رنگ آمیزی فلزات برخلاف دیگر سطوح کمی سخت تر بوده و نیاز به دقت بیشتری دارد حال علت این مسئله چیست؟ فلز سطحی سیقلی و شفاف دارد که البته ممکن است به علت رطوبت و شرایط جوی دچار خوردگی شده باشد که در این صورت هم چون باید سطح صاف و یکدست شود زیرسازی سختی در پیش خواهید داشت.

در رنگ آمیزی فلزات باید از رنگ هایی استفاده شود که بتواند در کنار زیباسازی فلز از این سطوح در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت کند پس نمی توان از هر رنگی برای رنگ آمیزی سطوح فلزی استفاده کرد و باید رنگ مصرفی برای رنگ آمیزی فلزات فرموله شده باشد.

 

لینک های مفید:
رنگ اکریلیک برای فلز مناسب است؟

 

در ادامه این مقاله انواع رنگ های مناسب برای رنگ آمیزی فلزات را به شما معرفی خواهیم کرد تا شما بتوانید با اطلاعات کافی رنگی مناسب انتخاب کنید.

رنگ های مناسب برای رنگ آمیزی فلزات

تفاوت رنگ روغنی با ضد زنگ

1- رنگ اپوکسی مناسب برای رنگ آمیزی فلزات

رنگ اپوکسی از پرکاربرد ترین رنگ ها برای رنگ آمیزی فلزات است این رنگ بر پایه رزین آمید بوده و در لایه های میانی و لایه آخر برای رنگ آمیزی استفاده می شوند .

 

لینک های مفید:
قیمت اجرای رنگ پلی یورتان

رنگ اپوکسی رنگی مقاوم در برابر کلیه عوامل مکانیکی ، شیمیای ، اسیدها ، بازها و حلال ها هستند و حرارتی تا حدود 120 درجه سانتی گراد را می تواند تحمل کند به همین دلیل از این رنگ در صنایع نیز استفاده می شود.

برای استفاده از این رنگ باید از رنگ های آستری همچون اپوکسی زینک ریچ که نوعی پرایمر یا ضد زنگ است ، آستری های زینک سیلیکات و اپوکسی MIO  روی سطوح مورد نظر استفاده کرد.

2- پلی اورتان مناسب برای رنگ آمیزی فلزات

رنگ های پلی اورتان از رنگ های بسیار مقاوم در برابر عوامل مکانیکی ، شیمیایی ، اسیدها ، بازها و حلال ها و همچنین شرایط محیطی هستند. مقاومت در برابر حرارت بالا و نور خورشید به ما این امکان را می دهد تا از این رنگ در سطوحی که زیر نور مستقیم خورشید قرار داشته و یا تحت حرارت بالا هستند، به خوبی مقاومت کنند.

3- رنگ اکریلیک مناسب برای رنگ آمیزی فلزات

رنگ اکریلیک از رنگ های جدید در نقاشی ساختمان است که در انواع متفاوت برای اجرا روی انواع سطوح گچی ، سیمانی ، بتنی ، نمای ساختمان ، سطوح چوبی و فلزی قابلیت اجرا دارند.

این رنگ از رنگ های پرطرفدار است و می تواند نتیجه ی خوبی به همراه  داشته باشد البته به شرطی که از رنگ مناسب همان سطوح استفاده شود برای مثال برای رنگ آمیزی سطوح فلزی باید از رنگ های اکریلیک مناسب برای رنگ آمیزی فلزات مصرف شود.

رنگ اکریلیک مخصوص فلز مقاومت خوبی داشته و می توان از این رنگ در رنگ آمیزی رادیاتورها و نرده ها استفاده کرد البته شاید بتوان گفت این رنگ در مقایسه با دیگر رنگ های مناسب برای رنگ آمیزی فلزات، بسیار ضعیف تر عمل می کند.

رنگ های اکریلیک از جمله رنگ های دوستدار محیط زیست هستند که بوی ملایمی داشته و غیر قابل احتراق هستند و با سرعت خشک شدن بالا می توانند در سرعت بخشیدن به کار اجرا کمک شایانی کنند.

 

4- رنگ رزینی الکید

این رنگ از رنگ های مناسب برای رنگ آمیزی فلزات است و می توان به راحتی  ورق گالوانیزی و انواع سطوح فلزی را  در داخل و خارج ساختمان ، با این رنگ ،رنگ آمیزی کرد.

چسبندگی بالا و مقاومت عالی در برابر شریط جوی از مزایای استفاده از این رنگ است که عمر و دوام رنگ را افزایش داده و تا سال ها نیاز به رنگ آمیزی مجدد نخواهید داشت.

از معایب این رنگ قابل اشتعال بودن رنگ های رزینی الکیدی است که کاربرد آن را محدود کرده و نباید در وسایل گرمایشی یا وسایلی که در دمای بالا کار می کنند استفاده شود.

5- رنگ روغنی

این رنگ بر پایه خشک کننده روغنی بوده و از روغن های طبیعی گرفته شده و در محیطی های داخلی مقاومت بسیار بالایی دارد اما در محیط های باز که تحت تابش نور خورشید قرار دارند خیلی زود کیفیت خود را از دست داده و در برابر شرایط سخت جوی زودتر مقاومت خود را از دست می دهند از این رو استفاده از این رنگ را در محیط های باز پیشنهاد نمی کنیم.

از رنگ های روغنی براق می توان به عنوان آستری استفاد کرد و یا بعد از اجرای آستری مناسب یا ضد زنگ ها از این رنگ به عنوان رنگ اصلی استفاده کرد.

 

6- رنگ چکشی

رنگ چکشی شامل پودرهای اپوکسی ، آلکیدی ، اکریلیک و شیشه پودر شده و آلومینیوم می باشد .این رنگ پس از اجرا روی سطح فلزی را خشن و چکشی کرده و انواع برند رنگ های چکشی در طیفی گسترده از رنگ ها،کیفیت ها و بافت های مختلف در بازار موجود است.

رنگ‌ های مناسب فلز

مراحل اجرای رنگ آمیزی فلز

  1. در ابتدا باید سطح فلز را از هر گونه آلودگی ها و اثرات زنگ زدگی و رنگ های پوسته کرده پاک کنید برای این کار می توان از سنباده بلوکی که زبرتر است شروع کنید سپس با سمباده نرم سطح را صاف و سیقلی کنید.
  2. حال به ترمیم ترک های روی فلز می رسد در صورت وجود ترک با کمک بتونه فلزی ترک ها را پر کرده و قسمت های زنگ زده را نیز بتونه فلزی بکشید و اجازه دهید سطح به خوبی خشک شود .
  3. با خشک شدن کامل بتونه نوبت به سمباده کاری می رسد پس سمباده ای نرم روی سطح بکشید و بعد با تینر فوری و پارچه کتان سطح کار را به خوبی تمیز کنید.
  4. اجرای آستری یا پرایمر یا از همان رنگ اصلی در این مرحله به کیفیت و پوشش دهی بهتر رنگ نهایی کمک بسزایی می کند پس با قلمو یا غلطک آستری را اجرا کنید و زمان کافی برای خشک شدن رنگ دهید.
  5. اجرای رنگ اصلی در چند مرحله انجام می شود اما تعداد دست های اجرایی به کیفیت و پوشش دهی رنگ بستگی دارد پس چند بار رنگ را اجرا کنید تا به کیفیت مد نظر برسید فقط توجه داشته باشید که بعد از اجرای هر مرحله رنگ به خوبی خشک شود.

رنگ‌ های مناسب فلز

جمع بندی نهایی

محافظت از فلزات بسیار اهمیت دارد چون فلزات به راحتی زنگ زده و دچار خوردگی خواهند شد. استفاده از رنگ های گرانقیمت  مخصوص فلز به محافظت بهتر از فلزات کمک می کنند اما اگر قادر به پرداخت هزینه بالا نیستید فقط کافیست از آستری و پرایمر مخصوص و ضد زنگ ها در زیرسازی سطح کمک بگیرید تا کیفیت و دوام رنگ نهایی را تا حد بسیار زیادی افزایش دهید.

نکته مهم دیگر اینکه برای بالا بردن کیفیت رنگ آمیزی خود دقت کنید که از ابتدای شروع به کارتان بعد از هر مرحله بسته به شرایط محیط و نوع رنگ و بتونه ی اجراییتان به سطح فرصت دهید تا کاملاً خشک شود وجود کوچکترین رطوبت در هر کدام از این مراحل کیفیت رنگ شما را کاهش داده و فلز را دچار زنگ زدگی خواهد کرد.