای استفاده در نمای ساختمان و محیط های با رطوبت بالا بسیار کاربردی بوده و از جمله محصولات باکیفیت و مقاوم در این دسته از محصولات محسوب می شود .از ویژگی های این رنگ شامل :

  • قدرت مقاومت بالا در برابر رطوبت دارد.
  • روغن زیرکار روغنی را با تینر رقیق کرده و سپس اجرا می کنند تا سرعت خشک شدن آن افزایش یابد.
  • سطحی با قدرت چسبندگی بسیار بالا برای اجرای رنگ اصلی ایجاد می کند.
  • این محصول مناسب برای استفاده در زیرکار رنگ های روغنی است.
  • این روغن ها بوی تندی داشته و ایجاد گازهای سمی می کنند.
  • ترکیبات این محصول آن را اشتعال پذیر کرده است.
  • روغن زیرکار روغنی آلوده کننده محیط زیست است.
  • بهتر است از این روغن در محیطی با تهویه مناسب استفاده شود.

اجرای روغن زیرکار

جمع بندی نهایی

روغن های زیرکار از ضروریات رنگ آمیزی هستند چون کیفیت و دوام کار را افزایش می دهند و بهتر است قبل از رنگ آمیزی بر روی هر نوع سطوحی حتی سطوح رنگ شده از پرایمر ها استفاده کنید تا سطحی صاف و یکدست با قدرت چسبندگی عالی و عایق برای رنگ آمیزی داشته باشید.اگر فردی مبتدی هستید می توانید روغن زیرکار را اجرا و سپس از رنگ های پلاستیک استفاده کنید تا بر کیفیت رنگ های پلاستیک بیفزایید.