رنگ روغنی رنگی ضد آب با حلال نفتی است که عایقی قوی در برابر رطوبت محسوب می شود حال با این ویژگی های ابتدایی که در رابطه با رنگ روغنی گفته شد قابل درک است که رنگی با این ویژگی ها مطمئناً به سادگی پاک نمی شود بخصوص اگر به روی لباس ریخته باشد البته برخی استثنا ها برای پاک کردن رنگ وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

پاک کردن رنگ روغنی از روی لباس

پاک کردن رنگ روغنی از روی لباس

 

لینک های مفید:
اجرای پلی یورتان

 

چگونگی پاک کردن رنگ روغنی از روی لباس

وقتی رنگ روغنی روی لباس می ریزد فرصت کمی برای پاک کردن رنگ دارید و باید با سرعت لباس را با مقداری تینر یا بنزین شستشو دهید تا اثری از رنگ باقی نمانده و سرعت عمل کمک کند تا لباس شما خراب نشود .رنگ های روغنی دیرتر خشک می شوند و این مسئله به ما زمان کافی برای پاک کردنرنگ را خواهد داد تا به راحتی رنگ را پاک کنیم .

اما مشکل از جایی آغاز می شود که رنگ روی لباس خشک شده باشد در این صورت کار بسیار سخت خواهد شد .در این مواقع باز هم می توان رنگ را پاک کرد اما به احتمال زیاد لباس شما دچار رنگ پریدگی خواهد شد که متأسفانه نمی توان کاری در این رابطه انجام داد فقط می توانیم به شما برخی دیگر از راهکارهایی را آموزش دهیم که اگر بتوانند رنگ را پاک کنند آسیبی به لباس نزده و یا آسیبی جزئی وارد خواهد شد ولی در صورتی که مجبور به استفاده از تینر و بنزین شدید مطمئناً رنگ لباستان خراب خواهد شد.

اگر رنگ  روی لباس خشک نشده ابتدا رنگ را از روی لباس به آرامی تا حد امکان بردارید برای این کار می توانید از کارد یا هر وسیله دیگری استفاده کنید سپس دستمالی را به تینر آغشته کرده اید روی محل بمالید و بعد از پاک شدن رنگ با دستمالی خشک تینر اضافی را از روی لباس پاک کرده و اجازه دهید لباس در هوای آزاد کاملاً خشک شود سپس لباس را با شوینده ی مناسب شستشو دهید.

اگر رنگ روی لباس خشک شده است در ابتدا کارد یا فرچه ای برداشته و به نرمی روی رنگ بکشید تا رنگ از روی لباس پاک شود شاید با این کار تمامی رنگ پاک نشود ولی می تواند کمکی مهم در پاک کردن رنگ باشد سپس رنگ باقی مانده را با حلال رنگ مالش دهید در رنگ های روغنی حلال رنگ تینر و بنزین است و می توان با یکی از این مواد رنگ را پاک کرد

 

لینک های مفید:
نقاشی نمای ساختمان

که البته قابل ذکر است که اگر سطح وسیعی از لباس رنگی شده بهتر است خود را خسته نکنید چون با پایان کار لباس شما کاملاً رنگ پرده خواهد شد و دیگر به درد نمی خورد اما در لکه های جزئی می توان با این روش  لک را به سادگی از روی لباس پاک کرد .

توجه داشته باشید که تا رنگ از روی لباس پاک نشده لباس را خیس نکنید و بعد از پاک شدن کامل رنگ اول لباس را در محیطی باز پهن کنید تا تینر یا بنزین به طور کامل خشک شده و بوی نامطبوع آن تا حدی از بین برود سپس لباس را با مایع شوینده شستشو دهد.

در هنگام پاک کردن رنگ از روی لباس حتماً به نوع رنگ توجه کنید و حلالی مناسب با نوع رنگ انتخاب کنید برای مثال برای پاک کردن رنگ پلاستیک آب ولرم کافی است اما برای پاک کردن رنگ روغنی که حلال بنزین دارد استفاده از آب کاری بیهوده بوده و باید از تینر یا نفت استفاده کنید در پاک کردن لک رنگ های اکریلیک نیز باید به این نکته توجه کنید که رنگ شما حلال آب است یا حلال های نفتی دارد برای پی بردن به این مطلب حتماً برچسب روی قوطی رنگ را مطالعه کنید سپس حلال مناسب را برای پاک کردن لباستان انتخاب کنید.

پاک کردن رنگ روغنی از روی لباس

پاک کردن لک رنگ روغنی از روی لباس

چند نکته مهم در پاک کردن لک رنگ از روی لباس

  • برای پاک شدن هر چه بهتر رنگ از روی لباس سعی کنید قبل از خشک شدن رنگ روی لباس  ،اقدام به پاک کردن رنگ کنید تا رنگ راحت تر از روی لباس پاک شده و به بافت لباس آسیب نرسد.
  • در پاک کردن رنگ از روی لباس حتماً به جنس رنگ توجه کنید و حلال مناسب همان رنگ را برای پاک کردن رنگ از روی لباس استفاده کنید برای مثال پاک کردن رنگ پلاستیک با حلال آب با حلال های نفتی کار درستی نیست و دردسر بیشتری برایتان به وجود می آید و یا در پاک کردن رنگ روغنی اگر لباس را با آب شستشو دهید نه تنها رنگ پاک نمی شود بلکه اگر رنگ هنوز خیس باشد بیشتر پخش شده و لباس شما را خراب تر خواهد کرد.
  • اگر پاک کردن رنگ برایتان مشکل است می توانید از یک خشکشویی قابل اعتماد برای پاک کردن رنگ کمک بگیرید تا کمترین آسیب به لباس وارد شود.

پاک کردن رنگ پلاستیک

مقالات مفید: چگونه رنگ روغنی را مات کنیم؟