در نقاشی ساختمان اولین رنگی که تولید و مورد استفاده قرار گرفت رنگ پلاستیک بود این رنگ امروزه چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد و رنگ های دیگر توانسته اند در رتبه ای بالاتر از این رنگ قرار گیرند.ما قصد داریم در این مقاله به بررسی ویژگی ها ، مزایا ،معایب ،طریقه اجرا و هر آنچه برای شناخت رنگ های پلاستیک لازم است بپردازیم.

مهمترین کاربرد رنگ پلاستیک

شاید فکر کنید رنگ های پلاستیک چون ضد آب نیستند به طور کامل از نقاشی ساختمان کنار گذاشته شده اند اما اینطور نیست و این رنگ با سابقه ای صدها ساله در کار نقاشی ساختمان همچنان در نقاشی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.استفاده از رنگ پلاستیک که قیمت پایین تر و سرعت اجرایی بالاتر از ویژگی های بسیار منحصربه فرد در این رنگ است آن را برای رنگ آمیزی سقف ها و اتاق های بسیار کم رفت و آمد و مکان هایی که فقط به مدت کوتاه قصد استفاده از آن را دارید ،مناسب کرده است.

سقف ها در دسترس نیستند و کمتر در معرض آلودگی قرار دارند پس می توان از رنگ های پلاستیک برای رنگ آمیزی این نقاط استفاده کرد همچنین اگر اتاق یا مکانی را برای مدت بسیار کوتاه می خواهید استفاده کنید و صرفه هزینه زیاد برای تمیز کردن و رنگ آمیزی آن بصرفه نیست بهترین گزینه رنگ پلاستیک است که اجرای آن نیز ساده بوده و خودتان با کمی تمرین می توانید آن را اجرا کنید.

 

لینک های مفید:
نقاشی نمای ساختمان

 

انواع رنگ پلاستیک

  1. رنگ تمام پلاستیک
  2. رنگ نیمه پلاستیک

خصوصیات رنگ تمام پلاستیک

رنگ های تمام پلاستیک مقاومت بالایی در برابر رطوبت و نور خورشید دارند و می توان سطح رنگ را در صورت کثیف شدن با دستمالی نمناک تمیز کرد و عمر و دوام این رنگ نیز نسبت به رنگ نیمه پلاستیک بالا تر است اما قیمت گران تر این رنگ متقاضیان آن را کم کرده است چون در هر صورت این رنگ جزء رنگ های پلاستیک بوده و عمر و دوام کمتری نسبت به رنگ اکریلیک و روغنی دارد از این رو افراد تمایل کمتری دارند هزینه بیشتر برای رنگی پرداخت کنند که زودتر از دیگر رنگ ها خراب می شود و عرضه این رنگ نیز در بازار کم است.

خصوصیات رنگ نیمه پلاستیک

این رنگ نسبت به رنگ تمام پلاستیک مقاومت و دوام کمتری دارد اما با این وجود در مقیاس بسیار زیاد برای رنگ آمیزی سقف ها مورد استفاده قرار میگیرد چون در کنار پایین بودن مقاومت و دوام از قیمت پایین تری نیز برخوردار است و استفاده از آن کاملاٌ بصرفه می باشد و در سقف ها چون در دسترس نیستند مدت زمانی در حدود یکسال، رنگ زیبایی خود را حفظ می کند البته در صورتی که رطوبت به سقف نشت نکند.

کناف کاری

انواع بهترین برند رنگ های پلاستیک

از انواع بهترین برند رنگ های تمام پلاستیک می توان به برند سحر و پارس بهار اشاره کرد که البته برخی دیگر از برند ها نیز هستند که توانسته اند کیفیت خوبی ارائه داده و مورد تأیید استادکاران قرار گیرند.

از انواع بهترین برند رنگ های نیمه پلاستیک می توان به برند آیسا فام ، مهد رنگ و آریا پارس اشاره کرد که در این نوع رنگ نیز برخی برند های کمتر  شناخته شده هم تولید شده اند که کیفیتی در حد این رنگ ها دارند اما به علت کمتر شناخته شده بودن، کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

 

لینک های مفید:
قیمت نقاشی ساختمان 1401

 

مزایای استفاده از رنگ پلاستیک

  • شاید یکی از مهمترین علل استفاده از رنگ های پلاستیک قیمت بسیار پایین این رنگ ها در خرید و اجرا است که موجب شده افراد برای رنگ آمیزی نقاطی که کمتر در دسترس هستند استفاده از این رنگ ها را ترجیح دهند.
  • سرعت اجرایی بالا در این رنگ کار را آسان کرده و رنگ خیلی سریع در حدود دو ساعت کاملاً خشک می شود که البته در هوای سرد مدت زمان بیشتری برای خشک شدن رنگ لازم است
  • پوشش دهی خوب این رنگ از مزایای دیگر این رنگ است که کمک می کند سطح با یک تا دو دست رنگ کاملاٌ پوشش داده شده و سطحی صاف و یکدست بدست آید.و استفاده از این رنگ را به صرفه تر می کند چون با حجم کمی از رنگ می توان مساحت بیشتری را نسبت به دیگر رنگ ها رنگ آمیزی کرد.
  • رنگ پلاستیک از رنگ های دوستدار محیط زیست بوده و موجب آلودگی محیط زیست نمی شود چون حلال این رنگ آب بوده و مواد شیمیایی و سمی در آن به کار نرفته است.
  • بوی رنگ پلاستیک بسیار کم بوده و بوی ملایم دارد که موجب آزاد افراد نشده و با خشک شدن رنگ به سرعت از بین می رود.

معایب رنگ پلاستیک

  • از بزرگترین معایت رنگ پلاستیک مقاومت بسیار کم این رنگ ها در برابر رطوبت و آب است که موجب می شوند رنگ به سرعت پوسته پوسته شده و کیفیت خود را از دست بدهد که البته رنگ های تمام پلاستیک مقاومت بهتری در برابر رطوبت دارند و دیرتر خراب می شوند.
  • ماندگاری این رنگ ها پایین بوده و فقط در صورتی که در دسترس نباشند مانند سقف ها می توانند مدت طولانی زیبایی خود را حفظ کنند.
  • جذب گردوغبار و آلودگی ها در این رنگ بالا است و بیشتر گردوغبار جذب این رنگ می شود.
  • در استفاده از رنگ پلاستیک باید دقت داشت که مدت زمان حدود یک هفته به رنگ فرصت دهید تا به خوبی خشک شوند و حتی بعد از خشک شدن نیز رنگ های نیمه پلاستیک را با دستمال نمناک تمیز نکنید.
  • مقاومت رنگ پلاستیک در برابر نور خورشید کم است و بهتر است از این رنگ در سطوحی که رو به آفتاب تند هستند استفاده نشود.
  • این رنگ قابل استفاده بر روی سطوح فلزی و چوبی نیست.

چگونه کیفیت رنگ پلاستیک را افزایش دهیم؟

یک روش ساده برای افزایش مقاومت و ماندگاری رنگ های پلاستیک وجود دارد و آن مخلوط کردن مقدار مشخصی چسب چوب در رنگ است که موجب افزایش چسبندگی رنگ به سطح و همچین افزایش ماندگاری و مقاومت رنگ خواهد شد.

رنگ مدل 2021 برای نقاشی ساختمان

مراحل اجرای رنگ پلاستیک

  • در اجرای هر رنگی اگر می خواهید کیفیتی خوب داشته باشید ابتدا باید سطوح را از هر گونه چربی و الودگی بزدایید تا ناخالصی ها مانع چسبندگی و پایین آمدن کیفیت رنگ نهایی نشود.
  • رقیق کردن رنگ کار مهمی است و باید رنگ به میزان مناسبی رقیق شود رقیق شدن زیاد رنگ پوشش دهی و کیفیت آن را کاهش می دهد و غلیظ بودن رنگ نیز اجرای آن را سخت کرده و ممکن است رنگ شره کرده و زیبایی آن کاهش یابد. پس مقدار مناسبی از آب را کاملاٌ با رنگ مخلوط کنید تا رنگی یکنواخت بدست آید.
  • برای شروع رنگ آمیزی ابتدا ترک ها و ناهمواری های سطح را به کمک بتونه پلاستیک صاف و یکدست کنید.
  • در این مرحله سنباده کشی مهم بوده و در رفع عیوب سطح بسیار مهم است.
  • در این مرحله یک دست رنگ آستری روی سطح زده و اجازه دهید رنگ به خوبی خشک شود.
  • بار دیگر بتونه کشی را اجرا کنید تا معایب سطح به خوبی رفع شود.
  • اجرای سنباده در این مرحله به کیفیت کار افزوده و رنگ نهایی صاف تر و یکدست تر خواهد بود.
  • کار زیرسازی به پایان رسیده و می توانید رنگ نهایی را اجرا کنید که بسته به نیاز سطح می تواند در یک یا دو دست سطح را به طور کامل بپوشاند.

قیمت اجرای رنگ پلاستیک

اجرای رنگ پلاستیک از قیمتی بسیار پایین تر از دیگر رنگ ها برخوردار است چون رنگ ارزان تر بوده و اجرای آن سرعت بیشتری دارد.در این گروه نقاشی ساختمان سعی شده تا قیمت ها در حد امکان با تخفیفات ویژه ارئه شود از این رو در برای کسب اطلاعات لازم در رابطه با قیمت اجرای رنگ پلاستیک با کارشناسان این گروه تماس حاصل فرمایید تا با ارزیابی شرایط ساختمان قیمت نهایی با توجه به شرایط کار به شما اعلام شود.

بهترین رنگ برای رنگ آمیزی نمای داخلی ساختمان 1400