معرفی رنگ های معمول مورد استفاده در نقاشی ساختمان به شما کمک خواهد کرد تا با انواع روش های نقاشی ساختمان آشنا شوید.اینکه بتوان با اطلاعاتی کافی و کامل، رنگی مناسب با شرایط محیط برای رنگ آمیزی ساختمان انتخاب کرد،مسئله ای بسیار مهم است.

ما در این مقاله قصد داریم انواع رنگ ها و ابزار های مناسب برای اجرای این رنگ ها را به شما معرفی کنیم تا بتوانید با اطلاعاتی کافی بهترین روش های نقاشی ساختمان را انتخاب و اجرا نمایید.

انواع رنگ در نقاشی ساختمان

رنگ های معمول در نقاشی ساختمان در سه دسته رنگ های روغنی ، اکریلیک و پلاستیک تولید و عرضه می شوند. این رنگ ها هر یک خصوصیاتی مخصوص به خود داشته و این خصوصیات شامل مزایا و معایبی هستند که می تواند تعیین کننده ی نوع رنگ مورد نظر شما برای نقاشی ساختمانتان باشد.

 

لینک های مفید:
قیمت نقاشی ساختمان 1402

 

حلال های رنگ های ساختمانی

معرفی انواع رنگ های نقاشی ساختمان

معرفی رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک از جدیدترین رنگ های ساختمانی است که در سالهای اخیر بیشترین سطح استفاده را در رنگ آمیزی ساختمان داشته و به علت برخی دلایل در بیشتر کشورهای پیشرفته نیز مورد تأیید و استفاده قرار می گیرد.

رنگ های اکریلیک در دو دسته کلی رنگ های با حلال آب و رنگ های با حلال روغنی موجود هستند که انواع رنگ های با حلال آب از قدرت شستشوی بسیار کمتر نسبت به رنگ های اکریلیک با حلال روغنی برخوردار هستند اما باز هم استفاده از رنگ های اکریلیک با حلال آب پرطرفدار است چون این رنگ ها خصوصیات ویژه ای دارند که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

مزایای رنگ اکریلیک

  • قابلیت شستشوی متوسط که رنگ اجرایی شما را بیش از رنگ تمام پلاستیک در برابر شستشو مقاوم می کند اما این مقاومت کمتر از مقاومت رنگ های روغنی در برابر شستشو است.
  • حلال این رنگ آب است که ویژگی های ممتازی در این رنگ ایجاد کرده است.
  • دوستدار محیط زیست بودن از دیگر مزایای استفاده از رنگ های اکریلیک با حلال آب است که کمک می کند این رنگ قبل و بعد از اجرا به محیط زیست آسیب وارد نکند.
  • بدون بو و بدون ایجاد گازهای سمی است بدین معنی که شما در هنگام اجرای این رنگ بوی بسیار بسیار ملایم حس خواهید کرد که این بو سمی نبوده و به سلامت افراد حتی در فضای بسته آسیب نخواهد زد.
  • سرعت اجرایی و خشک شدن بالا در این رنگ کمک می کند تا در مدت زمان بسیار کوتاه تر از رنگ های روغنی، نقاشی ساختمانتان را اجرا و به پایان برسانید.در هنگام اجرای رنگ اکریلیک بعد از اجرای هر دست رنگ در مدت زمان کوتاهی رنگ خشک شده و شما می توانید مرحله بعدی را اجرا نمایید. پس اگر در اجرای نقاشی ساختمان عجله دارید استفاده از این رنگ بر صرفه جویی در وقت بسیار مؤثر خواهد بود.
  • رنگ های اکریلیک با ساختارهای متنوعی فرموله شده اند تا برای رنگ آمیزی انواع سطوح، رنگ اکریلیک مناسب وجود داشته باشد و کار را برای مشتریان راحت کند مانند رنگ اکریلیک مناسب برای رنگ آمیزی داخل ساختمان و یا رنگ اکریلیک مناسب برای رنگ آمیزی نمای ساختمان و …

 

لینک های مفید:
اجرای سیلر کیلر (تضمینی)

 

معایب رنگ اکریلیک

  • رنگ های اکریلیک درجه یک قیمت بالایی داشته اما قابلیت شستشوی آنها در مقایسه با رنگ روغنی کمتر بوده، در صورتی که قیمت رنگ های روغنی پایین تر از این رنگ ها است پس استفاده از رنگ های روغنی درجه یک را بصرفه تر می کند.
  • سرعت خشک شدن بالای این رنگ می تواند از جمله عیوب این رنگ هم باشد چون باید استادکار نقاشی ساختمان حرفه ای بوده و سرعت عمل خوبی در اجرای رنگ داشته باشد تا رنگی یکدست و بی نقص اجرا شود و افراد مبتدی بهتر است از اجرای این رنگ صرفه نظر کنند.

رنگ اکریلیک

معرفی رنگ روغنی

رنگ روغنی از رنگ های قدیمی در صنعت رنگ آمیزی هستند که به علت برخی ویژگی ها هنوز هم بسیار پرطرفدار بوده و رقیب اصلی انواع رنگ های ساختمانی می باشند.رنگ های روغنی در انواع رنگ روغنی براق ،رنگ روغنی مات و رنگ های نیمه مات در نقاشی ساختمان استفاده می شوند اما اینکه چه ویژگی هایی این رنگ ها را از هم متمایز کرده است را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

رنگ روغنی براق

یکی از رنگ های بسیار مقاوم با عمر و دوام طولانی ،رنگ روغنی براق است این رنگ دارای ویژگی های مثبت و منفی است که استفاده از آن را برخی سطوح مناسب می کند اما نمی توان از آن در تمامی سطوح استفاده کرد.

رنگ های روغنی براق برای رنگ آمیزی انواع سطوح فلزی و چوبی کاربرد دارند و با اینکه از مقاومت بسیار بالایی برخوردارند اما در رنگ آمیزی دیوار ها مصرف نمی شوند ،علت چیست؟

مزایای رنگ روغنی براق

  • قابلیت شستشوی بسیار بالا
  • براقیت بالا
  • قابلیت تمیز کردن بسیار عالی از انواع لک ها
  • عایقی مناسب برای محافظت از سطوح فلزی و چوبی در برابر رطوبت

معایب رنگ روغنی براق

  • انعکاس نور از معایب این رنگ است چون انعکاس شدید نور در این رنگ منجر می شود تمامی عیوب زیرساز و اجرای رنگ به وضوح نمایان شود و این عیوب نظم و زیبایی سطح را از بین ببرد.
  • استفاده از رنگ روغنی فقط در برخی سطوح چوبی و فلزی و ستون ها ،نرده های فلزی ، درب و پنجره ها کاربرد داشته و اگر برای رنگ آمیزی دیوارها استفاده شود براقیت زیاد این رنگ محیط را خسته کنند خواهد کرد.
  • بوی این رنگ بسیار نامطبوع و سمی بوده و برای سلامت افراد مضر و مسموم کننده است و این بو حتی تا مدتها بعد از خشک شدن رنگ ادامه دارد و ممکن است موجب مشکلاتی برای کودکان و افراد بیمار شود.
  • احتمال احتراق در این رنگ بالاست و ممکن است با جرقه ای کوچک در فضای بسته رنگ مشتعل شود.
  • سرعت خشک شدن رنگ روغنی بخصوص رنگ روغنی براق بسیار کند است به همین دلیل سرعت اجرایی رنگ نیز کاهش یافته و مدت زمان بیشتری برای خشک شدن لایه های رنگ نیاز است .

مزایای رنگ روغنی مات

  • این رنگ به هیچ وجه نور را منعکس نمی کند.
  • به علت مات بودن عیوب احتمالی سطح مانند عیوب گچکاری را به خوبی می پوشاند.
  • رنگ روغنی مات محیط را شیک کرده و نظم خاصی به محیط می بخشد.
  • قدرت شستشوی این رنگ بسیار کمتر از رنگ روغنی براق است اما در حدیست که بتوان سطح را به خوبی تمیز کرد.
  • کاربرد این رنگ بسیار زیاد بوده و می توان برای انواع سطوح گچی ، رنگ شده ، سیمانی ، آجری و سطوح چوبی و فلزی از این رنگ استفاده کرد.

معایب رنگ روغنی مات

  • از رنگ روغنی نمی توان در فضای بیرون استفاده کرد چون مقاومت چندانی در برابر رطوبت ،بارندگی و نور خورشید ندارد.
  • عمر و دوام رنگ روغنی مات کمتر  از رنگ روغنی براق و نیمه مات است.
  • استفاده از رنگ روغنی در فضای بسته می تواند خطرناک باشد و باید تهویه مناسب وجود داشته باشد.
  • رنگ های روغنی آلوده کننده محیط زیست بوده و به همین دلیل در کشورهای پیشرفته استفاده از آنها منسوخ شده است.
  • حلال این رنگ تینر و بنزین است به همین دلیل احتمال احتراق در این رنگ بالاست.
  • بوی نامطبوع و سمی رنگ روغنی حتی بعد از خشک شدن تا مدتها ادامه دارد پس بهتر است در فصل گرم سال از رنگ روغنی استفاده کنید تا بتوانید درب ها و پنجره ها را باز نگه دارید.
  • سرعت خشک شدن رنگ روغنی مات کمی بیشتر از رنگ روغنی براق است اما باز هم نسبت به دیگر رنگ ها باید زمان بیشتری به رنگ روغنی برای خشک شدن بدهید تا کیفیت نهایی کار قابل قبول باشد.

معرفی رنگ روغنی نیمه مات

رنگ روغنی نیمه مات این رنگ از ترکیب رنگ روغنی مات و براق تهیه می شود و بسته به میزان هر یک از این رنگ ها،می تواند مات تر یا براق تر تهیه شود و برای رنگ آمیزی انواع سطوح داخلی مصرف شود.چون براقیت در این رنگ کم اما قابلیت شستشوی آن نسبت به رنگ مات بالاتر است می توان از این رنگ برای رنگ آمیزی دیوارها و نقاط پررفت و آمد استفاده کرد.

کاربرد رنگ روغنی نیمه مات نسبت به رنگ های براق و مات بیشتر است و با عمر و دوام طولانی تر نسبت به رنگ مات برای رنگ آمیزی انواع سطوح که نمی خواهید از رنگ براق برای رنگ آمیزی آنها استفاده کنید،پیشنهاد می شود.

بهترین برند رنگ ساختمانی

 

معرفی رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک از قدیمی ترین رنگ های ساختمانی است که کمابیش با آن آشنا هستید این رنگ قابلیت شستشو ندارد اما هنوز هم در نقاشی ساختمان مورد توجه است چون ویژگی های ممتازی دارد که اجازه نمی دهد از مصرف این رنگ در نقاشی ساختمان صرفه نظر کنیم.

مزایای رنگ پلاستیک

  • حلال این رنگ آب است و به راحتی تهیه می شود.
  • اجرای رنگ پلاستیک بسیار راحت بوده و با سرعت خشک شدن مناسب به افراد مبتدی اجازه می دهد با کمی تمرین این رنگ را خود اجرا کنند.
  • دوستدار محیط زیست بوده و به سلامت افراد و موجودات زنده آسیب نمی زند. این رنگ بویی ملایم داشته و تولید گازهای سمی نمی کند.
  • رنگ پلاستیک از رنگ های ارزان قیمت است و اجرای آن نیز برای شما هزینه کمتری به همراه خواهد داشت.

معایب رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک قابلیت شستشو و حتی تمیز کردن با دستمالی نمناک را ندارد.

کاربرد رنگ پلاستیک محدود بوده و فقط برای نقاطی دور از دسترس و یا نقاط کم رفت و آمد مناسب است.

بهترین رنگ برای رنگ آمیزی نمای داخلی ساختمان 1400

روش های نقاشی ساختمان

حال که با انواع رنگ ها و مزایا و معایب آنها آشنا شدید نوبت به آن رسیده تا با ابزاری که می توان این رنگ ها را با آن اجرا کرد نیز آشنا شوید و بهترین روش های نقاشی ساختمان را انتخاب و اجرا نمایید. ابزاری که نقاشی ساختمان با آنها اجرا می شود شامل قلمو ، غلطک ، پمپ و پیستوله هستند حال باید بدانیم کاربرد هر یک از این ابزار چیست و از کدام مورد می توان برای داشتن نقاشی ساختمان باکیفیت تر استفاده کنیم؟

قلمو در نقاشی ساختمان

قلمو از قدیمی ترین و اولین ابزار برای اجرای رنگ های ساختمانی بوده که در ساز های متفاوت تولید و انواع نقاط را می توان با آنها رنگ آمیزی کرد .قلمو ها برای اجرای رنگ های متفاوت از جنس های متفاوتی تولید شده اند تا رنگ مورد نظر را با کیفیت مناسب روی سطوح اجرا کرد. اما چرا کار با قلمو امروزه چندان طرفدار ندارد؟

برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم قلمو چند عیب دارد اول اینکه کار با قلمو سخت بوده و فقط افراد باتجربه می توانند با این وسیله کار کنند. دوم اینکه سرعت اجرای رنگ با قلمو بسیار کند است و رنگ آمیزی با این وسیله نیز به مدت زمان بسیار بیشتری نسبت به دیگر ابزار دارد.

غلطک در نقاشی ساختمان

سختی کار با قلمو موجب شد تا ابزاری کاربردی تر وارد بازار نقاشی ساختمان شود و غلطک جایگزینی مناسب و عالی برای قلمو ها باشد این وسیله در چند سایز و جنس های مناسب برای اجرای انواع رنگ ها تولید و عرضه شده است. استفاده از غلطک مزایای فراوانی دارد از جمله اینکه از این وسیله برای اجرای انواع رنگ های روغنی ، اکریلیک و پلاستیک می توان استفاده کرد.

در استفاده از غلطک می توان با بستن دسته غلطک در سایز مناسب بدون نیاز به نردبان و چهارپایه نقاط دور از دسترس را با سرعت رنگ آمیزی کرد. غلطک به علت طراحی ویژه ای که دارد سرعت اجرا را بالا برده و با بافت های متفاوت و غلطک های طرح دار می توانید رنگ آمیزی بسیار شیک و طرح دار مشابه کاغذ دیواری داشته باشید.

شاید بتوان تنها عیبی که به غلطک گرفت، انعطاف پذیر نبودن این وسیله است که موجب می شود نتوان گوشه های دیوار ها و سقف را با غلطک رنگ آمیزی کرد پس قلمو جزئی حذف نشدنی در نقاشی ساختمان است و باید گوشه های دیوارها و سقف را با قلمو رنگ آمیزی کرد.

معرفی پمپ و پیستوله

امروزه استفاده از پمپ و پیستوله برای افزایش سرعت اجرای رنگ های ساختمانی مورد استفاده است .این ابزار ها به طور کلی از مخزنی برای ریختن رنگ و وسیله ای برای پاشش رنگ تهیه شده اند.افراد باتجربه می توانند با استفاده از این وسیله با سرعت بسیار بالا رنگ را در لایه ای با ضخامت مناسب بدون نقص اجرا کنند. برای اجرای انواع رنگ ها می توان از پمپ های مخصوص استفاده کرد و بیشتر از این وسیله ها برای رنگ آمیزی سطوح بسیار وسیع استفاده می شود تا سرعت و کیفیت کار بالا رود.