نقاشی لوکس

قلمو و غلطک را چطور تمیز کنیم

امروزه برای زیباسازی و محافظت از انواع سطوح استفاده از رنگ های متنوع بسیار رونق پیدا کرده و افراد تلاش می کنند حد اکثر هزینه ای که برایشان مقدور است صرف کنند تا رنگ آمیزی با کیفیت عالی و عمر و دوام طولانی داشته باشند اما در رسیدن به این هدف فقط استفاده از بهترین رنگ ها کافی نیست و نیاز به رعایت نکات دیگری نیز هست نکاتی همچون استفاده از قلمو و غلطک تمیز،ما قصد داریم در این مقاله شما را با راهکارهای در رابطه با تمیز کردن قلمو و غلطک آشنا کنیم پس ما را همراهی کنید.

رنگ آمیزی درب و پنجره

اگر رنگ روی قلمو و غلطک باقی بماند موجب خشک شدن و از بین رفتن کیفیت و لطافت پرزهای قلمو و غلطک شده و دیگر نمی توان با این ابزار رنگ آمیزی باکیفیت و زیبا اجرا کرد پس باید بعد از هر بار استفاده از این ابزار آنها را به خوبی تمیز و خشک کرده و در جایی مناسب نگهداری کنید اما سؤال این است که آیا می توان انواع رنگ ها با ترکیبات متفاوت را به طور کامل از روی ابزار پاک کرد؟

در پاسخ به این سؤال به طور کلی باید بگوییم بله شما می توانید رنگ را کاملاً از روی ابزارتان تمیز کنید البته به شرطی که از پاک کننده ای مناسب با نوع رنگ استفاده کنید تا بتواند رنگ را در خود حل کرده و از روی پرز های قلمو و غلطک پاک کند بدون اینکه به این پرز ها آسیب زده و آنها را خشک و خشن کند.

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

 

نکات مهم در شستشوی قلمو و غلطک

شستشوی قلمو و غلطک

شما می توانید رنگ را از روی ابزار به خوبی پاک کنید به شرطی که به چند نکته توجه کنید که اهمیت زیادی دارند.

  1. باید پیش از خشک شدن رنگ روی ابزار آنها را شستشو داد در غیر اینصورت اگر رنگ خشک شود دیگر نمی توانید آن را از روی پرزها تمیز کنید و هر قدر هم که تلاش کنید باز هم بقایای رنگ روی آنها باقی خواهد ماند.
  2. برای تمیز کردن رنگ از روی ابزار به جنس رنگ توجه کنید رنگ ها یا پایه روغنی و یا پایه آب هستند و باید بر طبق حلالشان با ماده ای مناسب پاکسازی شوند.
  3. استفاده از آب در تمیز کردن ابزار برای رنگ های حلال آب خوب است البته به شرطی که آنها را در آب فرو نکرده و در آب به مدت طولانی قرار ندهید چون عمر غلطک و قلمو را کاهش خواهد داد و خیلی زود قلمو و غلطکتان خراب خواهد شد.
  4. ابزار را قبل از خشک شدن رنگ به سرعت شستشو داده و به خوبی خشک کنید تا کیفیت ابزارتان از بین نرود و رنگ آمیزی های بعدی با آنها با کیفیت عالی اجرا شود.
  5. اگر بعد از اجرای رنگ امکان شستشوی ابزارتان را ندارید می توانید به کمک پارچه یا کاغذ رنگ را با دقت از روی آنها پاک کنید تا رنگ باقی مانده به حداقل ممکن برسد و در اولین فرصت ابزار را به خوبی تمیز کنید.

چگونه رنگ های پایه آب را از ابزار پاک کنیم؟

رنگ های پلاستیک و رنگ های اکریلیک پایه آب را چگونه از روی قلمو و غلطک پاک کنیم؟  محلول آب و صابون بهترین محلول برای پاک کردن رنگ است . برای شستشوی ابزار محلول آب و صابون را با آب گرم تهیه کرده و آن را کم کم روی ابزار ریخته و ماساژ دهید تا رنگ به طور کامل تمیز شود.

توجه داشته باشید که قبل از اینکه رنگ خشک شود کار شستشو را انجام دهید تا شستشویی بی نقص داشته باشید و برس ها حالت خود را از دست ندهند.

بعد از تمیز شدن رنگ از روی ابزار نوبت به شستشوی نهایی می رسد پس برس را زیر آب گرفته و صابون را به طور کامل از روی آن شستشو دهید.

حال که قلمو و غلطک کاملاً تمیز شده باید آن را به خوبی خشک کرده و در جایی مناسب نگهداری کنید.

تمیز کردن قلمو و غلطک

چگونه رنگ های پایه روغنی را از ابزار پاک کنیم؟

رنگ های روغنی و رنگ های اکریلیک با حلال روغنی جزء رنگ هایی هستند که نمی توان آنها را با آب تمیز کرد و باید از حلال هایی همچون اتانول ، بنزین ، تینر و … استفاده کرد البته بهترین نوع حلال برای پاک کردن رنگ روی بسته بندی رنگ ها نوشته شده که کار را راحت تر می کند .

مقداری از حلال که می تواند حلال های معدنی باشد را داخل ظرفی ریخته و ابزار را در آن فرو کنید و حتماً از دستکش استفاده کنید بعد شروع به شستشوی ابزار در حلال کنید شاید نیاز باشد چند بار حلال را عوض کرده و مجدداً شستشو را انجام دهید تا رنگ کاملاً پاک شود .

توجه داشته باشید که اگر رنگ خشک شود دیگر نمی توان آن را از روی ابزار پاک کرد و حالت برس غلطک و قلمو هم از بین خواهد رفت پس شستشوی این ابزار را به بعد موکول نکنید مگر اینکه بتوانید از خشک شدن برس جلوگیری کنید.

بعد از تمیز شدن رنگ باید ابزار را در جایی تمیز قرار دهید تا کاملاً خشک شود و حلال از روی آن به قولی بپرد .با خشک شدن کامل نوبت به شستشوی ابزار می رسد پس ابزار را زیر آب گرم گرفته و خوب آب بکشید در صورت نیاز می توانید از صابون برای تمیز شدن بهتر ابزار استفاده کنید البته اگر رنگی روی آنها باقی مانده باشد صابون نمی تواند کمکی به شما بکند.

حال می توانید ابزار را با دستمالی تمیز خشک کرده و در جایی  مناسب و بدون آلودگی قرار دهید تا کاملاً خشک شود.

نکته بسیار مهم : بعد از شستشوی غلطک و قلمو آنها را از جایی آویزان کنید تا خشک شود چون اگر به برس ها کوچکترین فشاری وارد شود شکل اولیه ی خود را از دست داده و خراب خواهند شد.

نکته : هرگز قبل از اطمینان از خشک شدن کامل قلمو و غلطک آنها را در ظرف در بسته و یا جاهایی که هوا در و بدل نمی شود قرار ندهید چون سرعت خشک شدن بسیار  کند شده و کیفیت و عمر ابزار شما به شدت کاهش خواهد یافت.

تمیز کردن قلمو و غلطک


طراحی اختصاصی
تماس
call