با ورود کاغذ دیواری ها به بازار دیوار پوش ها با طرح ها و رنگ های متنوع ،جایگاه نقاشی ساختمان در میان مشتریان تا حدودی کاهش داد و این امر موجب شد تا تولید کنندگان رنگ های ساختمانی و استادکاران نقاش به دنبال اجرای رنگ آمیز ی طرح دار مانند کاغذ دیواری ها باشند. رنگ های بافت دار از جمله رنگ های ساختمانی هستند که برای جایگزین کردن به جای کاغذ دیواری ها تولید شد.این رنگ ها با جنس ها و بافت های متنوع ،طرحی خاص به دکوراسیون می بخشد.

بلکا نوعی از پوشش های دیواری سلولزی است که به اصطلاح عام ،رنگ خطاب می شود اما در واقع این محصول هیچ شباهتی به ترکیبات رنگ های موجود نداشته و با الیاف سلولزی تولید شده اند.در ادامه به بررسی تمامی مشخصات و خصوصیات این پوشش خواهیم پرداخت.

بلکا چیست؟

بلکا پوشش دیواری با ساختار سلولزی طبیعی است که از نظر بهداشتی و سلامت در رتبه ی بالاتری نسبت به رنگ روغنی و حتی کاغذ دیواری ها قرار دارد و نصب آن بسیار ساده است .این محصول جذاب عایق حرارتی و برودتی بوده و همچنین عایق صوت می باشد .از نکات بسیار مهم در استفاده از این محصول نیاز نداشتن به انجام زیرسازی سطح است و همچنین در برابر ضربه و حریق مقاوم بوده و برعکس ظاهرش به سادگی آتش نمی گیرد.

بلکا ساختاری آنتی استاتیک داشته و فیبری می باشد به همین دلیل گردو غبار جذب این محصول نمی شود.تنوع رنگی در این محصول متنوع بوده و همچنین این محصول مقاومت بالایی در برابر ضربه و حریق دارند.

 

لینک های مفید:
رنگ آمیزی درب چوبی

 
مزایای بلکا

  • سرعت اجرایی بالا بدون نیاز به ریخت و پاش زیاد
  • بدون نیاز به زیر سازی
  • هزینه اجرایی مناسب
  • پوشانندگی کامل نواقص و ترک های سطح
  • آنتی استاتیک
  • آنتی باکتریال
  • عایق نسبی صوت و حرارت
  • ضد حریق
  • قابلیت ترمیم البته به شرطی که مقداری از الیاف بلکا را نگه داری کرده باشید چون احتمال اینکه مشابه رنگ مورد نظرتان را پیدا کنید بسیار کم است.

معایب بلکا

  • از بارز ترین معایب بلکا قابل شستشو نبودن آن است با اینکه عده ای بر این باورند که این دیوارپوش را می توان با شامپو فرش با دقت تمیز کرد اما ما با تجربیات خود این نظر را رد کرده و معتقدیم این دیوار پوش قابلیت شستشو ندارد.
  • کیفیت متریال پایین ،متریال این محصول پایین بوده و کاملاً مخالف تبلیغات های این محصول است
  • این محصول قابل ترمیم است اما چون حتماٌ باید از محصولی که روی سطح کار شده،نگه داری کرده و در صورت نیاز مصرف شود، می توان این مسئله را از عیوب بلکا دانست چون در صورت نداشتن از همان بلکای مصرف شده در سطح، مجبور به تعویض تمام بلکا خواهید بود چون رنگ الیاف بلکا همیشه به یک شکل نیست و در تولیدات مختلف کمی تغییر می کند.
  • با وجود تبلیغات های گسترده در عایق کامل حرارت و صوت باید بدانید که این محصول فقط عایق نسبی است و بیش از این نیست.
  • در صورتی که قصد تعویض بلکا به رنگ های دیگر را داشته باشید باید بلکا به طور کامل از دیوار کنده شود که کاری بسیار زمانبر و پر هزینه است و دیوار پس از جدا کردن بلکا بسیار آسیب می بیند .

انواع بلکا

  • بلکا معمولی یا بلکا سلولزی
  • بلکا ابریشمی

این نوع از بلکا که بلکا معمولی یا سلولزی خوانده می شود الیافی مات است اما بلکا ابریشمی از الیافی براق و درخشان تشکیل شده و قیمت خرید و نصب آن بیش از بلکا معمولی است.

انواع بلکا چیست؟

بصورت کلی میشه انواع بلکا رو به دو دسته تقسیم کرد:

  1. بلکای معمولی یا بلکا سلولزی
  2. بلکا ابریشمی

اجرای بلکا بر روی سطوح مختلف

 

لینک های مفید:
شرکت نقاشی ساختمان

 

بلکا بر روی سطوح آهنی

آهن سریع زنگ میزند و اگر دوست دارید بر روی سطوح آهنی از این پوشش استفاده کنید باید قبل از انجام کار سطح آهن را با رنگ های ضد آب رنگ آمیزی کنید .

بلکا بر روی سطوح شیشه و آلومینیوم

برای اجرای بلکا بر روی سطوحی چون شیشه و آلومینیوم برای اینکه سطوحی مانند شیشه مقاومت بیشتر پیدا کنند باید بلکا به صورت خمیر غلیظ تری تهیه و استفاده شود .

بلکا بر روی سطوح کنیتکس روغنی و رنگ روغنی

اجرای بلکا بر روی سطوح کنیتکی روغنی و رنگ روغنی کاری آسان و سریع است .که مشکلی در این رابطه نخواهد بود.

 

بلکا بر روی سطوح سیمانی

در سطوح سیمانی اجرای بلکا بسیار ساده است و شاید ساده تر از دیگر سطوح چون مایع بلکا روی سطوح سر نمی خورد ولی باید دقت کرد که خمیر بلکا باید کمی ضخیم تر از دیگر سطوح بر روی این نوع از سطوح اجرا شود تا با فرو رفتن در خلل و فرج پوششی یکدست و بی نقص اجرا شود.

بلکا بر روی سطوح گچ نرم ،گچ سفید و سیمان نرم

اجرای بلکا بر روی سطوح گچی و سیمان نرم نیز کاری آسان است و چون نیازی به زیرسازی نیز وجود ندارد به راحتی و با سرعت می توان کار را اجرا کرد.

استفاده از بلکا بر روی انواع سطوح و مکان های اداری و تجاری نیز مانند طلا فروشی ها و حتی رستوران ها و … امکان پذیر است و محدودیتی در استفاده از این پوشش نیست .استفاده از بلکا با رنگ های روشن در سقف امروزه بسیار پر طرفدار و جذاب است.