نمای ساختمان معرف یک ساختمان است که در کنار حفاظت از ساختمان به زیباسازی ساختمان ها نیز کمک شایانی می کند.ساختمان ها به مرور زمان ممکن است به علل عوامل طبیعی مانند نشست ساختمان ، گذر زمان و کاهش کیفیت رنگ قبلی نما و یا مشکلات فنی دچار آسیب و ترک خوردگی شود و نیاز به ترمیم داشته باشد. ما در این مقاله قصد داریم در رابطه با نقاشی نمای برج ها و ساختمان های اداری ، تجاری و مسکونی صحبت کنیم.

برای اجرای نقاشی نمای ساختمان باید به مسائلی همچون نوع شیوه دسترسی به نمای ساختمان که ممکن است با داربست و یا بدون داربست باشد ، ویژگی رنگ مناسب برای نما بسته به شریط محیط و ساختمان ، انتخاب بهترین ابزار برای نقاشی نما ، اجرای صحیح و اصولی نقاشی نما و ضمانت کیفیت کار اجرایی توجه شود.

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان با دستگاه ایرلس

 

نقاشی نمای ساختمان

وقتی قصد نقاشی نمای ساختمان را دارید باید همه چیز را مد نظر قرار داده و اولین و مهم ترین مسئله سپردن کار به گروه متخصص و حرفه ای است بخصوص برای نقاشی نمای برج که کار سخت تر است و نباید اشتباهی صورت بگیرد.

برای اجرای نقاشی نمای ساختمان باید به رنگ های نما آشنا بود و رنگی مقاوم و باکیفیت مناسب با شرایط آب و هوایی انتخاب و استفاده کرد. اجرای رنگ آمیزی نما با استفاده از داربست و یا به کمک طناب بسته به ارتفاع ساختمان انتخاب می شود.برای رنگ آمیزی نمای برج چون ارتفاع خیلی بلند است استفاده از داربست مناسب نبوده و باید این کار با روش های مخصوص و ایمنی کامل اجرا شود.

در ساختمان ها با ارتفاع کم داربست بسته شده و کار نقاشی نما آغاز می شود اما در ساختمان های بلند و برج ها برای اجرای پروژه از کلایمر استفاده می شود.

 

لینک های مفید:
قیمت اجرای رنگ پلی یورتان

 

انواع رنگ نمای ساختمان

  1. رنگ اکریلیک : از محبوب ترین رنگ های نمای ساختمان رنگ اکریلیک است که مقاومت و دوام طولانی مدتی داشته و درخشنده و انعطاف پذیر هستند.
  2. رزین اکریلیک : این دسته از رنگ های نما بر دو پایه آب و روغنی تولید شده اند.که انواع رزین اکریلیک با حلال آب، بدون بو ، ضد قارچ ، مقاوم در برابر نور خورشید با مقاومت بالا هستند و انتخابی مناسب برای رنگ آمیزی نمای ساختمان سنتی می باشند.
  3. رنگ کنیتکس : رنگ کنیتکس بر دو پایه آب و روغنی تولید شده اند که رنگ کنیتکس بر پایه روغنی برای رنگ آمیزی نمای ساختمان مناسب هستند. این رنگ مقاومت بالایی در برابر رطوبت داشته و عمر و دوام طولانی مدتی دارد.
  4. رنگ روغنی : رنگ روغنی براق از رنگ های مقاوم در برابر رطوبت و شستشو است و برای رنگ آمیزی سطوح فلزی و نرده ها ،درب و پنجره و … استفاده می شود از این رنگ می توان برای رنگ آمیزی نمای ساختمان نیز استفاده کرد .البته ما این رنگ را برای نمای ساختمان پیشنهاد نمی کنیم چون عمر و دوام این رنگ نسبت به دیگر رنگ های مخصوص نما کمتر است.
  5. رنگ دریایی : در تولید رنگ دریایی از رزین های طبیعی استفاده شده است .این رنگ عایقی بسیار قوی در برابر رطوبت و بارندگی است به همین دلیل از این رنگ به عنوان ایزوگام و در مناطق پرباران برای رنگ آمیزی نمای ساختمان استفاده می شود.
  6. لاک واترپروف بی رنگ : این رنگ بر اساس رزین های پلی یورتان تولید شده و مقاومت بالایی در برابر نور خورشید ، رطوبت ، بارندگی و آلودگی های دارد.این لاک بی رنگ بوده و برای نمای بیرونی و داخلی ساختمان مناسب بوده و قابلیت اجرای راحت آن کمک می کند تا حتی افراد مبتدی نیز بتوانند از این رنگ استفاده کنند.
  7. رنگ اپوکسی : اپوکسی از رنگ های مقاوم با قدرت چسبندگی بسیار قوی در برابر رطوبت ، شرایط جوی ، اشعه های رادیو اکتیو ، گردوغبار و مواد شیمیایی است که از تغییر رنگ و آلودگی نما جلوگیری می کند و قابلیت شستشوی بالایی دارد.
  8. رنگ نانو : این رنگ عایقی قوی بوده و مقاومت بالا در برابر شرایط جوی ، رطوبت و نور خورشید داشته و همچنین با خاصیت آب گریز بودن و مقاوم بودن در برابر گرد و غبار و ضد لک بودن می تواند تا مدتهای طولانی زیبایی و کیفیت خود را حفظ کند.

نقاشی نمای برج

رنگ مخصوص نما چه ویژگی هایی دارند؟

حال که با انواع رنگ های نمای ساختمان آشنا شدید بهتر است به این سؤال نیز پاسخ داده شود که بهترین رنگ های نما باید چه خصوصیاتی داشته باشند؟

نه تنها رنگ های نمای ساختمان بلکه تمامی رنگ هایی که در نقاط پررفت و آمد که در معرض گردوغبار ، آلودگی ها و رطوبت قرار دارند باید این خصوصیات را داشته باشند خصوصیاتی چون :

  1. قابل شستشو بودن از مهم ترین خصوصیات یک رنگ ساختمانی ممتاز است.
  2. مقاومت و عمر طولانی رنگ کمک می کند تا از صرفه هزینه و وقت بیشتر برای رنگ آمیزی مجدد جلوگیری شود.
  3. مقاومت در برابر نورخورشید به حفظ کیفیت تناژ رنگ کمک می کند.
  4. مقاوم بودن در برابر جذب گردوغبار و آلودگی ها نیز مسئله ای مهم است که از شستشوی زود به زود سطح جلوگیری کرده و به حفظ کیفیت و دوام رنگ کمک می کند.
  5. برخی رنگ های بسیار باکیفیت قدرت اشتعال پذیری بسیار بالایی دارند که از عیوب این رنگ ها محسوب شده و بهتر است رنگ انتخابی شما اشتعال پذیر  نباشند.
  6. بالا بودن خاصیت الاستیک رنگ کمک می کند تا رنگ در اثر انبساط و انقباض و نشست ساختمان به راحتی ترک نخورده و تخریب نشود.
  7. در کنار انتخاب بهترین جنس رنگ باید به تناژ رنگی که انتخاب می شود نیز توجه شود تا ساختمانی شیک و زیبا داشت.

نقاشی نمای برج

مراحل اجرای نقاشی نمای ساختمان

  1. قبل از اجرای نقاشی نما باید سطح نما از هر گونه آلودگی و رنگ های پوسته شده و همچنین گردوغبار و ذرات سست پاکسازی شده و به خوبی شستشو داده شود و بعد از خشک شدن کامل سطح نما،کار نقاشی نما آغاز شود.
  2. زیرسازی سطح نما کاری بسیار مهم است تا کیفیت رنگ پایانی بی نقص باشد برای این کار باید بعد از شستشوی نما ،ترک ها با بتونه پر شده و سطحی یکدست ایجاد شود البته قابل ذکر است اگر ترک بزرگ باشد و یا قسمتی از نما ریخته باشد باید آسیب دیدگی ها با ابزار مخصوص ترمیم شود و بتونه نمی تواند در رفع این نوع ترک ها کمک ساز باشد.
  3. اجرای پرایمر روی نما کمک می کند تا رنگ نما با قدرت بسیار بیشتر به سطح چسبیده و مقاومت بالاتری در برابر رطوبت و شرایط سخت جوی پیدا کند .پرایمر ترک های بسیار بسیار ریز را به خوبی پوشش داده و در صاف و یکدست شدن سطح نیز مؤثر است.
  4. اینکه چند مرتبه باید کار رنگ آمیزی اجرا شود به نوع رنگ و شرایط سطح بستگی دارد همچنین نوع ابزاری که برای رنگ آمیزی استفاده شده نیز مهم است اینکه کار رنگ آمیزی با قلمو ، غلطک ، پیستوله ، پمپ و یا ایرلس انجام شده تعداد لایه های رنگ را مشخص می کند.

نکات فرعی مورد توجه در نقاشی نما

  • در اجرای نقاشی نما باید سطح حیاط و هر چیزی که در زیر نما قرار دارد با مشما یا وسیله ی دیگری کاملاً پوشانده شود.
  • قبل از شروع کار نقاشی نما باید محدوده ی پیرامون ساختمان علامت گذاری شود تا از تردد افراد و وسایل نقلیه جلوگیری شود.

قیمت نقاشی نمای ساختمان

برای تعیین قیمت نمای ساختمان باید به چند نکته توجه شود نکاتی چون :

  1. نوع رنگ انتخابی برای اجرا در نما
  2. شیوه اجرای کار
  3. مواد اولیه مورد استفاده در نما
  4. میزان زیرسازی مورد نیاز برای رفع آسیب های نما
  5. مراحل اجرای نقاشی نما
  6. میزان ظرافت کاری مورد نیاز بسته به سبک نمای ساختمان

 

جمع بندی نهایی

نقاشی نمای ساختمان از سخت ترین قسمت های نقاشی ساختمان است هم از لحاظ ایمنی و هم از لحاظ استفاده از بهترین و باکیفیت ترین رنگ ها با اجرای درست و کامل مراحل برای افزایش کیفیت و دوام کار رنگ آمیزی نما پس برای نقاشی نمای ساختمان باید با حساسیت بسیار بیشتر، گروهی متخصص با مهارت کاری بالا را انتخاب کنید تا رنگ آمیزی بی عیب و نقص با ضمانت کار اجرایی، داشته باشید.