دوست دارید با هزینه کم و بودجه محدود، خانه‌تان را نوسازی کنید؟ با رنگ پلاستیک نقاشی کنید. این رنگ از قدیمی‌ترین رنگ‌ها برای نقاشی ساختمان است که به دلیل ویژگی‌های ساختاری‌اش در پروژه‌های نقاشی ساختمان داخلی و خارجی محبوبیت دارد. البته بیشترین رنگ پلاستیک برای سقف است. در ادامه این مطلب شما را با دیگر ویژگی‌های رنگ پلاستیک حرف می‌زنیم و نحوه طریقه زدن رنگ را توضیح می‌دهیم.

مزیت‌های استفاده از رنگ پلاستیک در نقاشی ساختمان

رنگ پلاستیک نوعی رنگ بر پایه آب است. از ویژگی‌های این‌رنگ که آن را محبوب می‌کند عبارت‌اند از:

  1. سرعت خشک شدن بالا: یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های رنگ پلاستیک، سرعت خشک‌شدن بالای آن است. نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک در زمان کمتری به پایان می‌رسد و نیازی به انتظار طولانی برای خشک شدن نیست.
  2. آسانی استفاده: رنگ پلاستیک با آب رقیق می‌شود و به آسانی با غلتک و قلم‌مو زده می‌شود. نقاشان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای می‌توانند با رنگ پلاستیک نقاشی کنند.
  3. مقاومت در برابر رطوبت: رنگ پلاستیک در دو نوع نیم پلاستیک و تمام پلاستیک ساخته می‌شود. رنگ نیم‌پلاستیک در برابر رطوبت مقاومت است و در محیط‌های مرطوب به خوبی عمل می‌کند.
  4. هزینه کم: قیمت رنگ کاری ساختمان کم است. چه بخواهید خودتان نقاشی کنید و چه از نقاشان کمک بگیرید، هزینه اجرا به نسبت سایر رنگ‌ها کمتر است.

 

لینک های مفید:
قیمت نقاشی ساختمان

البته که رنگ پلاستیک محدودیت‌هایی هم دارد. مثلا بر خلاف رنگ روغنی با آب تمیز نمی‌شود و برای سطوحی که نیاز به شست‌وشوی مکرر دارند، مناسب نیست. همچنین رنگ پلاستیک نسبت به رنگ روغنی دوام کمتری در برابر خراشیدگی و ضربه دارد و در محیط پرتردد استفاده نمی‌شود. برای رسیدن به پوشش خوب این رنگ، معمولا به اعمال چند لایه است.

مزیت‌های استفاده از رنگ پلاستیک در نقاشی ساختمان

مراحل آموزش نقاشی با رنگ پلاستیک

تا اینجا ویژگی‌های رنگ پلاستیک را معرفی کردیم. اگر می‌خواهید خودتان نقاشی کنید، باید نحوه آماده سازی و طریقه زدن آن را یاد بگیرید.

  1. آماده سازی وسیله‌ها و رنگ‌ها

در مرحله اول نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک باید ابزار و متریال را آماده کرد. چقدر رنگ نیاز دارید؟ هر یک گالن رنگ حدود 7 تا 9 متر مربع دیوار را پوشش می‌دهد. با توجه به اینکه برای نقاشی به طور متوسط 3 مرتبه رنگ کاری نیاز است، به ازای هر 7 تا 9 متر مربع، متوسط 4 گالن رنگ نیاز دارید. هر گالن رنگ حدود 4 کیلوگرم است و در حال حاضر هر گالن رنگ پلاستیک با قیمت 350.000 تا 550.000 در بازار به فروش می‌رسد. با توجه به متراژی که می‌خواهید آن را رنگ بزنید، رنگ بخرید و اگر محاسبه برایتان سخت بود، از فروشندگان کمک بگیرید. ابزارهای نقاشی ساختمان سطل، قلم مو، غلطک، نردبان، سینی رنگ، ظرفی برای مخلوط کردن رنگ، میکسر یا همزن هستند. بعد از آماده کردن این وسیله‌ها نوبت آماده‌سازی رنگ برای شروع کار است.

معمولا رنگ پلاستیک به صورت غلیظ ارائه می‌شود و نیاز به رقیق کردن دارد. برای رقیق کردن رنگ پلاستیک آن را داخل سطل بریزید و به آرامی آب اضافه کنید. نسبت آب به رنگ روی محصول نوشته شده اما به طور کلی نسبت 10 درصد آب به 10 درصد رنگ، نسبت ترکیبی مناسبی است. با استفاده از میکسر یا همزن برقی آب و رنگ را به خوبی مخلوط کنید تا ترکیبی یکنواخت به دست بیاید. بعد از مخلوط کردن رنگ بهتر است مدت زمان 15 تا 30 به رنگ استراحت دهید تا حباب‌های آن از بین بروند و ترکیب آماده شود.

  1. آماده سازی سطح

همانطور که گفتیم بیشترین کاربرد رنگ پلاستیک برای سقف است. اما اگر می‌خواهید دیوارها را هم با این رنگ نقاشی کنید، مشکلی نیست. فقط یادتان باشه که سطح مورد نظر باید به خوبی تمیز و از هر گونه گرد و غبار، چربی و آلودگی‌های دیگر پاک‌سازی شود. برای این کار می‌توانید از محلول‌های شوینده ملایم و آب استفاده کنید. پس از تمیز کردن، سطح را خشک کنید تا هیچ رطوبتی باقی نماند. همچنین، هرگونه ترک، سوراخ یا نقص‌های سطح باید قبل از رنگ‌آمیزی ترمیم شوند.

می‌توانید بتونه آماده را به همراه رنگ از فروشگاه‌ها بخرید و ناهمواری‌ها را با آن پرکنید. بعد از صاف کردن سوراخ‌ها و شکاف‌ها، با سنباده روی سطح بکشید و بگذارید خشک شود.

 

لینک های مفید:
قیمت اجرای کنیتکس

رنگ پلاستیک در نقاشی ساختمان

  1. آسترکشی یا پرایمر

نقاشان ساختمانی پیشنهاد می‌کنند حتما قبل از رنک‌کاری، یا پرایمر آسترکشی کنید. به این ترتیب چسبندگی سطح بیشتر و رنگ به طور یکنواختی روی آن اعمال می‌شود. پرایمر با به طور آماده از رنگ فروشی تهیه کنید و با غلتک یا قلم مو آن را به سطح دیوار بزنید. بعد از این مرحله اجازه دهید تا دیوار خشک شده و برای نقاشی با رنگ پلاستیک آماده شود.

  1. رنگ کاری

سریع‌ترین و به صرفه‌ترین ابزار برای نقاشی ساختمان، غلطک است. برای رنگ کاری را غلتک با رنگ آماده شده را به آرامی داخل سینی رنگ ریخته و غلتک را به آن آغشته کنید. بعد آن را روی شبکه سینی بکشید تا رنگ اضافی آن گرفته شود. بهترین روش نقاشی رنگ کاری از گوشه و از بالا به پایین است. برای ایجاد پوشش یکنواخت هر بخش را چند بار عمودی و بعد افقی رنگ بزنید. برای گوشه‌ها از قلم‌مو استفاده کنید و حرکت دستتان را کوتاه و متقاطع انجام دهید تا رنگ به خوبی پخش شود.

از آنجایی‌که رنگ پلاستیک پوشانندگی خوبی ندارد، باید چند مرتبه رنگ کاری کنید. بعد از زدن هر لایه رنگ اجازه دهید تا سطح خشک شود و بعد لایه بعدی را نقاشی کنید. هر مرتبه رنگ کاری با رنگ پلاستیک در دمای متعادل 4 ساعت زمان خشک شدن نیاز دارد.

رنگ پلاستیک نقاشی ساختمان

بررسی کیفیت و کنترل نهایی

بعد از تمام شدن رنگ کاری و خشک شدن رنگ، تمام سطح را نگاه کنید و بررسی کنید که کیفیت کار بالا باشد. ابزارهای نقاشی را شسته و خشک کنید تا خراب نشوند. به خاطر داشته باشید که در شروع کار در و پنجره‌ها باز باشند و تهویه به خوبی انجام شود. برای محافظت دستگاه تنفسی و چشم‌ها از ماسک و عینک ایمنی استفاده کنید و.

نتیجه‌گیری

رنگ پلاستیک با وجود برخی محدودیت‌ها، یکی از بهترین گزینه‌ها برای نقاشی ساختمان به شمار می‌آید. سرعت خشک شدن بالا، سهولت در استفاده و قیمت مناسب از جمله مزایای این نوع رنگ هستند. با انتخاب رنگ مناسب، آماده‌سازی صحیح سطح و رعایت مراحل رنگ‌آمیزی، می‌توان به نتایجی با کیفیت و ماندگار دست یافت. امیدواریم این راهنما به شما کمک کند تا پروژه نقاشی ساختمان خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.