رنگ اپوکسی از رنگ های گرما سخت یا ترموست هستند که از واکنش شیمیایی رزین اپوکسی با هاردنرهای پلی آمید یا پلی آمین تولید شده اند این رنگ ها از خاصیت چسبندگی و مقاومت بسیار عالی برخوردار بوده و در برابر عوامل شیمیایی ، ضربه و فشار نیز مقاوم هستند.

کاربرد رنگ اپوکسی چیست؟ ویژگی های رنگ اپوکسی چیست؟

رنگ های مناسب برای کف سیمانی و سوله

 

لینک های مفید:
رنگ های مناسب برای کف سیمانی

 

ویژگی های رنگ اپوکسی

این رنگ ها از مقاومت بالا و قدرت چسبندگی بسیار خوبی برخوردارند از این رو کاربرد این رنگ ها در صنایع مختلف امکان پذیر است.رنگ های اپوکسی در مصارف خانگی و نمایشگاهی قابلیت اجرا دارند و استفاده از این رنگ به عنوان کفپوشی مقاوم و زیبا کمک می کند تا کفپوشی مقاوم با قیمتی کمتر از دیگر کفپوش ها داشته باشید.

رنگهای اپوکسی در برابر حرارت نیز مقاوم بوده و به همین دلیل استفاده از این رنگ ها در خط کشی خیابان ها و پوشش دهی کف پارکینیگ و سوله نیز کاربرد دارد و رد لاستیک خودرو ها روی آن باقی نمی ماند.

از این رنگ می توان بر روی انواع سطوح سیمانی ، فلزی و آسفالت نیز استفاده کرد و همچنین اجرای این رنگ بر روی سطوح فلزی کمک خواهد کرد تا قدرت چسبندگی سطح فلز افزایش یافته و رنگ اجرایی به خوبی سطح فلز را پوشش دهد.

رنگ های مناسب برای کف سیمانی و سوله

 

لینک های مفید:
اجرای اپوکسی

 

کاربرد رنگ های اپوکسی

استفاده از این رنگ در محیط هایی همچون اتاق استخر و سونا ، سرویس بهداشتی و حمام ، کف گاراژ و پارکینگ ، مکان های اداری و تجاری و … امکان پذیر بوده و انتخابی بصرفه و بی نقص است زیرا این رنگ در برابر رطوبت و گرما مقاومت بسیار خوبی داشته و با قدرت چسبندگی بی نظیر خود شما را تا مدتهای طولانی از اجرای رنگ جدید راحت خواهد کرد.

رنگهای اپوکسی با ترکیبات عالی که دارد سخت ترین و بادوام ترین رنگ های ساختمانی بوده و بیشترین کاربرد آن در رنگ آمیزی کف است. اما از این رنگ در مکان های صنعتی ، بیمارستان ها و سازمان ها و یا مکان های تجاری که رفت و آمد در آنها بیشتر بوده و احتمال سایش و ضربه به سطح دیوار بیشتر است ،در دیوار ها نیز از این رنگ استفاده می شود.

مزایای رنگ های اپوکسی

  • مقاومت عالی در برابر ضربه و سایش داشته و در اثر برخورد وسایل سنگین نمی شکنند به همین دلیل از این رنگ ها در  کاراژ و پارکینگ ، تعمیرگاه ها و کف سوله ها و … نیز استفاده می شود.
  • براقیت و درخشندگی عالی بدون ایجاد سطحی لیز و لغزنده دارند به همین دلیل در سطوح شیبدار می توان از این رنگ استفاده کرد.
  • رنگهای اپوکسی مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند به همین دلیل در برابر آتش سوزی نیز مقاوم بوده و به سختی آتش می گیرند به همین دلیل از این رنگ ها در انبارها و مکان های نگه داری مواد منفجره و نقاطی از این دست استفاده می شود.
  • رنگ های اپوکسی با مزایای بسیار برای رنگ آمیزی کف و دیوار ها کاربرد دارند.

انواع رنگ اپوکسی

به طور کلی رنگ اپوکسی در دو گروه اصلی تولید و عرضه می شوند یک دسته رنگ اپوکسی پلی آمید و دسته دیگر رنگ اپوکسی پلی آمین هستند.

  1. رنگ اپوکسی پلی آمید
  2. رنگ اپوکسی پلی آمین

رنگ های اپوکسی پلی آمید در مقایسه با رنگ اپوکسی پلی آمین مقاومت بیشتری در مکان های مرطوب و در معرض آب دارند و قدرت چسبندگی بیشتری به سطوح داشته و همچنین انعطاف پذیری بهتری دارند اما این رنگ مقاومت عمومی کمتری نسبت به رنگ اپوکسی پلی آمین دارند.

رنگ های اپوکسی پلی آمین مقاومت بیشتری در برابر اسیدهای ضعیف و مواد شیمیایی ،حلال ها و فرآورده های نفتی دارند.

رنگ های مناسب برای کف سیمانی و سوله

انواع رنگ اپوکسی بر اساس مواد جامد

رنگ های اپوکسی بر اساس مواد جامد به سه دسته تقسیم شده اند که هر سه دسته رنگ بندی متنوعی داشته و پوششی مقاوم و با دوام دارند. اما این سه دسته چه تفاوتی با هم دارند؟

  1. رنگهای اپوکسی صد در صد جامد : این دسته از رنگ اپوکسی از مواد جامد خالص تری تهیه شده اند و دوام خیلی بالایی دارند و با غلظت بالایی که دارند سریعاً خشک شده و محکم می شوند اما هزینه ی این رنگ بالاست و کار با آن را باید به عهده ی فردی بسیار باتجربه سپرد.
  2. رنگهای اپوکسی بر پایه حلال : مواد جامد در این دسته از رنگ اپوکسی بین 40 تا 60% است و با حلال های شیمیایی ترکیب می شوند.اما بخارات سمی در این رنگ به علت حلال آن بیشتر است و باید در هنگام استفاده از این رنگ به موارد ایمنی توجهی خاص کرد.هزینه ی رنگ اپوکسی بر پایه حلال، نسبت به رنگ اپوکسی صد درصد جامد کمتر، و همچنین تنوع رنگی آن بیشتر بوده به همین جهت استفاده از این رنگ در میان مشتریان رایج است.
  3. رنگهای اپوکسی بر پایه آب : این دسته از رنگ اپوکسی 40 تا 60% مواد جامد با حلال آب است که ساختاری ساده تر نسبت به دیگر رنگ های اپوکسی داشته و بخارات سمی در این رنگ وجود ندارد به همین دلیل استفاده از این رنگ در مصارف خانگی مشکل ساز نیست.