میلگرد و تیرآهن از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنایع مختلف به‌خصوص ساختمان‌سازی هستند. اما در بین آنها نیز برخی سایزها کاربرد بیشتری دارند. به‌عنوان فروشنده‌ی این محصولات، لازم است که انواع پرفروش آنها را بشناسید. به‌این‌ترتیب بهتر می‌توانید بودجه‌ی خرید خود را تقسیم‌بندی کنید. به همین دلیل در این مقاله به معرفی پرفروش ترین سایزهای میلگرد و تیرآهن در بازار ایران می‌پردازیم. با ما همراه شده و بازار این دو پروفیل فولادی را بهتر بشناسید.

پرفروش‌ترین سایزهای تیرآهن و میلگرد در بازار

پرفروش‌ترین سایزهای میلگرد در بازار ایران

اگر تجربه‌ی انجام پروژه‌ای ساختمانی و نیازمند میلگرد را داشته باشید، حتما می‌دانید که این محصول، چه کاربرد گسترده‌ای دارد. در هر قسمت از ساختمان از پی گرفته تا دیوارها و سقف از میلگرد با اهداف متنوعی استفاده می‌شود. مهم‌ترین این اهداف، کاهش مقاومت تنشی دیگر مصالح مانند بتن، سیمان و غیره و نیز افزایش ایمنی ساختمان است.

پس از این توضیح مقدماتی باید اشاره کنیم که منظور از سایز میلگرد، قطر مقطع دایره‌ی این محصول است. این سایز بر حسب میلیمتر بیان می‌شود. بااین‌حال، قطر اسمی از قطر حقیقی یا زمینه‌ای میلگرد، حدود یک میلیمتر بیشتر است. آنچه فروشنده به شما اعلام می‌کند و در بازار نیز در مکالمات استفاده می‌شود، قطر اسمی میلگرد است.

همچنین باید اشاره کنیم که میلگرد‌های آجدار به‌طورکلی نسبت به میلگردهای ساده و بدون آج، پرفروش‌تر هستند. این محصولات را با سه استاندارد A2، A3 و A4 می‌شناسیم که در بین آنها نیز میلگردهای A2 و A3 کاربردهای بیشتری دارند. در ادامه پرفروش ترین سایزهای میلگرد را معرفی می‌کنیم.

مشاهده قیمت روز میلگرد آجدار در سایت فولادینو

میلگرد ۱۴ و کاربردهای آن

سایز ۱۴، یکی از پرفروش ترین سایزهای میلگرد در صنعت است. این میلگرد معمولا به‌صورت آجدار تولید می‌شود. کاربرد اصلی آن نیز به‌عنوان آرماتور طولی در فونداسیون است. از میلگرد ۱۴ برای اجرای تیرهای بتنی در سازه‌های بتن‌آرمه، ساختن ستون و نیز ساخت انواع تیرچه بلوک استفاده می‌شود. وزن تقریبی هر شاخه‌ی ۱۲ متری میلگرد ۱۴، حدود ۱٫۲۵ کیلوگرم و قطر زمینه‌ای آن ۱۳ میلیمتر است. از مهم‌ترین ویژگی‌های مکانیکی آن نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنش جاری: ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع
  • تنش گسیختگی: ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع
  • تغییر شکل نسبی در گسیختگی: ۱۴ درصد

میلگرد ۱۲ و کاربردهای آن

دیگر میلگرد پرفروش با کاربردهای خاص‌تر نسبت به میلگرد ۱۴، میلگرد ۱۲ با قطر زمینه‌ای ۱۱ میلیمتر است. این محصول نیز عمدتا به‌صورت آجدار با یک یا دو ردیف شیار یا با الگوی دوکی تولید می‌شود. بااین‌حال تولید آن به‌صورت بدون آج با گرید A1 نیز معمول است.

مهم‌ترین کاربرد میلگرد ۱۲ نیز در صنعت ساخت‌وساز و به‌عنوان مسلح‌کننده مصالح دیگر است. در پروژه‌هایی که وزن ساختمان با محدودیت مواجه است، کاربرد این سایز نسبت به سایز ۱۴ اولویت پیدا می‌کند. لازم به ذکر است که انعطاف‌پذیری این محصول نسبت به میلگرد ۱۴ بیشتر و نسبت به سایزهای پایین‌تر، کمتر است. هر شاخه از این سایز نیز ۱۱ کیلوگرم وزن دارد.

انواع میلگرد پرکاربرد در بازار

از مهم‌ترین کاربردهای میلگرد ۱۲ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسکله‌سازی
  • ساخت پارکینگ‌های چندطبقه
  • ساخت گاردریل در بزرگراه‌ها
  • ساخت فونداسیون ساختمان

یکی از بهترین منابع برای استعلام قیمت میلگرد ۱۲ و خرید این محصول، وب‌سایت فولادینو است.

میلگرد ۱۶ و کاربردهای آن

قطر زمینه‌ای میلگرد ۱۶، ۱۵ میلیمتر است. این سایز را کمتر به‌صورت بدون آج می‌بینیم. گریدهای A2 و A3‌ این محصول نیز نسبت به A4‌ کاربرد بیشتری در صنعت دارند. نکته‌ی مهم در مورد میلگرد ۱۶ این است که برخلاف میلگردهای نازک‌تر، عمدتا از شمس و بیلت فولادی تهیه می‌شود. به همین دلیل تغییر شکل آن در گسیختگی نسبت به میلگرد ۱۴ با پنج درصد به ۱۹ درصد می‌رسد. تنش جاری و گسیختگی آن اما تفاوت چندانی با میلگرد ۱۴ ندارد.

انعطاف‌پذیری بالای این محصول سبب گستردگی کاربرد آن در صنایع دیگر به غیر از ساختمان‌سازی شده است. از مهم‌ترین این کاربردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت رمپ پارکینگ
  • ساخت دکل‌های نفتی
  • استفاده در دیوارها و فونداسیون ساختمان‌های بسیار بلند
  • ساخت پایه‌های بتنی

پرفروش‌ترین سایزهای تیرآهن

تیرآهن، مقطعی بسیار پرکاربرد است که از دو ضلع موازی به نام بال و یک ضلع عمود بر هردوی آنها به نام جان تشکیل می‌شود. جان، از وسط بال‌ها به آنها متصل می‌شود. منظور از سایز تیرآهن، ارتفاع جان یا فاصله‌ی بال‌ها با یکدیگر است. این فاصله، معمولا برحسب سانتی‌متر بیان می‌شود.

پیش از معرفی پرفروش ترین سایزهای تیرآهن، باید اشاره کنیم که این محصول از نظر شکل به چهار نوع کلی زیر تقسیم می‌شود:

  • تیرآهن IPE؛ به شکل حرف I با بال‌هایی با ضخامت یکسان از ابتدا تا انتها
  • تیرآهن INP؛ به شکل حرف I با بال‌هایی که ضخامت‌شان از با فاصله گرفتن از جان کاهش می‌یابد
  • تیرآهن IPB؛ به شکل حرف H با بال‌هایی با ضخامت یکسان از ابتدا تا انتها. به این محصول تیرآهن بال پهن یا هاش نیز گفته می‌شود.
  • تیرآهن لانه زنبوری یا CNP؛ نوعی تیرآهن I شکل که جان آن مانند لانه‌ی زنبور با الگویی از پنج‌ضلعی‌های منتظم، خالی شده است.

مطابق اطلاعات وب‌سایت فولادینو از بهترین مرجع‌های اعلام قیمت و فروش آنلاین محصولات فولادی، پرفروش ترین سایزهای تیرآهن ۱۴، ۱۶ و ۱۸ هستند که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم. همچنین شما عزیزان می‌توانید از طریق لینک زیر قیمت روز تییرآهن و دیگر مقاطع فولادی را در سایت فولادینو مشاهده فرمایید.

https://fooladino.com/products/beam

تیرآهن، یکی از مهم‌ترین مفاطع فولادی در ساختمانسازی

تیرآهن ۱۴، پرفروش ترین تیرآهن در ایران

قطعا پرکاربردترین تیرآهن در کشور ما، سایز ۱۴ است. این محصول، نقش مهمی در اسکلت‌های فلزی بازی کرده و به دلیل مقاومت بسیار خوبش در تحمل نیروهای فشاری، در ساخت ستون، خرپا، نعل و تیر به کار می‌رود. وزن هر متر مربع تیرآهن ۱۴، ۱۲٫۹ کیلوگرم است. این محصول در دسته‌ی تیرآهن‌های سبک قرار می‌گیرد.

تیرآهن ۱۶ و کاربردهای آن

دیگر تیرآهن پرکاربرد و پرفروش در ایران، تیراهن ۱۶ است. این محصول نوعی تیرآهن نیمه‌سنگین است که هر شاخه‌ی ۱۲ متری آن حدود ۱۹۰ کیلوگرم وزن دارد. از تیرآهن ۱۶ در ساخت ستون، نعل، تیر و سقف به‌خصوص در ساختمان‌های بلند استفاده می‌شود. این محصول، معمولا با استاندارد IPE تولید شده و عرض و ضخامت بال‌هایش نیز به‌ترتیب ۸۲ و ۷٫۴ میلیمتر است.

تیرآهن ۱۸ و کاربردهای آن

تیرآهن بعدی پرفروش در کشور ما سایز ۱۸ است. این محصول را به‌خصوص در ساخت سازه‌های غول‌پیکر، اسکله‌ها و سازه‌های عمرانی شهری مانند پل‌ها مشاهده می‌کنیم. تیرآهن ۱۸، نوعی تیرآهن سنگین است که وزن هر شاخه‌ی ۱۲ متری آن ۲۲۵٫۶ کیلوگرم است. عرض و ضخامت بال‌های این محصول نیز ۹۱ و ۸ میلیمتر هستند. تیرآهن ۱۸ علاوه بر استاندارد IPE، به‌صورت بال پهن نیز تولید می‌شود.

خرید انواع تیرآهن و میلگرد

به‌عنوان مصرف‌کننده یا فروشنده مقاطع فولادی، کیفیت، خرید آسان و قیمت مقرون‌به‌صرفه قطعا از مهم‌ترین دغدغه‌های شما در خرید این محصولات هستند. وب‌سایت فولادینو، متعلق به شرکت فولادسازان راه ابریشم، از بهترین فروشنده‌های پروفیل‌های فولادی در کشور ماست که به گواه مشتریانش در سال‌های اخیر، همگی این شرایط را برآورده کرده است.