رزین اپوکسی از باکیفیت ترین پوشش ها هستند که به دو صورت شفاف و بی رنگ و مات و رنگی تولید و عرضه می شوند و در این سال ها به طور گسترده ای به عنوان کفپوش استفاده می شوند اما زیبایی و کیفیت این محصول موجب شده تا سؤالی مهم برای مشتریان پیش آید که آیا می توان از این محصول برای رنگ آمیزی دیوار یا دیگر سطوح نیز استفاده کرد .ما در این مقاله در رابطه با انواع اپوکسی و کاربرد آنها صحبت خواهیم کرد تا شاید گوشه ای از سؤالات و ابهامات شما را پاسخگو باشیم.

انواع اپوکسی ها ها از رزین و هاردنر تهیه شده اند که نوع رزین و نوع و مقدار هاردنر و نحوه ی ترکیب آنها انواع اپوکسی را به وجود می آورد که هر نوع آن برای کاربرد خاصی همچون پوشش سطح ، چسب ، روکش ، کامپوزیت و ابزار سازی استفاده می شود.در ادامه مقاله در رابطه با انواع اپوکسی از نظر کاربرد و ساختار می پردازیم.

 

لینک های مفید:
قیمت اجرای رنگ پلی یورتان

 

انواع رزین اپوکسی از نظر کاربرد

انواع اپوکسی

1- اپوکسی کف

یکی از انواع اپوکسی ها ،اپوکسی کف محصولی بسیار باکیفیت و پرطرفدار است که برای اجرا روی سطوح سیمانی ، بتنی ، سنگ ، سرامیک و موازاییک بسیار مناسب است و می توان آن را به صورت طرح دار و براق و یا رنگی و مات اجرا کرد این محصول مقاومت بالایی در برابر سایش ، فشار ، حرارت و … را دارا بوده و خصوصیات بارزی همچون آنتی باکتریال ، مقاومت در برابر اسید و … را دارند.

اجرای اپوکسی کف

اپوکسی های کف در چند نوع تولید شده اند و در دکوراتیو و صنعت قابلیت اجرا دارند و هر یک خصوصیات مخصوص به خود را داشته و با روش مخصوصی اجرا می شوند.

2- اپوکسی دیوار

بله افرادی که علاقمند یه استفاده از اپوکسی برای دیوار هستند و بسیار سؤال می کنند که ایا اپوکسی را می توان برای دیوار استفاده کرد؟ باید بگوییم اپوکسی مخصوص دیوار وجود دارد.پولی پوکساید دیوار تفاوت اندکی با اپوکسی کف دارد اما بعد از اجرا شما سطحی شیشه ای مانند اپوکسی کف نخواهید داشت و پولی پوکساید دیوار به رنگ های آکریلیک شباهت دارند.

رنگ های اپوکسی دیوار زیبایی در حد اپوکسی کف ندارند و فقط از نظر مقاومت، مقاوم تر از رنگ های معمول دیوار هستند از این رو اگر دیوار تحت تأثیر آسیب های مداوم قرار ندارد بهتر است رنگ های معمولی را که قیمت بسیار کمتری دارند را انتخاب کنید.

3- اپوکسی چوب

این دسته از اپوکسی برای تزئین میز های بزرگ و یا قطعات چوب و درست کردن انگشتر و دیگر لوازم تزئینی مورد استفاده قرار می گیرند این محصول جذاب می تواند با استفاده از تکنیک و خلاقیت، لوازم تزئینی خارق العاده ای برایتان ایجاد کند.

انواع اپوکسی

انواع اپوکسی

انواع رزین اپوکسی

  1. رزین های اپوکسی سیکلوالیفاتیک : این اپوکسی محصول عالی برای استفاده در محیط هایی با حرارت بالا بوده و در برابر حرارت ، هوا ، نور خورشید مقاومت بسیار خوبی دارد.
  2. رزین های اپوکسی سه منظوره : این رزین اپوکسی یک ماده پلاستیکی با ویسکوزیته کم و غیر کریستالی بوده و در دمای پایین پخته شده است.
  3. رزین اپوکسی چند منظوره : این رزین نیز قابلیت بالایی در برابر حرارت داشته و در برابر مواد شیمیایی و اشعه ماورا بنفش نیز مقاوم است.
  4. رزین های اپوکسی نووالاک : این رزین مقاومت در برابر حرارت ، مواد شیمیایی ، دمای بالا ، به حداقل رسیدن میزان جمع شوندگی رزین در برابر حلال و همچین مقاومت خوبی در برابر عوامل مکانیکی دارد.
  5. رزین های اپوکسی پایه زیستی : این دسته از رزین های اپوکسی بر پایه مواد طبیعی و غیر شیمیایی تولید شده اند از این رو دوستدار محیط زیست بوده و آلودگی ندارند.
  6. رزین های اپوکسی حاوی فسفر : این رزین نیز دوستدار محیط زیست بوده و آلوده کننده محیط زیست نیست.
  7. رزین های اپوکسی حاوی سیلیکون : این رزین در کنار مقاوم بودن در برابر شعله با محیط زیست نیز سازگار است و مزایای هر دو رزین های اپوکسی و رزین های سیلیکونی را داراست.

انواع اپوکسی کف

برای استفاده از انواع اپوکسی کف باید آنها را شناخت تا انتخابی مناسب داشت :

  1. کفپوش اپوکسی پارکینگی : کف پارکینگ ها در معرض فشار و سایش بالایی قرار دارند چون خودرو ها هر لحظه از روی آن عبور می کنند برای این منظور باید اپوکسی که استفاده می شود بسیار مقاوم باشد.اپوکسی پارکینگی با ضخامت کم اجرا شده و ضد گردوغبار و ضد سایش است و به راحتی قابلیت نظافت دارد و همچنین در برابر عوامل شیمیایی مقاوم است .از مزایای دیگر این محصول امکان خط کشی و چاپ لوگو و … روی آن بوده و در رنگ بندی بسیار متنوع موجود است.
  2. کفپوش اپوکسی آنتی باکتریال بیمارستانی : کفپوش های بیمارستانی و مراکز بهداشتی باید به گونه ای باشند که در بهداشت محیط تأثیر گذار باشند استفاده از این نوع از اپوکسی در کفپوش اتاق عمل و بیمارستان در کنار ایجاد زیبایی و مقاومت بالا در حفظ بهداشت تأثیری بسزا  دارند و اجازه نمی دهند میکروب ها و باکتری ها در این مکان ها رشد کنند از دیگر مزایای این کفپوش می توان به یکپارچه بودن ، ضد لغزش و مقاومت در برابر مواد شیمیایی ، سایش ، ضربه ، خراشیدگی ، تجمع آلودگی ها اشاره کرد.
  3. کفپوش اپوکسی صنعتی : این دسته از اپوکسی ها بسیار متنوع هستند و در انواع کفپوش های آنتی استاتیک ، کفپوش ضد اسید ، کفپوش انبار و کفپوش سالن تولید  کفپوش سوله و دیگر موارد اشاره کرد.

 

مزایای کفپوش اپوکسی

چه خصوصیاتی باعث شده تا مشتریان استفاده از انواع اپوکسی را به سنگ و سرامیک و … ترجیح دهند ؟

  •  مقاومت بالایی در برابر تغییرات دما
  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی
  • عمر و دوام طولانی مدت
  • مقاوم در برابر ضربه و ترافیک ماشین آلات
  • آنتی باکتریال
  • در رنگ بندی و طرح های متنوع
  • ایجاد سطوحی نفوذ ناپذیر و بدون درز
  • عایق مناسب در برابر رطوبت
  • در انواع متفاوت با کاربرد های خاص
  • زیبا و شکیل برای اجرا به عنوان کفپوش

انواع اپوکسی

انواع اپوکسی

اجرای اپوکسی

برای اجرای انواع اپوکسی باید مراحل زیر را به دقت اجرا کرد:

مرحله اول : برای اجرای اپوکسی باید قبل از هر کاری به کمک ساب سطح را از چربی ها و آلودگی ها و ترک ها پاک کرد.
مرحله دوم : در این مرحله با کمک تینر اپوکسی دو جزئی ، گردوغبار را از سطح به خوبی تمیز کنید.
مرحله سوم : نوبت به اجرای لایه پرایمر اپوکسی به صورت ترانسپارنت و با ساختار اپوکسی پلی آمید می رسد.
مرحله چهارم : در این مرحله قسمت های ناهموار را با کمک بتونه ماستیک صاف و یکدست کنید.
مرحله پنجم : بعد از خشک شدن کامل ماستیک نوبت به اجرای لایه میانی اپوکسی می رسد.
مرحله ششم : باید تمامی عیوب احتمالی در این مرحله رفع شود.
مرحله هفتم : در این مرحله اپوکسی نهایی با غلطک یا شانه ای اجرا می شود.
مرحله هشتم : اجرای خط کشی و علائم با رنگ اپوکسی دو جزئی آمید می تواند طبق نظر کارفرما انجام شود.

برای اجرای انواع اپوکسی با بهترین کیفیت و قیمت مناسب با ما تماس بگیرید تا کاری درجه یک را با ضمانت کیفیت داشته باشید.