رنگ روغنی براق از مقاوم ترین و باکیفیت ترین رنگ های ساختمانی است که عمر و دوام طولانی داشته و به خوبی می توان سطح را شستشو داده و هر گونه آلودگی را با مواد شوینده از سطح پاک کرد چون سطح رنگ شده با رنگ روغنی مانند آینده صاف و شفاف بوده و به راحتی می توان سطح را تمیز کرد اما سؤالی که مطرح است ،آیا می توان رنگ روغنی براق را به مات تبدیل کرد.

با وجودی که رنگ براق از کیفیت و دوام بالاتری برخوردار است اما استفاده از رنگ روغنی مات بسیار پرطرفدار تر از رنگ روغنی براق است.اگر این مسئله برایتان تعجب بر انگیز است باید بگوییم که علل زیادی وجود دارد که استفاده از رنگ روغنی مات را به رنگ روغنی براق ارجحیت می دهد از جمله اینکه رنگ روغنی مات نور را منعکس نمی کند از این رو عیوب سطح را به خوبی مخفی کرده و  پوشش دهی این رنگ بسیار بالا است.

 

لینک های مفید:
اجرای پلی یورتان

 

حلال های رنگ ها

چرا و چگونه رنگ روغنی را مات کنیم؟

رنگ روغنی براق با انعکاس شدید نور و نشان دادن هر گونه عیوبی که در سطح دیوار وجود دارد موجب شده افراد تمایل چندانی به استفاده از رنگ های روغنی براق در دیوار ها نداشته باشند و این رنگ را فقط برای درب و پنجره ها و چهارچوب ها و کلیه لوازم چوبی و فلزی انتخاب کنند.چون این رنگ در کنار دوام بالا قادر است از نفوذ رطوبت به سطح جلوگیری کرده و عایقی مناسب برای سطوح چوبی و فلزی باشد.

حال که رنگ روغنی به عنوان باکیفیت ترین رنگ های ساختمانی شناخته شده و استفاده از آن مقرون به صرفه به نظر می رسد باید کاری کرد تا رنگ روغنی براق تبدیل به رنگی قابل استفاده در دیوار ها، تبدیل شود به همین دلیل رنگ روغنی براق را به رنگ روغنی مات تبدیل می کنند.برای تبدیل رنگ روغنی براق به مات باید چه کرد؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال ما را همراهی کنید.

تبدیل رنگ روغنی براق به مات به سادگی امکان پذیر است بدین صورت که به رنگ براق رنگدانه اضافه کنید تا رنگ روغنی براق به مات تبدیل شود.اما تبدیل رنگ روغنی مات به براق سخت خواهد بود چون فقط با اضافه کردن اتصال دهنده های سازگار می توان این کار را انجام داد.به طور کلی رنگ روغنی مات از PVC بزرگ و رنگ روغنی براق از PVC  کمتری برخوردارند.

رنگ آمیزی نشیمن با رنگ روغنی

 

لینک های مفید:
قیمت نقاشی ساختمان 1401

 

روش های تبدیل رنگ روغنی براق به مات

  • اولین روش برای تبدیل رنگ روغنی براق به مات اضافه کردن ماسه به رنگ براق است که روشی ساده و کاربردی است.
  • در روشی دیگر می توان با یک کاغذ سنباده برای مات کردن رنگ استفاده کرد برای این کار بهترین نوع کاغذ سنباده ،کاغذ با رطوبت یا کاغذ خشک 300 رقیق یا کمتر است.
  • در روش سوم می توان از پد اسکاتچریت استفاده کرد و باید این روش را با دقت انجام داد تا رنگ زیادی از لبه های خارجی و دیگر قسمت های اطراف از بین نرود.
  • وجود رنگ دانه ها در رنگ اگر به میزان بیشتر باشد می تواند رنگ روغنی براق را به مات تبدیل کند فقط چون رنگ دانه ها ماده هایی متخلخل هستند قدرت شستشو در رنگ را کاهش می دهند پس برای مات کردن رنگ روغنی براق می توانید مقداری رنگ دانه به رنگ براق اضافه کنید تا از براقیت آن کم شده و رنگ مات شود.

نقاشی ساختمان در جوادیه تهران 1400

رنگ روغنی براق بهتر است یا مات

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که استفاده از هر یک از این رنگ ها در جای مناسبش بسیار خوب است شاید بپرسید چطور ممکن است هر دو رنگ خوب باشند باید بگوییم که بله رنگ های روغنی در انواع مات و براق خوب هستند اما به شرطی که بدانید از آنها چگونه استفاده کنید .رنگ روغنی مات ضد آب بوده و قابلیت شستشوی بالایی دارد و به خوبی می تواند سطوح را عایق کند برای همین استفاده از این رنگ در دری و پنجره ها و چهار چوب ها و هر نوع سطوح فلزی و چوبی در منزل مورد تأیید است.
اما چرا نباید از این رنگ در رنگ آمیزی دیوار ها یا سقف استفاده کرد ؟ رنگ روغنی براق مانند آینه ای نور را باز تاب کرده و دیوار را زیادی براق می کند و این انعکاس زیاد نور هم می تواند نظم و آرامش محیط را بر هم بزند و هم هر گونه عیوبی در گچ کاری دیوار مانند موج ها و حتی جای قلمو را به خوبی نمایان خواهد کرد پس باید در سطوحی استفاده شود که هیچ عیوبی در دیوار نبوده و همچنین استادکار ماهری آن را اجرا کند .
رنگ روغنی مات هم خوب است اما چون قدرت کمتری در برابر شستشو و رطوبت دارد نمی تواند انتخاب مناسبی برای رنگ آمیزی و محافظت از سطوح چوبی و فلزی باشد و همچنین پاک کردن لک ها و آلودگی ها از روی این رنگ سخت خواهد بود.با وجود عیوب گفته شده از این رنگ باید بگوییم که این رنگ در مقایسه با رنگ های اکریلیک و پلاستیک مقاوم تر بوده و با جلوه مات خود دکوراسیونی زیبا ایجاد می کند و به خوبی می تواند تمامی عیوب احتمالی در سطح دیوار را صددرصد پوشش دهد.
پس برای بهره بردن از مزایای این دو رنگ آنها را در جای مناسب خود استفاده کنید و هیچ یک را از نقاشی ساختمان خود جذف نکنید تا با قیمت مناسب نقاشی ساختمان باکیفیت و باداوام داشته باشید.

 

جمع بندی نهایی

در استفاده از رنگ روغنی می توانید رنگ روغنی براق و رنگ روغنی مات را به صورت آماده از بازار خریداری کنید و دردسر تبدیل رنگ براق به مات یا بلعکس را به خود تحمیل نکنید .استفاده از رنگ روغنی به دلیل آلوده کردن محیط زیست و تولید گازهای سمی در کشورهای پیشرفته منسوخ شده است اما در کشور ما به علت پایین بودن کیفیت و بالا بودن قیمت رنگ های اکریلیک همچنان استفاده از رنگ روغنی در سطح بالایی ادامه دارد.

مقالات مرتبط: چگونه رنگ روغنی را از روی دیوار پاک کنیم؟