لوزام چوبی و درب های چوبی از محصولات لاکچری در هر ساختمان اداری ،تجاری و مسکونی هستند که باید به خوبی مراقبت شوند یکی از روش های مراقبتی از چوب در کنار رنگ آمیزی استفاده از روغن جلا یا همان رنگ جلا است که چوب را براق و شفاف کرده و ظاهری بسیار شیک به چوب می دهد.

چوب ها بعد از گذر زمان کدر و کهنه می شوند و جلوه ی خود را از دست می دهند اما آیا باید هزینه ی گزافی پرداخت کرده و آنها را تعویض کنیم؟ مطمئناٌ جواب این سؤال منفی است و تا زمانی که این محصولات شکستگی قابل ذکر که قابلیت ترمیم نداشته باشند نیازی به تعویضشان نیست و حتی در صورت شکستن می توان آنها را به خوبی ترمیم و با رنگ آمیزی و براق کردن آنها زیبایی روز اول را به آنها بازگرداند.

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

 

روغن جلا

در ادامه این مقاله قصد داریم در رابطه با روغن جلا و انواع آنها گفتگو کنیم پس ما را همراهی کنید:

روغن جلا چیست ؟

روغن جلا مایعه ای شفاف به رنگ قهوه ای است که به عنوان آخرین مرحله رنگ آمیزی چوب مورد استفاده قرار می گیرد تا در کنار براق کردن چون سطح آن را مانند شیشه ای احاطه کرده و از چوب محافظت کند.اگر رنگ چوب خراب نشده و فقط کدر شده و کهنه به نظر می رسد می توان به راحتی با اجرای روغن جلا شفافیتی بی نظیر به چوب داده و آن را تازه کرد.

استفاده از روغن جلا در فضای بیرونی کاربرد نداشته و فقط در نقاط داخلی ساختمان قابلیت اجرایی دارد.این روغن در برابر رطوبت و باران خیلی زود زیبایی و جلوه ی خود را از دست خواهند داد پس نباید از این روغن در مکان هایی که زیر باران و نور خورشید قرار دارد، استفاده شود ولی اگر سقفی برای محافظت از چوب باشد می توان با خیالی آسوده برای زیباسازی آن از این روغن ها استفاده کرد.

 

لینک های مفید:
قیمت اجرای رنگ پلی یورتان

 

روغن جلا به عنوان آخرین مرحله در رنگ آمیزی چوب به کار می رود و قدرت چسبندگی بسیار قوی دارد از این رو به خوبی از چوب محافظت می کند البته نه در فضای باز.همچنین از روغن جلا برای براقیت بیشتر رنگ روغنی نیز استفاده می شود و با مخلوط کردن این روغن با رنگ روغنی براقیتی بی نظیر در رنگ روغنی ایجاد خواهد شد.روغن جلا را می توان با قلمو و یا پیستوله اجرا کرد که اگر فردی باتجربه این کار را انجام دهد در هر دو صورت کیفیتی عالی خواهید داشت.

انواع روغن جلا

  • روغن جلا طبیعی
  • جلا رنگ
  • جلا ملامین

روغن جلا

روغن جلای چوب

روغن جلای چوب بر پایه آلکید رزینی بوده و به این نام نیز خوانده می شوند این دسته از روغن های جلا در اصل همان رنگ جلا هستند و فقط چون برپایه روغن هستند به آنها روغن جلا می گویند.این رنگ مناسب برای رنگ آمیزی سطوح چوبی بوده و می تواند سطحی بسیار شیک و درخشان ایجاد کند و از سطوح چوبی محافظت کند.رنگ جلا قیمتی مناسب دارد و حلال آن تینر روغنی یا بنزین است.

اجرای رنگ روغن جلا ساده و سریع بوده و در بین نقاشان ساختمان پرطرفدار می باشد و اجرای ساده ی آن موجب شده تا افراد کم تجربه هم بتوانند از این روغن برای زیباسازی سطوح چوبیشان استفاده کنند چون این روغن نیاز به زیرسازی خاصی نداشته و مهم نیست که سطح از قبل رنگ شده باشد و یا نباشد.

روغن جلا از رنگ های بسیار محبوب برای رنگ آمیزی چوب است چون می توان سطح چوب را حتی اگر خام و رنگ نشده باشد با آن رنگ آمیزی کرد و نیاز به مهارت نیز نداشته و هر فردی حتی اگر مهارت کافی نداشته باشد می تواند در صورت تمایل فقط با ترکیب روغن جلا با حلال مناسب، رنگ آمیزی را اجرا کند.

رنگ آمیزی ویلای چوبی

مزایای استفاده از رنگ جلا

محافظت از چوب به عنوان کالایی لاکچری و گرانقیمت اهمیت زیادی داشته و از گذشته افراد برای جلوگیری از پوسیدگی و آسیب های ناشی از موریانه ها در لوازم چوبی خود تلاش فراوانی می کردند اما امروزه با وجود روغن جلا شما به راحتی می توانید چوب را از پوسیدگی و حمله حشراتی مانند موریانه حفظ کنید و به چوب زیبایی و جلوه ببخشید در حدی که چوب کهنه و کدر شفاف و نو به نظر خواهد رسید.

  • روغن جلا به چوب جلوه ی تازگی و نو بودن می بخشد.
  • روغن جلا چوب را از پوسیدگی و حمله موریانه ها حفظ می کند.
  • روغن جلا چوب را در برابر رطوبت محافظت کرده و می توان به راحتی با دستمالی نمناک چوب را تمیز کرد.
  • قابلیت اجرایی بسیار ساده ی این روغن کمک می کند تا با هزینه ای بسیار کم خود سطوح چوبی را رنگ آمیزی کنید.

 

لینک های مفید:
اجرای سیلر کیلر (تضمینی)

 

رقیق کردن روغن جلا

روغن جلا را با دو حلال بنزین و تینر روغنی رقیق می کنند حال فرق این دو حلال چیست؟ اگر شما فردی باتجربه و خبره هستید پیشنهاد ما به شما استفاده از بنزین به عنوان حلال است چون روغن جلای ترکیب شده با بنزین سریع خشک می شود و سرعت کار را بالا برده و کار را برای شما ساده می کند .

حال اگر شما فردی مبتدی هستید و تجربه کافی در رنگ آمیزی را ندارید بهتر است از حلال تینر روغنی استفاده کنید چون در این صورت رنگ دیرتر خشک شده و شما فرصت کافی برای رفع عیوب های رنگ آمیزیتان را خواهید داشت و رد قلمو روی سطوح باقی نخواهد ماند.

 

اجرای روغن جلا

  • ابتدا روغن جلا را با حلال مناسب که می تواند تینر روغنی و یا بنزین باشد به میزان مناسب رقیق کنید.
  • اگر سطح چوب آلوده و گردوغبار گرفته است بهتر است ابتدا آلودگی ها و غبار را پاک کنید.
  • اگر چوب خیس است اجازه دهید کاملاٌ خشک شود.
  • اگر سطح چوب ترک خورده و یا سوراخ است برای حفظ زیبایی و کیفیت چوب، از بتونه کاری و سنباده زنی استفاده کنید.
  • با خشک شدن زیر سازی می توان کار رنگ آمیزی را با قلمویی مناسب آغاز کرد.
  • اگر نیاز به رنگ آمیزی مجدد بود باید بعد از حدود 24 ساعت رنگ آمیزی مجدد را آغاز کنید تا رنگ اولیه به خوبی خشک شده باشد.

اجرای رنگ پلی اورتان

اسپری روغن جلا

اسپری های روغن جلا در بازار موجود بوده و می توان از آنها استفاده کرد ولی توجه داشته باشید که اسپری های روغن جلا چون بیش از حد رقیق شده اند کیفیت لازم را نداشته و در زمان کوتاه تری زیبایی و درخشندگی خود را از دست می دهند در حالی که اگر روغن جلا را خود رقیق کرده و با قلمو اجرا کنید کیفیت بسیار  بالاتری خواهد داشت.

استفاده از اسپری روغن جلا برای قسمت های محدود و کالاهای تزیینی کوچک انتخابی مناسب است.

 

 

فروشگاه آدیلوکس با عرضه ی انواع رنگ و ابزار نقاشی ساختمان با قیمت های استثنایی