یکی از انواع سبک های نقاشی ساختمان ، پتینه کاری است که طرفداران بی شماری از گذشته تا به حال داشته و با طرح های متنوع مورد استفاده قرار می گرفته اند.معنی کلی پتینه ، ایجاد جلوه ی کهنه گی و عتیقه بودن در لوازم و سطوحی مانند درب ها و دیوار ها است .سؤالی که در اینجا مطرح می شود این است که رنگ مخصوص برای

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

 

اجرای پتینه کاری با چه رنگ هایی است؟

در اجرای پتینه در ابتدا باید رنگی به عنوان رنگ زمینه اصلی اجرا شود و سپس طرحی خاص که باب سیلقه ی فرد باشد انتخاب و پتینه کاری اجرا می شود اما رنگ مخصوص پتینه چه رنگ هایی است و چه رنگ هایی نتیجه ی مثبتی به همراه خواهد داشت.

پتینه طرح برجسته

رنگ مخصوص برای اجرای پتینه

  • رنگ پلاستیک
  • رنگ روغنی
  • رنگ اکریلیک

مواردی که میتوان از رنگ اپوکسی استفاده کرد

انواع تکنیک پتینه

طرح های پتینه کاری بسیار متنوع است و علت این تنوع نوع تکینیک اجرا شده در ایجاد طرح های پتینه کاری است که کمک می کند طرح های جذاب و فوق العاده ای بر روی سطوح ایجاد شود.

پتینه کاری به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود: پتینه کاری بافت دار و پتینه کاری مسطح، که برای اجرای هر یک از این سبک ها نیاز به استفاده از ابزار خاصی است که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

  1. پتینه با پارچه
  2. پتینه با اسفنج
  3. پتینه با کاردک
  4. بافت دار کردن دیوار
  5. پتینه با رنگ برداری
  6. پتینه با راه راه کردن
  7. پتینه با طرح برجسته

پتینه در نقاشی ساختمان

پتینه کاری با پارچه

در این تکنیک از تکه ای پارچه استفاده می شود بدین صورت که پارچه را به رنگ آغشته کرده و و با آن به سطوح ضربه می زنند تا طرح هایی روی سطح ایجاد شود. اینکه پارچه را به چه شکل حرکت داده و یا بگیرید و رنگ را با چه طرحی روی دیوار اعمال کنید می تواند روشی خلاقانه و جدید باشد و کمک کند طرح هایی شگرف روی سطوح ایجاد شود.

پتینه کاری با اسفنج

در این روش که روشی بسیار ساده و جذاب است از تکه ای اسفنج استفاده می شود بدن صورت که اسفنج را به رنگ آغشته کرده و بعد از گرفتن رنگ اضافی از روی اسفنج شروع به کار کرده و با ضرباتی ملایم رنگ را به سطح منتقل می کنند در این روش سرعت کار بالاست و با سرعت بیشتر می توان طرحی فوق العاده روی سطوح ایجاد کرد.

پتینه کاری با کاردک

استفاده از کاردک در پتینه کاری می تواند طرحی متفاوت و قابل قبول برای شما ایجاد کند که بسته به میزان مهارت و خلاقیت استاد کار ممکن است طرح هایی بسیار خاص روی سطوح ایجاد شود.

پتینه با بافت دار کردن دیوار

در این تکنیک از پتینه با ترکیب پودر مل ، روغن الیف ، آب و رنگ روغنی خمیری نستاً شل تهیه می شود سپس این خمیر را روی سطوح کار می کنند تا طرحی بافت دار روی سطوح ایجاد شود که این بافت های ایجاد شده بسته به سلایق استادکار می تواند به شکل های جذاب و دوستداشتنی روی سطح اجرا شود.

پتینه با تکنیک رنگ برداری

در این تکنیک سطح با رنگی خاص رنگ آمیزی می شود سپس با پارچه ای تمیز روی سطوح ضربه می زنند تا رنگ اضافی پاک شده و طرح هایی جذاب از پارچه مچاله شده روی دیوار ایجاد شود.این روش متفاوت از تکنیک پارچه است و به جای اعمال رنگ روی سطح ،رنگ توسط پارچه از روی دیوار پاک می شود.در این روش رنگ را نیمه رقیق می کنند تا طرح های ایجاد شده یکنواخت و قابل رویت باشند.

پتینه با تکنیک راه راه کردن

این تکنیک جذاب برای اجرا روی دیوار مناسب است بخصوص دیوار های اتاق خواب که گزینه ای جذاب خواهد بود.در این تکنیک روی دیوار اصلی اتاق طرح هایی عمودی و راه راه کار می شود توجه داشته باشید که این تکنیک از جمله سخت ترین تکنیک های پتینه است و بهتر است کار را به استاکاری خبره بسپارید.

پتینه در نقاشی ساختمان

جمع بندی نهایی 

طرح های پتینه بسیار متفاوت است و می توان به کمک این روش دکوراسیونی متفاوت و بسیار زیبا داشت اما دقت کنید که اگر پتینه کاری را به شخصی غیر حرفه ای و ناشی بسپارید اجرای طرح نامنظم و غیر یکنواخت می تواند تمام دکوراسیون شما را تحت تأثیر قرار داده و نتیجه ای عکس از اجرای پتینه کسب کنید.