برای درک بهتر اینکه پرایمر پایه آب چیست و چه کاربردی دارد در ابتدا توضیحی مختصر در رابطه با اینکه پرایمر چیست ؟ به شما ارائه می کنیم تا درک بهتری از این مقاله داشته باشید پس در ادامه با ما باشید.

پرایمر چیست و چه کاربردی دارد؟

پرایمر چیست ؟

پرایمر نوعی آستر بر پایه رزین اکریلیک و سیلیکون است که به عنوان عایق زیرکار برای افزایش قدرت چسبندگی رنگ به سطح و افزایش مقاومت ، عمر و دوام رنگ مورد استفاده قرار می گیرد.وقتی این مایع سفید رنگ روی سطوح اجرا می شود منافذ سطح را پوشش داده و سطحی یکدست برای اجرای رنگ ایجاد می کند تا رنگ بعد از اجرا به خوبی به سطح بچسبد و به مرور زمان پوسته نکرده و نریزد.

پرایمر ها در دو نوع پرایمر پایه آب و پرایمر پایه روغن فرموله و تولید شده اند که پرایمر پایه آب برای رنگ های پایه آب و پرایمر های پایه روغن برای رنگ های روغنی مورد استفاده قرار می گیرند.

خدمات نقاشی ساختمان

پرایمر پایه آب چیست؟

پرایمر پایه آب

پرایمر پایه آب یا پرایمر لاتکس ،آستری زیرکار است که برای صاف و یکدست کردن سطح برای ایجاد چسبندگی هر چه بهتر رنگ به سطح استفاده می شود.این پرایمر برای رنگ های لاتکس ،اکریلیک و رنگ های پایه آب مناسب است.

پرایمر پایه آب دارای سطح پایینی از مواد شیمیایی رنگ و VOC هستند و بیشتر این پرایمر ها از آب و رنگ سفید یا خاکستری و چسب تهیه شده اند

در پرایمر پایه آب از اب برای رقیق کردن پرایمر استفاده می شود که موجب شده این محصول مزایای قابل ذکری داشته باشد و بیشتر مورد مصرف قرار گیرد.

دستمزد و قیمت نقاشی ساختمان 1402

پرایمر پایه آب را می توان در مدت زمان حدود یک ساعت اجرا کرده و رنگ آمیزی را آغاز کرد چون این محصول به سرعت خشک شده و آب موجود در آن تبخیر می شود. از این پرایمر می توان برای رنگ های پایه آب و پایه روغن استفاده کرد در صورتی که از پرایمر پایه روغن نمی توان برای رنگ های پایه آب استفاده کرد.

اگر پرایمر پایه آب روی سطوح بریزد می توان آن را به راحتی تمیز کرد و نیازی به استفاده از مواد دیگری نیست در صورتی که در پرایمر روغنی باید از مواد خاصی برای  تمیز کردن سطوح استفاده کنید.

پرایمر پایه آب دارای سطح کمتری از VoCs یا همان ترکیبات آلی فرار هستند از این رو بخار سمی بسیار کمتری داشته و کار با این محصول در مکان های بسته راحت تر است و می توان از این محصول برای پوشش مبلمان و دیوارهای داخلی ساختمان استفاده کرد.

با تمام مزایای گفته شده برای پرایمر پایه آب باید بگوییم این پرایمر نمی تواند رنگ را ضد آب کند و عایق بندی مناسبی برای سطوح نخواهد بود به همین دلیل بهتر است اگر سطوح شما چوبی ناهموار یا سطوحی متخلخل است از پرایمر روغنی برای اجرا استفاده کنید تا نتیجه بهتری کسب کنید.

پرایمر پایه آب

کاربرد پرایمر پایه آب چیست؟

پرایمر ها یا همان آستری زیرکار برای بالا بردن قدرت چسبندگی سطوح نسبت به رنگ ها؛ و صاف و هموار کردن سطوح استفاده می شود.هر چند پرایمر پایه آب نمی تواند در صاف و یکدست شدن سطح به تنهایی کاربرد داشته باشد اما اگر سطح شما صاف و هموار باشد می توانید از این محصول استفاده کرده و قدرت چسبندگی رنگ به سطح را افزایش دهید تا بعد از اجرای  رنگ ،رنگ به خوبی به سطح دیوار چسبیده و عمر و دوام رنگ افزایش یابد و در سطوح گچی، رنگ جذب سطح نشده و نیاز به حجم رنگ بیشتر نباشد.

از پرایمر پایه آب در نقاط داخلی ساختمان و نقاطی که زیر باراش باران و برف قرار ندارند می توان استفاده کرد. همچنین از این محصول برای رنگ آمیزی مبلمان چوبی و سطوح چوبی صاف نیز می توان بهره برد.

تفاوت پرایمین با پرایمر

مزایای استفاده از پرایمر پایه آب

  • بالا بردن قدرت چسبندگی رنگ به سطح 
  • افزایش عمر و دوام رنگ اجرای روی پرایمر
  • قابل تمیز کردن از روی سطوح
  • سرعت اجرایی بالا 
  • سرعت خشک شدن بالا 
  • قیمت مناسب تر نسبت به پرایمر روغنی

چمع بندی نهایی

استفاده از پرایمر ها در افزایش کیفیت ، عمر و دوام رنگ های ساختمانی بسیار مؤثر هستند پس استفاده از این محصول را روی سطوح گچی حتماً مد نظر قرار دهید بخصوص در رنگ آمیزی نمای ساختمان،چون هر قدرت رنگ شما گرانقیمت و عالی باشد باز هم پرایمر در بالا بردن کیفیت آن به شما کمک خواهد کرد و رنگ اجرایی شما تا مدتهای طولانی پوسته نکرده و نخواهد ریخت حتی اگر ساختمان در معرض شرایط سخت جوی قرار گیرد.