نقاشی ساختمان از گذشته های دور مورد توجه و استفاده بوده و برای تزیین خانه ها استفاده می شده اولین رنگ های ساختمانی از مواد طبیعی تولید می شدند اما به مرور زمان رنگ پلاستیک تولید و عرضه شد و بعد ها رنگ های روغنی نیز به بازار نقاشی ساختمان عرضه شد .

سالهای بسیار طولانی استفاده از این دو رنگ در نقاشی ساختمان متداول بود تا اینکه با گرم شدن بازار کاغذ های دیواری تولید کنندگان رنگ های ساختمانی و استادکاران نقاش ساختمان تصمیم به بررسی و ارتقاء رنگ های ساختمانی گرفتند تا بتوانند با تولید رنگ های طرح دار و ایجاد طرح های مانند کاغذ دیواری ها در بازار رقابت میان این دو دیوار پوش به برتری دست پیدا کنند .در ادامه این مقاله قصد داریم تعدادی از طرح برتر در نقاشی ساختمان را به مشتریان معرفی کنیم.

انواع طرح برتر در نقاشی ساختمان

پتینه در نقاشی ساختمان

1-طرح پتینه در نقاشی ساختمان

پتینه تکنیکی مدرن و بسیار زیبا است که قابلیت اجرا بر روی سطوح مختلف از جمله دیوار – سقف – سطوح فلزی – پارتیشن ها و … است که طرفداران بسیار بی شماری دارد , پتینه در انواع پتینه روغنی ،اکریلیک ، کلاسیک و مدرن ،برجسته و مسطح ،سنتی و ایتالیایی ،طراحی و اجرا می شود. پتینه به دو صورت کلی پتینه مسطح و برجسته و در طرح های زیبایی مانند طرح ترک ،طرح سنگ ، پتینه ابر و باد ،پتینه طرح چوب و انواعی بسیار جذاب از طرح ها که با خلاقیت استادکاران نقاش می تواند متنوع تر و زیبا تر اجرا شود.

 
لینک های مفید: نقاشی نمای ساختمان
 
 

سبک پاپ کورن طرحی برجسته از سبک کلاسیک است که در گذشته در سقف مورد استفاده قرار می گرفته و امروزه نیز در سقف و دیوار ها مورد استفاده است. این سبک از طراحی در نقاشی ساختمان با معماری بسیار زیبا با فوایدی همچون عایق صدا ،سرعت اجرایی بالا و به صرفه بودن ،نیز برخوردار است.

سبک پاپ کورن با یک کمپرسور هوا و تفنگ قیفی قابل اجرا است برای اجرای این سبک نیاز به ترکیبی خشک از پلی استایرن خشک و با رنگ سفید استاندارد است.در روش اجرای این سبک کافیست پس از بتونه کاری سطح بافت پاپ کورن طبق دستور روی بسته با آب مخلوط کرده و مورد استفاده قرار گیرد.

این طرح همان طور که از نامش مشخص است طرحی مشابه پوست پرتقال و به حالت برجسته است.طرح پوست پرتقال را می توان در دیوار ها و سقف مورد استفاده قرار داد.طرح پوست پرتقال از طرح های جذاب و مورد پسند بوده و بسیار پرطرفدار است.برای اجرای این طرح باید سطح را از گردوغبار پاک کرده و سطح را کاملاً صاف و یکدست کرد.برای اجرای این طرح نیاز به تفنگ قیفی و کمپرسور هوا است.مواد مورد استفاده در این طرح پودر گچ سفید است که باید با آب مخلوط شود و پس از ایجاد گچی با غلظت مناسب روی سطح اجرا شود.

4-طرح بافت گل رز برجسته در نقاشی ساختمان

این نوع از طرح نیز نوعی از طرح پای کلاغ است که با استفاده از قلمو و با ایجاد دایره هایی در ملات مرطوب ایجاد می شود.تا طرحی مشابه با گل رز طراحی شود.این طرح زیبا و فوق العاده در کنار زیبایی نواقص سطح را پوشانده و بر مقاومت سطح نیز می افزاید.

5-طرح تکنیک حذفی در نقاشی ساختمان

این طرح که الگویی روستایی و جذاب است شبیه به گچ کاری اجرا می شود.این طرح نیز مانند طرح پوست پرتقال بوده اما یک مرحله بیشتر از طرح پوست پرتقال بوده و قله ها و برآمدگی هایی که روی دیوار به وجود آمده با یک ماله پهن ،صاف می شود.در اجرای این طرح باید زمانبندی دقیق باشد تا ترکیب در زمان مناسب صاف شود تا بدون ایجاد ترک طرحی بی نقص ایجاد شود.

 
لینک های مفید: نقاشی ساختمان
 

6-طرح ماسه برجسته در نقاشی ساختمان

این طرح با پرایمر بامخلوط ماسه که معروف به پرلیت اجرا می شود بدین صورت که از یک قلمو 7 اینچی استفاده کرده و با ایجاد حلقه هایی روی دیوار با پرلیت ،کار شروع می شود و پس از 24 ساعت که مواد روی دیوار خشک شد رنگ آمیزی روی دیوار انجام می شود.

 

7-طرح پای کلاغ در نقاشی ساختمان

طرح پای کلاغ طرحی با الگوی تصادفی از خطوط نازک است.برای اجرای این طرح نیاز به غلطک و قلموی slap و ترکیب دیوار خشک است در این طرح قلمو را به ترکیب دیوار خشک که با آب مخلوط شده، آغشته کرده و به دیوار ضربه زده می شود تا طرح هایی تصادفی بر روی سطح دیوار ایجاد شود.مدت زمان حدود 24 ساعت زمان لازم است تا مواد روی دیوار خشک شده و سپس رنگ آمیزی اجرا شود.

 

در این روش الگویی تصادفی با خطوط مسطح و پهن تر به جای خطوط نازک در طرح پای کلاغ استفاده می شود.در این روش نیز به غلطک و قلمو slap و ماله نیاز است.با استفاده از تکنیک پای کلاغ بافتی روی سطح ایجاد می شود سپس با تکنیک حذفی برخی بافت ها پاک می شود و در صورتی که ماله روی دیوار خط می انداخت باید کمی زمان داده شده و سپس کار ادامه یابد.

 

9-طرح بافت شانه در نقاشی ساختمان

این نوع از طرح ،طرحی است که با ایجاد خطوطی در عرض با شکل های مختلف بر روی سطح الگوهایی به شکل رنگین کمان هایی در کنار هم ایجاد می کند که که با نظمی خاص جذابیتی بی نقص به سطح می بخشند.در اجرای این طرح نیاز به غلطک و ماله ای مخصوص است که دانه هایی با فاصله های یکسان دارند.البته قابل ذکر است که این طرح از ماله ها در دو نوع طرح ریز تر و درشت تر موجود هستند و بسته به سلیقه می توان هر یک را انتخاب کرد .

در اجرای این طرح ابتدا باید با غلطک رنگ را به دیوار اجرا کرده و سپس با ماله دانه دار ریز یا درشت روی رنگ خطوطی را ایجاد کنید.

پتینه در نقاشی ساختمان