رنگ آمیزی دیوار رنگ شده بسیار راحت تر از دیوار های سیمانی ، گچی یا بتنی است اما اینکه زیرساز دیوار چه نوع رنگی باشد این هم بسیار مهم است چون اگر زیرساز دیوار از انواع رنگ های ضد آب با حلال روغنی باشد به علت آب گریز بودن سطح به سختی می توان از انواع رنگ با حلال آب بر روی رنگ هایی مانند رنگ روغنی استفاده کرد.اما چگونه رنگ روغنی را برروی دیگر رنگ ها اجرا کنیم؟

نقاشی ساختمان با قلمو

استفاده از رنگ روغنی بر روی رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک از جمله رنگ های با حلال آب است و استفاده از رنگ روغنی بروی این رنگ مشکل خاصی ایجاد نمی کند.رنگ های روغنی با حلال بنزین از قوی ترین سطح پوشش دهی و چسبندگی برخوردار بوده و به خوبی به سطوح می چسبند از این رو استفاده از این رنگ برروی انواع سطوح امکان پذیر بوده و مهم نیست چه نوع سطحی دارید سطوح گچی ، سیمانی ، بتنی ، چوبی و حتی فلزی را می توان با رنگ روغنی رنگ آمیزی کرد.

 

لینک های مفید:
رنگ آمیزی ساختمان

 

نقاشی ساختمان در ولنجک

خصوصیات رنگ های روغنی

رنگ های روغنی از جمله رنگ های با حلال بنزین هستند که قدرت شستشوی بالایی داشته و ضد آب هستند از این رو این رنگ ها جزء بهترین رنگ های ضد آب محسوب می شوند. اما چرا استفاده از این رنگ در سال  های اخیر کم شده و حتی در برخی کشورهای پیشرفته استفاده از رنگ روغنی منسوخ شده است؟

علت این اتفاق را در ترکیبات این رنگ باید جستجو کرد چون این رنگ با حلال آب آلوده کننده محیط زیست بوده و در هنگام اجرا موجب تولید گازهای سمی شده و این گازها برای محیط زیست و حتی برای موجودات زنده و انسان ها مضر بوده و اگر استفاده از این رنگ در فضای بسته باشد این گازها می توانند موجب مسمومیت شوند و همچنین اگر شعله آتشی در نزدیکی آن باشد ممکن است موجب آتش سوزی شود.

رنگ های روغنی در سه دسته کلی رنگ روغنی براق و رنگ روغنی مات تولید و عرضه شده است همچنین از ترکیب این دو رنگ در نسبت های متفاوت رنگ نیمه مات روغنی را ایجاد می کند که هر یک خصوصیات و مزایای خاص خود  را دارند.

 

لینک های مفید:
پتینه دیوار

 

مزایای رنگ های روغنی

  • ضد آب بودن این رنگ از بهترین مزایای این رنگ است که موجب عمر و دوام طولانی مدت این رنگ شده و استفاده از آن را بصرفه می کند.
  • پوشش دهی قوی این رنگ بسیار بالا بوده و نسبت به دیگر رنگ ها بسیار مورد توجه است و می توان با تعداد دست های کمتر رنگ سطح را کاملاٌ پوشش داده و رنگی بی نقص اجرا کرد.
  • قیمت مناسب این رنگ از دیگر مزایای آن است که موجب شده تا استفاده از این رنگ برای مشتریان بصرفه تر باشد و در کنار بهره گیری از کیفیت عالی این رنگ،هزینه کمتری نیز پرداخت کنند.
  • با اینکه رنگ اکریلیک در دنیا مورد تأیید است اما قیمت بالاتر و کیفیت پایین تر این رنگ نسبت به رنگ های روغنی باعث شده تا همچنان استفاده از رنگ روغنی بیشتر مورد پسند باشد.

معایب رنگ های روغنی

  • بوی بسیار نامطبوع این رنگ همراه با گازهای سمی حتی پس از خشک شدن رنگ تا چند روز ادامه دارد.
  • این رنگ آلوده کننده محیط زیست است استفاده از این رنگ به محیط زیست صدمه می زند.
  • حلال بنزین که خطر آتش سوزی این رنگ را افزایش می دهد.
  • رنگ های روغنی پس از اجرا بعد از حدود یک سال شروع به تیره شدن کرده و یک تا دو درجه از رنگ اصلی تیره تر خواهند شد.

کاتالوگ در نقاشی ساختمان