بلکا یکی از پوشش های جذاب در نقاشی ساختمان است که در دو نوع الیاف ابریشمی و براق و الیاف معمولی در انواع تک رنگ و چند رنگ تولید و عرضه می شود و می توان از آن برای زیباسازی دیوارها و سقف استفاده کرد. اما سؤالی مطرح است و آن اینکه؛ آیا میشه روی بلکا رنگ زد؟

پاسخ کوتاه به این سؤال این است که بله ، روی بلکا می توان رنگ زد. اما پاسخ کامل تر این است که بسته به نوع بلکا و رنگی که انتخاب می کنید، ممکن است نتایح متفاوتی داشته باشید.

بهترین رنگ برای اتاق خواب

بلکا چیست؟

بلکا یک پوشش دیواری است که از الیاف طبیعی یا مصنوعی ساخته می شود. این پوشش معمولاً سفید یا سیاه است و می توان آن را در طرح ها و رنگ های مختلف نیز تولید کرد.

رنگ آمیزی ساختمان با مولتی کالر

رنگ هایی که می توان روی بلکا زد، معمولاً رنگ های پایه آب هستند. این رنگ ها به راحتی روی بلکا می چسبند و ماندگاری خوبی دارند. همچنین، رنگ های پایه آب نسبت به رنگ های روغنی، بوی کمتری دارند و برای محیط زیست نیز مضر نیستند.

با این حال، برخی از انواع بلکا ممکن است برای رنگ آمیزی مناسب نباشند. به عنوان مثال، بلکا های طرح دار ممکن است رنگ را به خوبی جذب نکنند و نتیجه کار چندان مطلوب نباشد. همچنین، اگر بلکا به درستی اجرا نشده باشد، ممکن است در هنگام رنگ آمیزی، ترک خورده یا پوسته پوسته شود.

اجرای رنگ روی بلکا

 

لینک های مفید:
اجرای میکروسمنت

 

اجرای رنگ روی بلکا

به طور کلی، اگر می خواهید روی بلکا رنگ بزنید، باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • سطح بلکا را کاملاً تمیز و خشک کنید چون رطوبت و آلودگی ها می تواند عمر و زیبایی رنگ اجرا شده را کاهش دهد.
  • اگر بلکا ترک خورده یا پوسته پوسته شده است، آن را ترمیم کنید چون رنگ برعکس بلکا نمی تواند ترک ها را پر کند و پوسته های موجود نیز موجب ریزش رنگ پس از خشک شدن خواهد شد.
  • از رنگ پایه آب استفاده کنید چون رنگ های پایه روغن نمی توانند با قدرت به سطح بچسبند و خیلی زود پوسته پوسته شده و کیفیت خود را از دست می دهند.
  • قبل از شروع رنگ آمیزی، یک لایه آستر بزنید چون لایه آستر، رنگ بلکا را پوشش داده و در پوشش دهی رنگ اصلی کمک می کند.
  • رنگ آمیزی را در چند لایه انجام دهید. تعداد لایه های رنگ به رنگ بلکا و جنس رنگ اجرایی بستگی دارد و باید لایه ها در حدی اجرا شوند که پوشش دهی کامل انجام شده و رنگ بلکا به طور کامل محو شود.

با رعایت این نکات، می توانید نتیجه خوبی از رنگ آمیزی روی بلکا بگیرید.

رنگ آمیزی ساختمان با مولتی کالر

معایب رنگ آمیزی روی بلکا

همان طور که می دانید سطح بلکا سطحی نامنظم است در رابطه با بلکا این سطح مشکل ساز نیست و بلکه زیبایی کار را چند برابر کرده اما اگر بخواهید سطح آن را رنگ کنید چون نمی توان به خوبی، بتونه یا سنباده کاری برای صاف و یکدست شدن سطح انجام داد پس رنگ اجرایی نیز ناصاف اجرا خواهد شد.

شاید در برخی موارد این ناصافی موجب زیبایی بیشتر در رنگ شود اما در برخی موارد نیز ایجاد سطح  زبر و ناصاف موجب القای حس بی نظمی در محیط شده و از همه بدتر اینکه نمی توان سطح دیوار را دستمال کشید چون آلودگی ها در ناصافی ها تجمع پیدا کرده و نمی توان آن را به خوبی تمیز کرد.

به طور کلی باید بگوییم که اگر دیوارهای اتاق یا مکانی را رنگ می کنید که چندان محیط مهمی نیستند و نیاز به زیباسازی ندارند می توانید روی بلکا را بدون دغدغه رنگ آمیزی کنید. اما اگر اتاق پذیرایی ، نشیمن و یا اتاق های پررفت و آمد را رنگ آمیزی می کنید بهتر است بلکا را از دیوار جدا کنید تا هم کیفیت و هم زیبایی رنگ اجراییتان افزایش یابد.

اگر سطح دیوار بلکا است و شما بار دیگر قصد دارید آن را با نوع دیگری از بلکا پوشش دهید جای نگرانی نیست و می توانید بدون انجام زیرسازی خاصی به راحتی روی آن را با پوشش جدید از بلکا بپوشانید.