متادیسکریپشن: در اینجا به بررسی انواع روش‌های خمکاری میلگرد و چگونگی انجام آن پرداخته می‌شود.

معرفی انواع روش‌های خم‌کردن میلگرد

فرآیند خمکاری میلگرد که یک فرآیند مکانیکی است، باعث می‌شود بدون اینکه میلگرد شکسته شود به شکل‌های متفاوتی تغییر شکل دهد. در موارد زیادی لازم است تا میلگردها برش داده شوند و یا خم شوند. میلگردها به‌طور معمول، در طول ۱۲ متر در کارخانه‌ها تولید و بسته‌بندی می‌شوند، اما استفاده از این شاخه‌های بلند همه‌جا امکان‌پذیر نیست. بنابراین، لازم است که میلگردها برش داده شده و یا خم شوند. در اینجا با عملیات خمکاری، اصول و انواع روش‌های آن آشنا می‌شویم.

روش های خمکاری میلگرد

در صورتی که قصد خرید میلگرد را دارید، ابتدا باید مشخص کنید که چه نوع میلگردی مورد نیاز پروژه­تان است. کارخانه پردیس آذربایجان تولید کننده انواع میلگرد با برترین کیفیت معرف حضور تمام پیمانکاران و سازندگان است. شرکت آسن نماینده فروش انواع تولیدات این شرکت است و تمام محصولات را با قیمت کارخانه عرضه می­کند. مشتریان عزیز می­توانند برای اطلاع از قیمت میلگرد سلفچگان با کارشناسان فروش واحد میلگرد تماس بگیرند.

خمکاری میلگرد چیست؟

رکن اساسی یک سازه میلگرد است که برای استحکام ساختمان نقش اساسی دارند. میلگردها در انواع مختلف از نظر سایز، وزن، شکل و جنس در بازار وجود دارند اما برای قابل استفاده‌بودن نیاز به تغییراتی از جمله برش و خم‌کردن دارند. بنابراین، باید به سراغ فرآیند خمکاری میلگرد رفت که با ابزارهای مختلفی به شکل منحنی و خمیده در می‌آیند. هنگامی که یک میلگرد بدون اینکه شکسته شود، دچار تغییر شکل شود، خمکاری رخ می‌دهد. خمکاری از وارد‌کردن نیرو حول یک نقطه انجام می‌شود. در خمکاری سطح بیرونی میلگرد تحت کشش و سطح داخلی آن تحت فشار قرار می‌گیرد که همین کشش و فشار، خم‌شدن میلگرد را سبب می‌شود.

کیفیت میلگرد نقش موثری در خمکاری میلگرد دارد. با انتخاب با کیفیت ترین میلگرد با خیال راحت روند انجام پروژه را پیش می­برید. در شرکت آسن هر روز قیمت میلگرد درب کارخانه توسط کارشناسان فروش آپدیت می­شود.

اصول خمکاری میلگرد

به دلیل اهمیتی که در برش و خمکاری میلگرد وجود دارد، باید با دقت انجام شود تا از خسارت به مصالح دیگر جلوگیری شود. به‌همین دلیل بعد از هر عملیاتی نیاز است که میلگردها توسط افراد متخصص بررسی شوند و از نظر ترک‌خوردگی مورد ارزیابی قرار گیرند. در زمان خمکاری میلگرد بایستی یک سری استانداردها و مقررات ملی ساختمان ایران و همینطور نظارت بر فرآیند خمکاری میلگرد فولادی و یا استیل رعایت شود. در صورت رعایت‌نکردن این قوانین امکان کاهش مقاومت آرماتور و حتی شکستن آن نیز وجود دارد. یکی از این اصول میزان قطر خم قلاب است که به محلی گفته می‌شود که در اثر خمکاری میلگرد به حالت منحنی در می‌آید. این بخش، با افزایش فشار و خم‌شدن بیشتر آرماتور شکلی شبیه به دایره به خود می‌گیرد. لازم به ذکر است که این اصول برای تمامی روش‌ها یکسان است و تنها اختلاف آن‌ها در ابزاری است که خمکاری به وسیله آن انجام می‌شود. البته یک بخش مهم از اصول خمکاری رعایت ضوابط ایمنی مثل استفاده از وسایل ایمنی شامل لباس کار، کفش کار و دستکش و کلاه برای اپراتورها است.

اشکال خمکاری میلگرد

  • خم راستا یا ستیکا: این میلگردها به شکل سیم هستند که دو سر میلگرد زاویه ۹۰ درجه دارد و دارای دو شاخه برجسته یا محدب است. این نوع میلگرد، باعث درگیری بیشتر در بتن می‌شود و در نتیجه مقاومت کششی افزایش می‌یابد. همچنین برای جلوگیری از ترک در دیوارها قابل استفاده است. در سازه‌های بتن آرمه کاربرد دارد.
  • میلگرد خاموت: از پرمصرف‌ترین میلگردها در آماتوربندی ساختمان است و نقش انتقال تنش به طرفین یک ترک مورب به‌عنوان مسلح‌کننده بتن را دارد. به صورت یک حلقه بسته در سازه‌ها استفاده می‌شود. با خمکاری میلگرد به شکل چهارگوش، خاموت به وجود می‌آید که به صورت عمودی و مورب در ستون‌ها برای جلوگیری از نیروهای برشی و خمشی استفاده می‌شود.
  • میلگرد اوتکا: به‌عنوان میلگرد تقویتی در سقف و دیوارهای برشی استفاده می‌شود که با ایجاد دو قلاب ۹۰ درجه در دو انتها و یک پله در وسط میلگرد به وجود می‌آید. بنابراین، دو انتهای آن وظیفه تحمل کشش‌های ناشی از خمش و قسمت میانی آن وظیفه تحمل کشش‌های ناشی از برش را بر عهده دارد. این خمکاری تخصصی‌تر است.
  • میلگرد سنجاقک: به دو صورت خم دو طرف ۹۰ درجه و یا یک طرف صفر و طرف دیگر ۱۳۵ درجه صورت می‌گیرد. میلگرد سنجاقک در برابر نیروهای برشی می‌تواند مقاومت می‌کند.
  • میلگرد رکابی: به شکل یک مستطیل بوده اما یک عرض ندارد و برای نگه داشتن میلگردهای طولی و عمودی در بتن‌ریزی، دیوارها و دال‌ها در شبکه مش‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • میلگرد خرک: این میلگرد هم چهارگوش است. دو نیمه میلگرد اختلاف ۱۸۰ درجه دارند. برای قرار‌دادن دو شبکه متوالی افقی در فاصله مشخص از آن استفاده می‌شود. در بتن‌ریزی‌های کف و فونداسیون کاربرد دارد.

خمکاری میلگرد

انواع روش‌های خمکاری میلگرد

خمکاری میلگرد به‌طور معمول با استفاده از ماشین‌آلات و دستگاه‌های خاصی انجام می‌شود. خمکاری روش‌های مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها مزایا و معایب خاصی دارند ولی به‌طور کلی خمکاری میلگرد از نظر دمایی به دو روش سرد و گرم انجام می‌شود. البته شایان ذکر است که باید از روش‌های سرد برای خمکاری میلگرد استفاده کرد. روش گرم مقاومت میلگرد را کاهش می‌دهد، مگر در مواقعی که توسط ناظر انجام شود. ولی با استفاده از روش سرد امکان ایجاد انحنای ثابت برای میلگردها فراهم خواهد شد و بدون استفاده از حرارت میلگردها خم می‌شوند.

مهمترین مسئله­ایی همیشه که دغدغه پیمارنکاران و خریداران بوده، قیمت میلگرد است که در بازار ایران دارای نوسانات زیادی است. از اینرو قیمت میلگرد تمام کارخانه­های معتبر و با کیفیت از جمله قیمت میلگرد هیربد با توجه به عواملی مانند میزان عرضه و تقاضا، قیمت مواد اولیه، تغییر قیمت ارز و … وابسته است.

مهم‌ترین روش‌های خمکاری سرد میلگردها

  • روش دستی: برای میلگردهای با قطر کمتر از ۲ میلی‌متر امکان‌پذیر است که صفر تا ۱۰۰ خم‌کردن میلگرد توسط اپراتور انجام می‌شود. این نوع روش با کمک خم‌کن دستی و دستگاه خاموت‌زن انجام می‌شود. این دستگاه اهرمی دارد که اپراتور با فشار روی آن میلگرد را خم می‌کند. روش دستی مناسب میلگردهای با سایز بزرگ نیست.
  • روش برقی یا اتوماتیک: همانطور که از اسمش مشخص است، توسط خاموت‌زن اتوماتیک یا نیمه‌اتوماتیک خمکاری میلگرد انجام می‌شود. در این روش سرعت و دقت اپراتور مهم است. از مزایای این روش این است که تمامی میلگردها با هر سایز و ابعادی را می‌توان با آن خم کرد. دقت خمکاری با این روش بالاتر است و توسط دو نوع دستگاه هیدرولیکی و برقی انجام می‌شود.
  • خمکاری میلگرد با دستگاه برقی نیمه اتوماتیک: در این روش ابتدا محل خم‌شدن روی میلگرد مشخص می‌شود و در زمان خمکاری نیروی وارده میلگرد را به عقب هدایت می‌کند و با استفاده از یک خار در طول خم، میلگرد را فیکس می‌کند. سپس با حرکت‌دادن میلگرد و خم نمودن آن پدال را فشار می‌دهند. با فشار‌دادن پدال نیرو به محل مورد نظر اعمال شده و میلگرد از آن ناحیه خم می‌شود. این روش دقت خوبی دارد.
  • خمکاری میلگرد با دستگاه هیدرولیک تمام اتوماتیک: از این نوع دستگاه برای خمکاری میلگرد با هر سایز و اندازه‌ای استفاده می‌شود. مزیت آن قابل حمل‌بودن آن است که باعث صرفه‌جویی در زمان و انرژی می‌شود. یک بازو دارد که به وسیله آن نیروی هیدرولیکی را به میلگرد وارد کرده و باعث خم‌شدن آن می‌شود. همچنین امکان خم‌کردن میلگردهایی را دارد که از از یک طرف داخل بتن قرار گرفته‌اند.

خمکاری میلگرد

چگونه میلگرد را دایره کنیم؟

در بسیاری از موارد، برای اینکه از میلگرد بتوانیم استفاده کنیم نیاز است که میلگردها را خم کرده و به شکل دایره در بیاوریم. خمکاری به دو روش دستی و استفاده از دستگاه انجام می‌شود. روش دستی با استفاده از تجهیزات زیر انجام می‌شود:

  • میز خمکاری: استفاده از یک میز استاندارد با حداقل ارتفاع ۸۰ سانتی‌متر از وارد‌شدن فشار بر کمر اپراتور در حین انجام خمکاری جلوگیری می‌کند. بدون وجود این ابزار، دایره‌کردن میلگرد سخت و دشوار است. عرض این دستگاه به‌طور معمول یک متر و طول آن با توجه به طول میلگردها بین ۳ تا ۹ متر قابل تغییر است. از دیگر خصوصیات آن سنگین و ثابت بودن آن است و اگر از استحکام مناسب برخوردار نباشد، می‌تواند منجر به وقوع اتفاقات جانی شود.
  • صفحه خمکاری: صفحه‌ای از جنس فولاد و به شکل مستطیل یا مربع است که تعدادی خار بر روی آن تعبیه شده است. وجود این خارها از لق‌زدن و حرکت‌کردن میلگرد هنگام اعمال فشار به وسیله آچار F بر روی آن جلوگیری می‌کند.
  • آچار مخصوص: این آچار شکل F انگلیسی را داردن جای دستی آن بین 5/0 تا 5/1 متر است که به راحتی می‌تواند میلگرد را درون شکل لوله توخالی که در آن وجود دارد قرار داده و به شکل دایره در بیاورد. از پرکاربردترین روش‌های خم‌کردن میلگرد دستی است.

 

نتیجه‌گیری

هنگام خمکاری میلگرد باید سلامت نیروی کار رعایت شود. همچنین از تمامی وسایل ایمنی از جمله دستکش، کلاه و کفش استفاده کند. دستگاه‌ها و ابزارها بایستی به صورت دوره‌ای سرویس شوند. در کارگاه‌های سربسته، نور کافی فراهم شود تا از برش یا خمش نادرست میلگرد و آسیب به نیروی انسانی جلوگیری شود. نکته دیگر اینکه دستگاه‌ها و ابزارآلات خمکاری مناسب برای انواع میلگردها انتخاب شود.