در این مقاله به بررسی دلایل علت دون دون شدن رنگ بعد از اجرا با غلطک یا قلمو و روش حل آن به همراه توضیح برای اجرای صحیح رنگ برای جلوگیری از دون دون شدگی رنگ خواهیم پرداخت.

یکی از ابزارهای بسیار کاربردی در نقاشی ساختمان غلطک است. این ابزار کاربردی،سرعت کار را افزایش داده و کیفیت کار اجرایی را نیز بالا می برد اما چرا برخی مواقع بعد از رنگ آمیزی با غلطک، رنگ دون دون می شود.در ادامه به بررسی علت دون دون شدن رنگ با غلطک و چگونگی پیشگیری از این مشکل خواهیم پرداخت.

علل دون دون شدن رنگ با غلطک

دون دون شدن رنگ

1. عیوب زیرسازی

در اجرای نقاشی ساختمان بی نقص باید در ابتدا از بی نقص بودن زیرساز سطوح مطمئن شوید چون زیرساز کمک می کند سطح کاملاٌ صاف و یکدست شده و در هنگام اجرای رنگ با غلطک، دون دون شدن رنگ اتفاق نیفتد.دقت کنید که بعد از پایان زیرسازی در صورت نیاز سطح را با دستمالی نمناک کاملاً تمیز کنید تا وجود گردوغبار موجب دون دون شدن رنگ نشود.

2. کیفیت رنگ

اگر رنگ مورد استفاده ی شما از کیفیت پایینی برخوردار باشد می تواند موجب کاهش عمر و دوام رنگ اجرایی و همچنین دون دون شدن رنگ شود در صورتی که رنگ های باکیفیت چنین مشکلاتی را به همراه نخواهند داشت.

3. کیفیت غلطک

جنس غلطک نیز در کیفیت رنگ اجرایی تأثیر گذار است و اگر غلطک شما بی کیفیت با بافت های نامناسب باشد ممکن است رنگ شما دون دون شده و پس از خشک شدن ناصاف و ناهماهنگ باشد.غلطک ها در انواع مناسب برای رنگ های با حلال آب و رنگ های روغنی تولید شده اند و اگر در خرید این غلطک ها دقت نشود ممکن است موجب دون دون شدن رنگ شود.

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

 

4. غلظت رنگ

در تهیه رنگ باید آن را با حلال مناسب ترکیب کرده و به غلظت مناسب رساند تا رنگ اجرایی هم ضخامت مناسب داشته و هم پوشش دهی خوبی داشته باشد اما اگر این غلظت خوب تنظیم نشود چه خواهد شد؟ باید بگوییم یکی از علل دون دون شدن رنگ می تواند غلظت رنگ باشد که موجب ماسیده شدن رنگ روی سطح و در نهایت رنگ اجرایی شما دون دون خواهد شد.

رنگ نمای ساختمان

5. غلطک کهنه

اگر غلطک مورد استفاده زیاد کهنه شود پرزهای آن ریخته و زبر خواهد شد پس در هنگام اجرای رنگ غلطک به خوبی نمی تواند رنگ را پخش کند و رنگ اجرایی دون دون خواهدشد .البته قابل ذکر است که نگهداری ناصحیح غلطک نیز می تواند در کاهش کیفیت آن تأثیر گذار باشد پس بعد از هر بار رنگ آمیزی با غلطک آن را بسته به حلال رنگ که می تواند آب یا تینر باشد به خوبی شستشو داده و خشک کنید سپس در مکانی تمیز نگهداری کنید.

6. ویژگی رنگ اجرایی

خشک شدن سریع رنگ های اکریلیک در کنار اینکه جزء مزایای این رنگ ها است می تواند عیوب این رنگ نیز محسوب شود زیرا اگر فردی که در حال اجرای این رنگ است از تجربه ی کافی برخوردار نباشد و نتواند با سرعت کافی کار رنگ آمیزی را انجام داده و به پایان برساند رنگ در هنگام اجرا دون دون شده و کیفیت لازم را نخواهد داشت.

 

لینک های مفید:
قیمت نقاشی ساختمان 1402

 

7. روش کار با غلطک

اگر می خواهید در هنگام کار با غلطک، رنگ اجرایی شما با کیفیت خوبی اجرا شود باید روش کار با غلطک را بدانید .برای مثال باید بدانید غلطک را از بالا به پایین و بالعکس حرکت دهید و در هنگام آغشته کردن غلطک به رنگ،غلطک را به سینی بکشید تا رنگ اضافی آن پاک شود چون اگر غلطک مقدار زیادی رنگ را به همراه داشته باشید شما را با مشکل دون دون شدن رنگ مواجه خواهد کرد.

8. دمای مناسب برای اجرای رنگ

اگر دمای محیطی که در حال رنگ آمیزی آن هستید بالای 30 درجه باشد رنگ زود خشک شده و فرصت کافی برای پرداخت و اصلاح رنگ نخواهید داشت به همین دلیل رنگ دون دون خواهد شد و اگر هم دمای محیط زیر 23 درجه سانتی گراد باشد باز هم مشکل ساز خواهد بود و خشک شدن کند رنگ هم می تواند علت دون دون شدن رنگ باشد پس باید دمای محیط را به حد لازم رسانده و با تنظیم دما، اجرای رنگ را آغاز کنید.

9. زمان اجرا تا خشک شدن کامل رنگ

آیا بعد از اجرای رنگ کار تمام می شود و دیگر نباید نگران کیفیت رنگ باشیم ؟ پاسخ این سؤال منفی است چون تا زمان خشک شدن رنگ باز هم باید مراقبت های لازم صورت پذیرد برای مثال وقتی رنگ خیس است اجازه ندهید باد به داخل اتاق بوزد چون گردوغبار و آلوگی به راحتی به سطح چسبیده و رنگ را دون دون خواهد کرد.

اگر کارهایی همچون کابینت کاری و یا جارو کشیدن به اتاق را انجام دهید مطمئناٌ به رنگ آسیب خواهد خورد.

دون دون شدن رنگ

سخن پایانی

برای اجرای رنگی با کیفیت به زیرسازی کار اهمیت زیادی دهید چون کوچکترین نقصی در زیرسازی مطمئناً کیفیت رنگ نهایی را کاهش خواهد داد و یکی از علل دون دون شدن رنگ می باشد .از نکات مهم دیگر در اجرای رنگ ،گردگیری سطح است که چندان اهمیتی به آن داده نمی شود اما این مسئله می تواند کیفیت رنگ را کاهش داده و این ذرات سست موجب کاهش عمر و دوام رنگ شده و رنگ را دون دون کند.