رنگ روغنی و رنگ پلاستیک از قدیمی ترین رنگ ها در نقاشی ساختمان هستند که قدمتی طولانی دارند .رنگ روغنی  رنگی بسیار مقاوم است و با تنوع رنگی بی شمار بسیار مورد پسند مشتریان قرار گرفته است .اکثر رنگهایی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند یا کیفیت ممتازی ندرند و ارزان هستند و یا کیفیت خوبی دارند و قیمت بالایی دارند در صورتی که رنگ روغنی با کیفیت عالی قیمتی مناسب دارد.

در نقاشی ساختمان همه به دنبال رنگ های با کیفیت و قیمت مناسب هستند که مقاومت خوبی هم داشته باشد وقتی تمامی این موارد کنار هم گذاشته شود بهترین گذینه ی انتخابی انواع رنگ روغنی است.استفاده از رنگ روغنی برای مکان های پر رفت و آمد و مکان هایی مانند آشپزخانه که بیشتر در معرض کثیفی هستند و سقف آشپزخانه و سرویس های بهداشتی که رطوبت زیاد است می تواند انتخابی منطقی برای این نقاط باشد.

در خانه ها و آپارتمان های کوچک بخصوص اگر در آنجا کودک هم زندگی کند دیوار ها خیلی زود کثیف و لک می شوند و یا حتی اسیب می بینند پس در رنگ آمیزی چنین مکان هایی باید از رنگ هایی استفاده شود که قدرت شستشوی بالایی داشته باشند و همچنین در صورت آسیب دیدن قابلیت ترمیم داشته باشند.

البته اکثر رنگ های ساختمانی امکان ترمیم دارند اما به شرطی که مقداری از مواد رنگ را نگه داشته باشید بخصوص در مورد بلکا یا رنگ هایی از این دست که نقاشان نمی توانند بسته ای چندین کیلویی را به خاطر یک لک کوچک خریداری و باز کننده و بعد با هزینه ای اندک لک را ترمیم کنند و این کار اصلاٌ برای انها بصرفه نیست مگر اینکه در هنگام نقاشی ساختمان حواستان جمع باشد و مقداری از مواد را برای چنین زمانی نگه داری کرده باشید .

رنگ آمیزی درب ها و پنجره های فلزی نیز بهتر است با رنگ های روغنی انجام شود تا از هر نوع اسیبی حفظ شوند بخصوص در فضای بیرونی که شرایط محیطی ممکن است موجب آسیب درب ها و پنجره ها شود و باید از رنگی مقاوم استفاده شود.استفاده از رنگ روغنی در درب های چوبی نیز ممکن بوده و جلوه ای زیبا به درب ها می بخشد.

استفاده از رنگ های روغنی در سقف اتاق خواب پیشنهاد نمی شود زیرا این رنگ نور را منعکس کرده و آرامش اتاق خواب را از بین می برند همچنین استفاده از این رنگ در سالن پذیرایی هم پیشنهاد نمی شود چون با انعکاس نور زیبایی دیوار ها را تحت شعاع قرار داده و همچنین انعکاس نور از سقف آزار دهنده خواهد بود.

نقاشی ساختمان در شهید بهشتی

 

 

مراحل نقاشی ساختمان با رنگ روغنی

در رنگ آمیزی با رنگ روغنی نوع سطح باید در نظر گرفته شود برای مثال مراحل رنگ آمیزی بر روی سطوح رنگ شده ،گچی ،سیمانی ،بتونی و … متفاوت خواهد بود.در اولین مرحله در رنگ آمیزی با رنگ روغنی بر روی سطوح رنگ شده این است که ترک ها با کاردک باز شده و از بتونه ماستیک که بتونه ای شل است برای پر کردن ترک های بسیار ریز و صاف کردن سطح استفاده شود.روش های پر کردن ترک های عمیق متفاوت است .در دومین مرحله باید سنباده کاری انجام شده و سطح تا حد امکان صاف و یکدست شود.

برای تکمیل کار رنگ آمیزی باید پس از سنباده کاری آستر زده و بار دیگر لکه گیری انجام شود. و بار دیگر سنباده کاری و در آخر دو تا سه دست بسته به نیاز، رنگ آمیزی انجام شود.

رنگ های روغنی در سه دسته ی رنگ های روغنی براق ،مات و نیمه مات تولید شده اند .انواع رنگ های براق از باکیفیت ترین رنگ ها بوده و قدرت شستشوی بسیار بالایی دارند .این رنگ برای درب ها و پنجره های فلزی بسیار مناسب و مقاوم است.

رنگ های روغنی با کیفیت عالی خود به راحتی با دستمال تمیز شده و می توان از مواد شوینده معمولی نیز برای تمیز کردن آن بهره برد بدون اینکه نگرانی از خراب شدن رنگ داشت به همین دلیل از این رنگ در مناطق پر رفت و آمد استفاده می شود.

مزایای رنگ روغنی

  • قدرت شستشوی صد در صد
  • مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی و مواد شوینده
  • قیمت مناسب
  • قابل اجرا در تمام نقاط
  • ماندگاری طولانی در مقایسه با دیگر رنگ ها

معایب رنگ روغنی

  • ایجاد گاز سمی که برای محیط زیست بسیار مضر است
  • حلال بنزین که استفاده از این محصول را در فضای بسته خطرناک کرده است
  • با گذشت زمان رنگ محصول یک تا دو درجه تیره می شود
  • سرعت اجرایی بسیار کند به علت زمان بر بودن برای خشک شدن
  • این رنگ تعرق پذیر بوده و برای محیط هایی که امکان تعرق دیوار است و تعرق ممکن است لوازم را خراب کند مانند داخل کمد دیواری

 

 

قیمت گذاری نقاشی ساختمان با رنگ روغنی

  • رنگ های روغنی در برند های متنوعی تولید و وارد بازار شده اند ،رنگ های با برند معتبر از قیمت بالاتری برخوردار بوده در حالی که شاید رنگ های کمتر شناخته شده ای باشند که کیفیتی در همان اندازه داشته باشند پس بهتر است در انتخاب رنگ به استادکار اعتماد کنید تا در کاهش هزینه نقاشی کمک کند.
  • میزان خرابی مکانی که قصد رنگ آمیزی آن را دارید در قیمت گذاری اهمیت دارد
  • شرایط محیطی نیز می تواند در قیمت گذاری مؤثر باشد
  • زمان مورد نیاز برای اجرای کار و تعداد کارگران و استادکاران مورد نیاز برای اتمام کار همگی در قیمت گذاری مهم هستند.
  • قیمت مصوب و توافق طرفین نیز در قیمت گذاری در نظر گرفته می شوند.