قبل از اینکه با کاربرد رنگ های پودری آشنا شوید بهتر است در توضیحاتی اجمالی در ابتدا در رابطه با اینکه اصلا، به چه رنگ هایی رنگ پودری می گویند آشنا شوید و سپس به این مطلب بپردازیم که کاربرد این رنگ چیست و چگونه استفاده می شود.

 

لینک های مفید:
اجرای پلی یورتان

 

رنگ پودری چیست؟

رنگ پودری الکترواستاتیک نوعی پوشش پودری مرکب است که از موادی همچون پیگمنت ، فیلر ، رزین و مواد افزودنی به صورت پودر تهیه شده است برای تهیه این پودر رنگ در ابتدا این مواد را در اکسترودر به صورت مذاب در می آورند تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند که به این مرحله اکسترود شدن می گویند بعد این ماده مذاب را سرد کرده و طی فرآیندی دو مرحله ای آسیاب کرده و به ذراتی در ابعاد بیست تا هشتاد میکرون تبدیل و سپس پودر حاصله را از صافی عبور داده و بسته بندی می کنند.

رنگ های پودری

 

لینک های مفید:
اجرای اپوکسی

 

نحوه ی استفاده از رنگ های پودری

برای رنگ آمیزی با رنگ های پودری باید این پودر را درون تفنگ پاشش ریخته و با جریان الکتریسیته پودر را باردار می کنند و سپس پودر باردار شده با کمک فشار هوا روی سطح پاشیده می شود.قطعه مد نظر باید به کمک گیره مخصوص به ارت متصل شود تا رنگ پوششی اسناندارد و یکنواخت در سطح و لبه ها داشته باشد.

در رنگ آمیزی با تفنگ پاشش، پودر رنگ با فشار هوا یا یک نازل چرخان هدایت شده و با سرعت پایین به سطح پاشش می شود در طی این فرایند باید فشار هوا تنظم شود تا موجب آسیب و فرورفتگی در سطح نشود .

کیفیت رنگ کاپارول

بعد از پاشش رنگ روی سطح مورد نظر آن را درون کوره پخت قرار می دهند.کوره های پخت،کوره هایی هستند که رنگ در دمای 200 درجه سانتی گراد به مدت 13 دقیقه پخته می شود تا رنگ ضخیم و یکدست شود.این رنگ از کیفیت بالایی برخوردار بوده و پوسته پوسته و خراشیده نخواهد شد و در برابر تغییرات شیمیایی نیز مقاومت خوبی دارد.باید دقت داشت که رنگ بعد از پخته شدن باید مدت زمان مناسبی بدون تماس باقی بماند تا کاملاً خشک شود در غیر اینصورت آسیب خواهد دید.

رنگ های پودری

مزایای استفاده از رنگ های پودری

استفاده از رنگ های پودری در مقایسه با رنگ های سنتی مایع مزایایی دارد که افراد را به استفاده از این رنگ ها ترغیب می کند مزایایی همچون :

  • رنگ های مایع سنتی نیاز به حلال های مخصوص به خود دارند در صورتی که رنگ های پودری به هیچ حلالی نیاز ندارند.
  • رنگ های پودری در مقایسه با رنگ های مایع آلودگی کمتری ایجاد می کنند.
  • عمر و دوام رنگ های پودری بسیار بالاتر از رنگ های مایع است.
  • در استفاده از رنگ های مایع به علت وجود ترکیبات آلی فرار باید سیستم تصویه هوا وجود داشته باشد اما در اجرای رنگ های پودری چنین مشکلاتی وجود ندارد.
  • رنگ های پودری پوششی شیشه ای و ضخیم ایجاد می کنند که مقاومت بسیار بالایی در برابر شرایط آب و هوایی و رطوبت دارند .
  • رنگ های پودری قدرت چسبندگی بسیار قوی به سطح دارند که قابل مقایسه با رنگ های مایع نیست.
  • رنگ های پودری چون نیازی به حلال ندارند با محیط زیست سازگار بوده و موجب آلودگی محیط زیست نخواهند شد.
  • براقیت ایجاد شده در رنگ های پودری قابل مقایسه با رنگ های مایع نیست.

رنگ پودری