لوازم چوبی در منازل به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند و بسیار پرطرفدار هستند این لوازم با رنگ های مشابه چوب های طبیعی رنگ آمیزی و تزئین می شوند تا دکوراسیون منازل را بیش از پیش زیبا و جذاب جلوه دهند.انواع رنگ های مناسب برای رنگ آمیزی چوب ها در چندین رنگ موجود هستند که باید در رنگ آمیزی لوازم چوبی آنها را شناخت و انتخابی مناسب داشت.ما در این مقاله دو رنگ گردویی و فندوقی را به شما معرفی کرده و به تفاوت آنها خواهیم پرداخت.

 

لینک های مفید:
نقاشی درب چوبی

 

تفاوت رنگ گردویی و فندقی

معرفی رنگ چوب گردویی

رنگ گردویی از رنگ های جذاب برای رنگ آمیزی لوازم چوبی همچون مبلمان ، میز ، کتابخانه و بوفه و … است و به سرعت چشم ها را به خود جذب کرده و با زیبایی فوق العاده خود دکوراسیونی متفاوت برای شما ایجاد می کند اما رنگ گردویی به مرور زمان جذابیت خود را از دست داده و تغییر رنگ می دهد و مطمئناٌ نیاز به ترمیم رنگ خواهد داشت. اما چگونه می توان رنگ گردویی را تهیه و رنگ قدیمی را ترمیم کرد تا بار دیگر از زیبایی آن بهره برد؟

 

لینک های مفید:
قیمت اجرای رنگ پلی یورتان

 

روش ساخت رنگ گردویی

اکثر افراد در هنگام خرید لوازم چوبی رنگ های گردویی را بیشتر می پسندند و خوشبختانه اگر رنگ لوازم خراب شد می توان این رنگ را تهیه و لوازم را بار دیگر تجدید رنگ کرد.اما چگونه می توان این رنگ را ساخته و استفاده کرد؟ روش ساخت رنگ گردویی بسیار ساده است و فقط نیاز به کمی دقت و حوصله دارد تا رنگی بسیار جذاب و مورد پسند تهیه شود.

انواع رنگ گردویی

رنگ های گردویی در سه نوع رنگ گردویی تیره ، رنگ گردویی روشن و رنگ گردویی مابین تیره و روشن در بازار موجود هستند که می توان این رنگ ها را با اضافه کردن رنگ سفید به رنگ روشن تر و با اضافه کردن رنگ سیاه به رنگ های گردویی تیره تر تبدیل کرده و به رنگ مد نظر تبدیل کرد.

تفاوت رنگ گردویی و فندقی

معرفی رنگ فندقی

یکی دیگر از رنگ های مورد استفاده برای رنگ آمیزی چوب و لوازم چوبی که از رنگ های پرطرفدار است رنگ فندقی است.این رنگ کمی تیره تر و تناژ رنگی تندتری نسبت به رنگ گردویی دارد.رنگ فندقی در اصل همان رنگ قهوه ای مایل به قرمز است که در فندق نیز آن را بسیار دیده اید و به همین دلیل به این نام شناخته می شود.

روش تهیه ی رنگ فندقی

رنگ هایی که در تهیه رنگ فندقی استفاده می شوند برای ساخت رنگی باب میل لازم هستند اما توجه داشته باشید که اگر چندان مهارتی در ترکیب رنگ ندارید این رنگ را به صورت آماده تهیه کرده و یا کار ترکیب رنگ را به فردی خبره بسپارید.

ترمیم رنگ پارکت و لمینت

ترکیب رنگ ها برای رنگ فندقی

برای تهیه ی رنگ فندقی باید بدانید چه رنگ هایی را به چه میزان با یکدیگر ترکیب کنید تا رنگ فندقی بدست آید و اگر این اندازه ها به درستی رعایت نشود مطمئناٌ دیگر رنگ فندقی نخواهید داشت.

  1. رنگ زرد گل ماش فوری
  2. رنگ اخرایی فوری
  3. رنگ مشکی فوری

تفاوت رنگ گردویی و فندقی

مراحل تهیه ی رنگ فندقی

  • برای تهیه رنگ فندقی باید ابتدا مقدار مشخصی از رنگ های گل ماش فوری ، اخرایی فوری و مشکی فوری را تهیه کنید در ادامه به محلول رقیق شده ی کیلر مقداری رنگ اخرایی اضافه کرده و به خوبی هم بزنید تا حدی که رنگ اخرایی یکنواختی داشته باشید.
  • در این مرحله رنگ زرد گل ماش را به محلول رنگ اخرایی خود اضافه کنید برای این کار رنگ زرد گل ماش را کم کم اضافه کنید تا رنگ قرمز محلول به نارنجی نزدیک شود.
  • بعد از اینکه محلول را به خوبی هم زدید نوبت به اضافه کردن رنگ مشکی می رسد تا رنگ مایل به قهوه ای ایجاد شود .توجه داشته باشید که رنگ مشکی را قطره قطره به محلول رنگ اضافه کنید چون رنگ مشکی رنگی قالب و قوی است و به سرعت می تواند موجب تغییر رنگ و تیره شدن رنگ شما شود.
  • در انتها محلول رنگ بدست آمده را به خوبی مخلوط کنید تا رنگ ها به اصطلاح به خورد هم رفته و رنگی یکدست داشته باشد.

    نکات مهم در تهیه رنگ گردویی و رنگ فندقی

در تهیه رنگ های چوب و هر نوع رنگ دیگر توجه داشته باشید که از رنگ های باکیفیت استفاده کرده و همچنین حتی الامکان از یک برند رنگ، رنگ های مورد نیاز را خریداری کنید تا ناهماهنگی ترکیبات رنگ موجب خراب شدن رنگ تهیه شده نشود.

اگر خود قصد رنگ آمیزی لوازم چوبی را دارید دقت کنید که با یک ترکیب رنگ اشتباه رنگ شما متفاوت از رنگ مد نظر شده و ممکن است تمامی هزینه ی پرداختی شما برای رنگ های مورد نیاز از بین برود تا حدی که نتوانید از رنگی که درست کرده اید استفاده کنید پس حتماٌ در تهیه رنگ از فردی باتجربه کمک بگیرید.

توجه داشته باشید که بهتر است در مقدار رنگ تهیه شده نیز دقت کنید زیرا درست کردن رنگ اضافی موجب هدر رفتن رنگ و هزینه ی شما خواهد شد چون نمی توان از رنگ به مدت طولانی نگهداری کرد و اگر هم مقدار رنگی که تهیه کرده اید کم باشد و مجبور به تهیه مجدد رنگ باشید احتمالاً نمی توانید بار دیگر رنگی کاملاً مشابه رنگ قبلی تهیه کنید و لوازم چوبی شما دو رنگ شده و جذابیت خود را به کلی از دست خواهد داد.

در تهیه این رنگ ها مقدار بسیار کمتر از رنگ را با درصد های مشخص تهیه و با رسیدن به رنگ مد نظر نسبت ها را چند برابر کرده و رنگ اصلی را تهیه کنید در غیر این صورت ممکن است رنگ شما خراب شود.

تفاوت رنگ گردویی و فندقی

رنگ های گردویی تناژ رنگ قرمز را بسیار بسیار کمتر از رنگ های فندقی به نمایش می گذارند و بیشتر به رنگ های قهوه ای مایل به استخوانی نزدیک هستند در صورتی که رنگ های فندقی ترکیب رنگ های تند مایل به نارنجی و قرمز داشته و رنگ گرمی دارند.

در مقایسه این دو رنگ باید گفت  که انتخاب یکی از این رنگ ها بسته به سلایق افراد متفاوت بوده و نمی توان یکی از این رنگ ها را زیباتر از دیگری معرفی کرد شاید برای  برخی رنگ ملایم تر گردویی جذاب تر باشد و برای برخی تندی رنگ فندقی بیشتر مورد پسند باشد.