در گذشته استفاده از لوازم چوبی با رنگ تیره مورد پسند بوده اما امروزه سلایق فرق کرده و افراد استفاده از لوازم چوبی با رنگ روشن را ترجیح می دهند.تغییر رنگ تیره چوب به رنگ روشن به صرفه تر از تعویض لوازم چوبی است.

رنگ کردن لوازم چوبی به شما کمک خواهد کرد تا در کنار متحول کردن دکوراسیون، لوازم کهنه منزل خود را به لوازمی نو و جدید تغییر دهید اما چگونه می توان رنگ تیره چوب را به رنگی روشن تغییر داد و آیا واقعاٌ ممکن است رنگ تیره چوب را با کیفیت عالی به رنگی کاملاً روشن تغییر داد.

 

لینک های مفید:
رنگ پلی استر درب چوبی

 

چگونه رنگ تیره چوب را روشن کنیم؟

تغییر رنگ تیره چوب

در اجرای رنگ روشن روی سطوحی که رنگی تیره دارند مشکلات زیادی وجود دارد چون رنگ های تیره به سختی پوشش داده می شوند در تغییر رنگ تیره چوب به رنگ روشن نیز این مشکلات وجود دارد و باید از رنگ هایی با کیفیت و قدرت پوشش دهی بسیار قوی استفاده شود تا سطح چوب به رنگ مورد نظر تبدیل شود.

 

لینک های مفید:
اجرای سیلر کیلر (تضمینی)

 

در تغییر رنگ تیره چوب به رنگ روشن مراحل اجرای رنگ را با دقت و ظرافت اجرا کنید تا رنگ نهایی همان رنگی باشد که می خواستید اما اینکه چگونه می توان رنگ تیره را به رنگ روشن تغییر داد نیاز به مهارت و آموزش دارد پس در ادامه ما را همراهی کنید؟

رنگ هایی که می توان برای رنگ آمیزی چوب از آنها استفاده کرد به طور کلی در سه دسته رنگ های بر پایه آب ، رنگ روغنی و رنگ های فوری هستند که اگر به درستی از آنها استفاده شود می توان لوازم چوبی را با بهترین کیفیت رنگ آمیزی کرد.

تفاوت رنگ گردویی و فندوقی

رنگ های پایه آب برای تغییر رنگ تیره چوب

رنگ های بر پایه آب به علت حلال آب، به راحتی در بافت چوب نفوذ می کنند این خصوصیت موجب می شود تا در استفاده از این رنگ ها برای رنگ آمیزی چوب نیاز به رنگ آمیزی بیشتری باشد تا بعد از چندین دست رنگ آمیزی رنگ بتواند به خوبی سطح چوب را پوشش دهد.

وقتی قصد دارید رنگ تیره چوب را به رنگ روشن تبدیل کنید و از رنگ های بر پایه آب استفاده می کنید باید چندین دست رنگ روی چوب اجرا کنید تا بعد از هر دست رنگ جذب رنگ به داخل بافت چوب کم و کمتر شود و در آخر رنگ به طور کامل بتواند رنگ تیره چوب را محو کرده و پوششی کامل ایجاد کند.

از معایب رنگ های بر پایه آب برای رنگ آمیزی چوب قدرت پوشانندگی ضعیف این رنگ است و البته قدرت خشک شدن سریع این رنگ کمک می کند تا بتوان با اجرای چند دست رنگ در مدت زمان کمی رنگ آمیزی چوب را به اتمام رساند.

رنگ روغنی ساختمانی برای تغییر رنگ چوب

رنگ های روغنی از رنگ های باکیفیت در نقاشی ساختمان هستند که می توان از این رنگ ها برای رنگ آمیزی فلزات و چوب نیز استفاده کرد حالا اگر شما قصد دارید از رنگ های روغنی برای تغییر رنگ چوب استفاده کنید می توانید با تعداد دست کمتر رنگ، به خوبی رنگ تیره چوب را به رنگ روشن تغییر دهید.

برای استفاده از رنگ های روغنی برای رنگ آمیزی چوب در ابتدا از روغن الیف یا سیلر برای زیرسازی سطح استفاده کنید تا منافذ چوب بسته شود سپس از رنگ روغنی برای رنگ آمیزی استفاده کنید.از معایب رنگ روغنی برای رنگ آمیزی چوب می توان به سرعت خشک شدن بسیار کند این رنگ اشاره کرد.

رنگ روغنی گیاهی برای تغییر رنگ چوب

یکی دیگر از انواع رنگ ها برای تغییر رنگ چوب استفاده از رنگ روغنی گیاهی است این رنگ رگه ها و طرح چوب را نمی پوشانند و فقط رنگ چوب را تغییر می دهند از این رو زیبایی چوب از بین نمی رود و جذابیتی خاص به لوازم چوبی شما می بخشند.اجرای رنگ روغنی گیاهی بسیار راحت تر از رنگ های پایه آب و رنگ های روغنی است.

رنگ های فوری برای تغییر رنگ تیره چوب

رنگ های فوری از رنگ های مناسب برای روشن کردن رنگ تیره چوب هستند این رنگ ها سرعت خشک شدن بالایی داشته و برای لکه گیری و رنگ کردن انواع لوازم چوبی کاربرد دارند.در استفاده از رنگ فوری نیاز نیست رنگ قبلی را از سطح چوب پاک کنید و با رفع ایرادات و فرورفتگی های چوب و اجرای صحیح زیرسازی می توان رنگ های فوری را به سرعت اجرا کرد.

تغییر رنگ تیره چوب

مراحل تغییر رنگ تیره چوب به روشن

  1. سنباده زنی : سنباده زنی برای رنگ آمیزی، کاری بسیار مهم است و باید به درستی انجام شود تا سطح چوب کمی زیر و یکدست شده و با حذف ذرات سست برای اجرای رنگ آمیزی بی نقص آماده باشد.برای رنگ آمیزی با برخی از رنگ های مناسب برای رنگ آمیزی چوب لازم است رنگ قبلی به خوبی از روی چوب پاک شود که این کار نیز با کمک سنباده انجام می شود.
  2. پاک کردن سطح سنباده زده شده : بعد از سنباده زدن سطح چوب، گرد چوب روی سطح باقی می ماند که باید با دقت پاک شود.وجود هر نوع گرد و غبار یا گرد چوب موجب خواهد شد تا این ذرات سست، اجازه ندهد رنگ به خوبی به سطح بچسبد و رنگی یکدست ایجاد شود.
  3. بتونه کاری : برای داشتن رنگ آمیزی بی نقص باید کلیه ی ترک خوردگی ها و زدگی های چوب با بتونه به خوبی پر و یکدست شود این بتونه را می توانید در خانه تهیه کرده و یا به صورت آماده خریداری کنید.
  4. سنباده زنی : بعد از خشک شدن کامل بتونه بار دیگر نوبت به سنباده زنی می رسد در این مرحله نیز باید سطح چوب به خوبی سنباده زده شود تا بتونه اجرا شده با سطح چوب هماهنگ شده و سطحی کاملاً یکدست ایجاد شود.
  5. سیلر کاری : در این مرحله با تکمیل زیرسازی چوب نوبت به اجرای سیلر با قلمو می رسد.سیلر نوعی رنگ برای پوشاندن منافذ سطح چوب است و برای استفاده از آن کافیست مقداری سیلر در ظرف ریخته و به میزان سه برابر سیلر به آن تینر اضافه کنید سپس با این محلول سطح چوب را چند مرتبه رنگ آمیزی کنید البته توجه داشته باشید که بعد از هر مرحله سیلر کاری ،زمان دهید تا سطح به خوبی خشک شود.
  6. رنگ آمیزی : با خشک شدن کامل سیلر حال می توانید با خیالی آسوده سطح را با رنگ مورد نظرتان رنگ آمیزی کنید.در این مرحله بسته به نوع رنگ نیاز به تعداد لایه های رنگ آمیزی متفاوتی است اما به طور کلی باید گفت لایه های رنگ باید در حدی تکرار شود که رنگ پوششی قابل قبول روی سطح ایجاد کند.
  7. خشک شدن رنگ چوب در شرایطی که گردوغبار وجود نداشته باشد و احتمال سایش یا ضربه به سطح نباشد، در بالا رفتن کیفیت رنگ آمیزی اهمیت دارد به همین دلیل خشک شدن رنگ را نیز جزء مراحل رنگ آمیزی در نظر گرفته ایم.
  8. لایه محافظ : در مرحله آخر با خشک شدن کامل رنگ نوبت به اجرای لایه ای محافظ می رسد تا از سطح چوب در برابر رطوبت ، تابش نور مستقیم خورشید ، قارچ ، خزه و موریانه محافظت کند.استفاده از براق کننده های چوب می تواند لایه ای محافظ برای چوب باشد.

تغییر رنگ چوب