امروزه اجرای کناف برای داشتن ساختمانی شیک و جذاب مورد توجه قرار گرفته است اما زیبایی و کیفیت این محصول در صورتی تکمیل می شود که زیرسازی و رنگ آمیزی آن نیز به صورتی بی نقص اجرا شده و کلیه درزها و شیارهای کناف به خوبی پوشش داده شود یکی از ابزار بسیار مهم در زیرسازی کناف اجرای نوار طیف کناف قبل از بتونه کاری است تا ترک ها و شیارهای کناف به خوبی پوشش داده شده و به مرور زمان مجدداً باز نشوند.

 

لینک های مفید:
رنگ آمیزی درب چوبی

نوار طیف کناف به صورت نوار باریک در چندین نوع تولید شده است این نوار روی ترک ها و شیارهای کناف چسبانده می شود و بعد روی نوار را بتونه کاری می کنند اینگونه دیگر نگرانی از بابت ترک خوردگی مجدد در محل شیارها و درزهای کناف وجود نخواهد داشت و کناف مدت زمان بسیار طولانی تری زیبایی و کیفیت خود را حفظ خواهد کرد.

برای زیباسازی سقف ها و دیوار ها با کناف فقط چسباندن کناف تکمیل کننده کار نیست و اگر بخواهید زیباسازی ورقه های کناف را کامل کنید باید زیرسازی کناف را نیز به درستی اجرا کنید برای اجرای اصولی زیرسازی این سطوح باید در ابتدا روی شیارها و درزها را با نوار طیف کناف پوشاند و سپس بقیه ی کار را انجام داد.

اما انواع نوار کناف و چگونگی اجرا آنها را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

بتونه کاری کناف سقف

معرفی انواع نوار طیف کناف

نوار طیف کناف

نوار کناف در چندین نوع تولید شده و با ویژگی ها و مدل های مختلف قابلیت اجرا در انواع سطوح همچون : سقف کاذب مغازه – سقف کاذب اتاق خواب و پذیرایی ، لابی و راهرو ها و … را دارد.

 

  1. نوار درزگیر کاغذی
  2. نوار درزگیر طولی عایق آبی
  3. نوار درزگیر محافظ گوشه کناف
  4. نوار چسب جداکننده کناف
  5. نوار درزگیر عایق پلی اتیلن پشت چسبدار
  6. نوار درزگیر فایبرگلاس مش پشت چسبدار

معرفی نوار درزگیر کاغذی

نوار درزگیر کاغذی نواری از جنس کاغذ است که یک طرف آن لایه ای از چسب دارد و به راحتی می توان آن را روی ترک ها و درزهای کناف چسبانده و کار را ادامه داد.استفاده از این نوار طیف کناف بسیار ساده و راحت بوده و افراد کم تجربه نیز می توانند از آن استفاده کنند.

 

معرفی نوار چسب جداکننده کناف

این نوار برای لبه های کناف که به دیوار متصل اند استفاده می شود.چون این نوار ساختار مقاومی دارد می تواند به خوبی از ایجاد ترک های مویی بر روی ترک ها و شیارهای کناف جلوگیری کند.

نوار درزگیر چسب جداکننده از کاغذ رونی تهیه شده و پهنای آن 6.5 سانتی متر است پشت نوار هم یک لایه چسب به پهنای 1 سانتی متر طراحی شده تا به خوبی به سطح بچسبد.

نوار کناف طولی عایق آبی

این نوار درزگیر چون به صورت طولی و به رنگ آبی طراحی شده به این نام شناخته می شود.از نوار طولی عایق آبی برای سطوحی که احتمال جابجایی و تغییر شکل دارد استفاده می شود سطوحی همچون : درزهای بین کف و دیوار – درزهای بین کناف و دیوار – کنج های داخلی و خارجی ، ستون ها و … را می توان با این نوار به خوبی زیرسازی کرد.

 

از دیگر کاربرد های نوار کناف طولی عایق آبی می توان به پوشش دهی و تقویت کفشور و دور لوله ها اشاره کرد.

معرفی نوار درزگیر فایبر گلاس مش پشت چسبدار

این نوار درزگیر از بادوام ترین و مناسب ترین نوار های درزگیر هستند که از جنس فایبر پلاس بوده و نسبت به سایر نوارهای درزگیر مقاومت و عمر مفید بسیار طولانی تری دارند.این نوار درزگیر گرانتر از نوار درزگیر کاغذی است اما مطمئن باشید که ارزش پرداخت هزینه بالاتر را دارد.

 

معرفی نوار محافظ گوشه کناف

این نوع از نوار درزگیر نسبت به انواع دیگر این محصولات با پهنای کمتری طراحی شده است.بیشتر استفاده این محصول برای پوشش ترک ها و شکاف های کنج های بیرونی ساختمان و نقاطی که در معرض آسیب و ضربه قرار دارند، است.

این نوار طیف کناف لایه از نوار فلزی دارد که در قسمت داخلی نوار به عنوان ضربه گیر و ممانعت از جابجایی سطوح طراحی شده است.

 

معرفی نوار درزگیر کناف عایق پلی اتیلن پشت چسب دار

این محصول از جنس پلی اتیلن تهیه شده و مقاومت بسیار عالی در برابر نفوذ آلودگی های صوتی دارد.این نوار در قسمت داخلی خود لایه ای از چسب دارد که کار با آن را راحت کرده و سرعت کار را نیز افزایش می دهد.

چگونه نوار طیف کناف را نصب کنیم؟

بتونه کاری کناف سقف

تا اینجا متوجه شدید که علت اصلی استفاده از نوار طیف کناف برای پوشش دهی هر چه بهتر شیارها و ترک های صفحات کناف است تا بعد از بتونه کاری سطحی یکنواخت و صاف برای رنگ آمیزی داشته باشید.

اگر در رنگ آمیزی دیوارهای کاغذ ، سقف و دیوارهای کناف و … استفاده از نوار های درزگیر را نادیده بگیرید در مدت زمان بسیار کوتاهی شاهد ایجاد ترک های مویی و حتی عمیق در محل ترک های پوشش داده شده خواهید بود و خیلی زود نیاز به رنگ آمیزی مجدد خواهد بود.

استفاده از نوار های طیف کناف این مشکلات را رفع خواهد کرد و در صورتی که از نوع مناسب نوار طیف کناف در هر نقطه ای استفاده کرده باشید احتمال ایجاد ترک های جدید کاهش خواهد یافت.

 

همان طور که گفتیم نوار طیف کناف به طور کلی در دو دسته پشت چسب دار و بدون چسب تولید می شوند که مطمئناٌ استفاده از انواع چسبدار این محصول کار را سرعت بخشیده و دردسر را کاهش خواهد داد پس افراد کم تجربه تر نیز می توانند از این نوع استفاده کنند.

برای آغاز کار باید سطح کناف را از آلودگی ها و گردوغبار پاک کنید تا نوار درزگیر به خوبی به سطح بچسبد چون چسب این نوار ها چندان قوی نیست و اگر آلودگی ها زیاد باشد قدرت چسبندگی نوار را از بین خواهد برد.

پس بعد از پاکسازی سطح، یک لایه بتونه روی ترک ها و شیارها بکشید تا پر شوند سپس نوار درزگیر مناسب را با دقت بر روی محل شیارها و ترک ها چسبانده و با بتونه مخصوص روی نوار را بپوشانید و در آخر کار با سنباده سطح را به خوبی سنباده کاری کنید تا سطحی صاف و یکدست ایجاد شده و نوار کناف به خوبی مخفی شود.

مزایای استفاده از نوار طیف کناف

بتونه کاری کناف سقف